Het is nu vr maart 29, 2024 6:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Mein Copyright 
Auteur Bericht
Ries
Bericht 
Dit topic gaat volgens mij niet over of het boek al dan niet in prachtige en duidelijke taal is geschreven.


vr feb 05, 2010 9:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Ik mag hopen dat je gedrocht bedoeld. Een gewrocht is een maaksel en wordt nog weleens geassocieerd met kunstproducten die niet nader te definieren zijn.
En oersaai om te lezen ben ik wel met je eens. Het is alleen wel een soort ut van de ellende die eruit ontstaan is.


Ach je hebt gelijk, ik ben geen Neerlandicus, maar het is in ieder geval een gewrocht gedrocht.
Tsja, maar goed dat niet iedereen hetzelfde verzameld, blijft er voor anderen wat over. Maar dat terzijde, het ging mij er om aan te geven dat het inhoudelijk weinig interessant is en in die zin eigenlijk alleen verzamelwaarde heeft. Daarmee terugkomend op het startpunt van deze discussie (zoals soms terecht wordt opgemerkt), de heruitgave. Een heruitgave is in mijn ogen, maar ik heb er dan ook ideologisch niets mee, totaal niet interessant. De tekst is overal op internet te vinden en het boek zelf is eigenlijk alleen als verzamelitem interessant (immers de inhoud is gewoon gratis te downloaden).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 10:28 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De belangrijkste reden dat het heruitgegeven wordt, althans volgens de lezing van het centrum dat het wil uitgeven, is dat anders mogelijk Neo-Nazi organisaties het gaan uitgeven. Daarom willen zij het uigeven met wetenschappelijk verantwoorde uitleg erbij.

Met oninteressante heruitgave bedoel ik een uitgave zo kaal van het boek zelf. Dat is in mijn ogen totaal oninteressant. Immers dan gaat het alleen om de tekst en daar hoef je het boek niet voor te kopen. Heruitgave door Neo-nazi organisaties is dan dus puur propagandistisch. Of een "wetenschappelijke" uitgave dan een dergelijk andere uitgave zal tegenhouden betwijfel ik ten zeerste.

Dan een "wetenschappelijke" uitgave? Tsja, wie bepaald dan wat wetenschappelijk commentaar is. Als je Das Kapital zo leest kan je er zelf van alles van vinden en ook in dat geval, ik heb er gelezen, geeft een wetenschappelijk verhaal alleen maar het verhaal van de invalshoek die gekozen is. Risico is denk ik dan dat Neo-nazi's ook een wetenschapelijke versie gaan uitbrengen. Met hun commentaar.

Dus zeker achter zo een heruitgave zit een gedachte, maar of die er ook werkelijk uit zal komen, de tijd zal het uitwijzen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za feb 06, 2010 12:04 am
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Maar dat terzijde, het ging mij er om aan te geven dat het inhoudelijk weinig interessant is en in die zin eigenlijk alleen verzamelwaarde heeft.


Een onbegrijpelijke uitspraak voor een historicus. Mein Kampf is een goudmijn voor iedereen die de persoon Hitler bestudeert; het is namelijk een van de weinige bronnen uit de eerste hand. Supersaai geschreven, dat klopt, maar bere-interessant.
Voor mij is de verzamelwaarde nihil. Boeken zijn er om gelezen te worden, niet om mee te pronken. En zo'n juweel om te zien is dit massaproduct nou ook weer niet.


za feb 06, 2010 12:38 am
George S. Patton
Bericht 
Comu schreef:
Hanzel schreef:
Wilco_Vermeer schreef:
De originelen zijn ook gewoon toegestaan, je mag het alleen niet heruitgeven. En wees toch eerlijk, het boek is werkelijk een gewrocht qua taaltechniek en is oersaai om te lezen. Dan is een historisch exemplaar puur als verzamelitem toch veel mooier?
Hier ben ik het helemaal mee eens!!!Ik heb de Duitse en Nederlandse versie staan in de kast en ik geprobeerd aantal regels te lezen en weer keurig in de boekenkast gezet


Cool! Waarom heb je het in de kast staan? Showmateriaal? Zou er niet trots op zijn.
Cool is een groot woord ze staan in de kast maar je moet goed kijken wat het is! Een boek hoort in een boekenkast ongeacht wat het is......Dus ook het boek van Adolf


za feb 06, 2010 10:36 am
Harro
Bericht 
Ries schreef:
Hoe dan ook, Marc Vermeeren laat zien dat er geen haan naar kraait als je hele hoofdstukken opnieuw uitgeeft. Het verbaast me overigens dat een uitgever dit toestaat.

