Het is nu do apr 18, 2024 9:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Huls 
Auteur Bericht
Riskyice
Bericht Huls
Mijn moeder gaf me zojuist een huls die mijn overgrootvader vroeger in de duinen heeft gevonden. De huls is nog in hele mooie staat en is in of vlak na de oorlog gevonden. Ik kan het de man alleen niet meer vragen.

16cm hoog, en hij is aan de bovenkant niet verbogen.
De tekst staat in 4 losse dingen om het midden van de achterkant heen:
(volgorde: boven - links - onder -rechts)

C.47 - LOT 53 - F.N - 1938

Ik dacht bij C.47 aan het kaliber (47 MM) maar de huls is 50MM (de granaat had misschien wel 47 kunnen zijn.

Hij woonde in Ijmuiden... dus ik denk dat hij de huls daar vond.

Ik ben leraar en ik ga binnenkort een les geven over WOII, ik zou dus graag wat meer over deze huls willen weten.


zo maart 01, 2009 9:31 pm
Paul Siemons
Bericht 
Even gokken:

LOT 53 - Lotnummer
F.N - Fabrique National (België Herstal?)
1938 - Fabrikagejaar

Mvg,

Paul Siemons


zo maart 01, 2009 9:55 pm
Riskyice
Bericht 
En enig idee door wat en wie het is gebruikt? zou helpen er een mooi verhaaltje bij te vertellen.

Dank!


ma maart 02, 2009 12:23 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Tijdens de Duitse bezetting heeft er een munitie depot in Ijmuiden gestaan. Die is in 1945 opgeblazen waardoor scherpe munitie, wapens, uitrustingstukken en opgeslagen hulzen kilometers ver werden geslingerd. Tegenwoordig kom je nog regelmatig dit soort 'Beutewaffen' daar in de grond tegen.

Wat betreft de huls zelf: Dit soort munitie werd gebruikt voor de C.47 F.R.C. Mod.31 (Canon anti-char Fonderie Royale de Canons Modèle 1931). Dit was het meest voorkomende Belgische anti-tank geschut tijdens het Interbellum.

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/bel/C.jpg

Verder heb ik niks toe te voegen aan het bericht van Paul.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma maart 02, 2009 12:12 pm
Profiel
racefiets
Bericht 
Inderdaad een belgische huls. Ik denk alleen wel dat de huls ingekort is.


ma maart 02, 2009 2:04 pm
Riskyice
Bericht 
Ah, gaaf om te weten!!

Ik denk inderdaad dat hij ingekort is en gebruikt is om spijkers in op te slaan of iets in die richting.

En Nederland gebruikte deze Belgische kanonnen als PAG?


ma maart 02, 2009 6:15 pm
racefiets
Bericht 
Volgens mij wel. Of ze de munitie ook in belgie hebben aangeschaft weet ik niet.


di maart 03, 2009 10:05 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En Duitsland zal zeker de oorlogsbuit van deze wapens hebben ingezet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di maart 03, 2009 2:35 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wat ik vooral ben tegengekomen in Festung Ijmuiden zijn Engelse en Franse 'Beutewaffen'. Het was overigens al een munitie dump vóór de oorlog. Dus het kan ook door Nederland zijn aangeschaft.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di maart 03, 2009 2:52 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Bij de Duitse uitbouw van Fort Ijmuiden tot Festung Ijmuiden zijn verschillende (meer dan 10) geschutsopstellingen gebouwd en ingericht voor en met 4,7 cm Pag. Naast Engelse en Franse (pantserkoepels) zijn ook Tsjechische en Belgische wapens gebruikt. Ik heb nog niet terug kunnen vinden of er al Nederlands Pag in Fort Ijmuiden was, maar ik heb mijn twijfels.

Van de C.47 F.R.C. Mod.31 had het Belgische leger er 750 in gebruik, waarvan vele in Duitse handen zijn gevallen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di maart 03, 2009 3:55 pm
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Nederland had geen C.47 PAG en ook deze munitie niet. Het betreft dus import na de capitulatie. Nederland had 4,7 cm Böhler en Siderius/AI stukken. Munitie daarvoor was deels bij Böhler zelf en grotendeels in eigen beheer vervaardigd.

De Duitsers hergebruikte veel Nederlands marine en kustgeschut, waaronder de kanonnen van 5 [Siderius voor de no.1 en AI voor de no.2] die ook 4,7 cm als kaliber hadden. De Böhler PAG is bij mijn beste weten ingezet als versterking voor de Duitse legereenheden. Het was te kostbaar om als kustgeschut te worden ingezet, wat in de regel alleen voor ouder of minder bruikbaar landgeschut de eindbestemming was. De betreffende huls zal dus inderdaad wel behoord hebben bij gebruikte stukken van Belgische makelijk. Overigens was bij mijn beste weten de Belgische C.47 identiek aan de Franse C.47.


di maart 03, 2009 6:11 pm
Riskyice
Bericht 
Helemaal fantastisch heren! Ik ben helemaal blij.

Ik kan er een leuk verhaaltje van breien.

Dank,
Koen


wo maart 04, 2009 10:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group