Niet meteen weer zo zwart-wit Richard. Het lijkt mij dat Vermeeren vooral bewijst dat de Nederlandse Staat er niet om maalt als bonafide auteurs dit doen. Zodra die passages in een Hitler idoliserende extreemrechtse publicatie verschijnen dan zitten ze er wel bovenop.


za feb 06, 2010 2:46 pm
Harro
Bericht 
Comu schreef:
Dat is wat ik eerder ook zei. Het valt te betwijfelen wat een wetenschappelijke benadering inhoud. Het zal vast meer opinierend zijn.

Wellicht moet je eerst zien wat die wetenschappelijke benadering inhoudt en niet op voorhand in twijfel trekken. Dat begint namelijk steeds meer een populaire manier van handelen te worden onder de heren "experts" op dit soort fora: wetenschappers al bij voorbaat in twijfel trekken en bekritiseren.
Comu schreef:
En ja, het gevaar dat de kaalkoprotjochies er een eigen versie van willen, is dan ook voor de hand liggend. Al denk ik dat daar door de rechthebbenden wel juridische stappen tegen ondernomen kunnen worden. Vanuit maatschappelijk oogpunt en belang niet wenselijk. Etc. Een kale heruitgave lijkt mij ook niet handig.

Die "kaalkoprotjochies" (overigens een term waaruit grove onderschatting en bagatellisering van het probleem spreekt) hebben hun kale heruitgave al lang. Ook neonazi's leven niet in een internetloos Nederland dat ophoudt bij de landsgrenzen. Die zitten al lang niet meer op een heruitgave te wachten.
Comu schreef:
De historici hebben allang kennis genomen van het kale ding en het past meer om het een interpretabele vorm mee te geven. De bijbel wordt ook steeds in nieuwere vormen uitgegeven. Dat is wat ik bedoelde met bepaalde boeken die invloedrijk zijn geweest op de "beschaving".

Hier heb ik geen idee wat je wil zeggen. Dat we Mein Kampf moeten "hertalen" naar modern Nederlands of zo? De Kinder-Mein Kampf? Een pocket editie? Dat lijkt mij toch echt niet de bedoeling. Bovendien, waar komt die stelling vandaan dat historici allang kennis hebben genomen? Ieder jaren studeren er weer nieuwe lichtingen historici af.
Comu schreef:
Daarom ben ik het wel eens met wat Ries schrijft. Het is een bron uit de eerste hand. Zo kom je een klein beetje te weten hoe hufters zijn. Ik zou me kapot schamen als het tussen mijn boeken in de kast zou staan, maar ik wilde het wel gelezen hebben. Iedereen heeft wel een mening over Hitler, maar het is belangrijk dat die stevig onderbouwd is.

Als je dit boek niet in je kast wil hebben maar wel gelezen wil hebben, volstaan dan de bestaande exemplaren in bibliotheken en de tientallen digitale Duitse, Engelse en Nederlandse versies op het internet niet?
Comu schreef:
Wetenschappelijke benadering wordt sowieso lastig. Bestaat er een wetenschap die dit objectief kan benaderen?

Waarop baseer jij die vaststelling? Opnieuw dat populaire maar zo misplaatste wantrouwen jegens wetenschappers.
Comu schreef:
Opinierend kan goed zijn, als het algemeen besef er maar in verwerkt is. Dus vanuit het heersend beeld dat wat er in de periode van de mislukte kunstschilder is gebeurd, verderfelijk is.

Want?
Comu schreef:
De stelling: "Hitler was slecht" is momenteel meer een vaste veronderstelling en een platitude uitspraak. We weten immers allemaal(de neo's uitgezonderd) dat Hitler slecht was. Maar het wordt ook met die woorden direct afgedaan. Hitler was slecht. Klaar. En er is niets mis met die mening. Alleen ik betwijfel of de nieuwe generatie ook echt weet waarom en hoe.

Alleen is een wetenschappelijke universitaire uitgave nooit - dus ook in dit geval niet - bestemd voor mensen die nog niet verder zijn gekomen dan "Hitler was slecht". Sterker nog, mensen die in dergelijke one-liners denken zal een dergelijke publicatie volledig boven de pet gaan. Dus voor die mensen misschien dan toch een "hertaalde" Mein Kampf met duiding. Maar die heeft Werner Maser in feite al geschreven.


za feb 06, 2010 3:10 pm
Ries
Bericht 
Harro schreef:
Ries schreef:
Hoe dan ook, Marc Vermeeren laat zien dat er geen haan naar kraait als je hele hoofdstukken opnieuw uitgeeft. Het verbaast me overigens dat een uitgever dit toestaat.

Niet meteen weer zo zwart-wit Richard. Het lijkt mij dat Vermeeren vooral bewijst dat de Nederlandse Staat er niet om maalt als bonafide auteurs dit doen. Zodra die passages in een Hitler idoliserende extreemrechtse publicatie verschijnen dan zitten ze er wel bovenop.


Als de Nederlandse Staat met twee maten zou meten, is dat vragen om moeilijkheden. Zo kun je je om te beginnen afvragen of ze wel capabel is vast te stellen welke auteur bonafide is en welke niet. Marc Vermeeren is dat in ieder geval niet, zijn boeken staan stijf van het plagiaat.


za feb 06, 2010 4:04 pm
Harro
Bericht 
Volgens mij had ik het over politiek bonafide. Wat zijn plagiaat betreft, als daar sprake van is dan is het aan de rechthebbenden om actie te ondernemen. Wat betreft het kopiëren uit Mein Kampf is de staat blijkbaar niet geïnteresseerd om bovengenoemde redenen. Andere auteurs en/of hun uitgevers ondernemen blijkbaar geen actie.


za feb 06, 2010 4:12 pm
Ries
Bericht 
De Nederlandse Staat kan onmogelijk criteria bepalen volgens welke een auteur politiek bonafide is. Hooguit aan de uiteinden van het spectrum. En ik geloof er helemaal niets van dat dit in dit geval gebeurd is. Ik denk dat er eerder sprake is van onwetendheid dan van desinteresse, zoals jij suggereert. Jij doet nu net alsof de Nederlandse Staat wat betreft Mijn Kamp een soort gedoogbeleid voert.

Als iemand zich andermans geestelijk eigendom toeëigent, is hij wat mij betreft meteen op andere punten verdacht.


za feb 06, 2010 4:24 pm
Harro
Bericht 
LOL, op wat voor "andere punten"?


za feb 06, 2010 4:52 pm
Harro
Bericht 
Dubbel LOL, als ik op Marc Vermeeren en "plagiaat" google kom ik enkel jouw persoonlijke oorlogje tegen op Forum Eerste Wereldoorlog waarbij meteen door anderen wordt opgemerkt dat het door jou "aangetoonde plagiaat" vooral "uiterst discutabel" is en jouw aanval op Vermeeren geheel voor jouw eigen rekening komt. Wellicht moet je die hetze dan ook maar buiten het Stiwot forum houden.


za feb 06, 2010 5:00 pm
Ries
Bericht 
Welke andereN?

Natuurlijk komt mijn bewering dat Vermeeren een plagiator is geheel voor mijn rekening, ik kan het tenslotte keihard aantonen. En dat is geen hetze, dat is een constatering. Ik heb stukken tekst van Vermeeren gepakt, geen citaten, deze gescand en vervolgens identieke stukken tekst van Kershaw, Toland etc. er naast gehouden. Héle hoofdstukken bleken uit dit soort letterlijk gekopieerde tekst te bestaan. Daar is geen speld tussen te krijgen, dat is plagiaat in de meest pure vorm.

Die andereN van jou, heeft blijkbaar ineens andere belangen. Dat bewuste topic stond maanden op dat forum - steeds een tekst van Marc Vermeeren en dan het identieke origineel - en pas na mijn aankondiging daar nooit meer te posten werd het ineens weggehaald en van dat rare commentaar voorzien.


Maar dit topic ging over de rechten van Mijn Kampf. In ieder geval durft een uitgever in Nederland het aan twee hoofdstukken onverkort uit te geven. Terwijl het zonder meer bekend mag worden geacht dat dit verboden is.


za feb 06, 2010 5:17 pm
George S. Patton
Bericht 
Ik heb de boeken van Vermeeren gelezen,en ik vind ze wel aardig en geen moeite met het vermende plagiaat......

Ries als de beweringen van jou waar zijn waarom doe je er dan echt niets aan ga naar de uitgeverij Aspekt of ga in debat met Marc vermeeren.....


Dit is geen aanval maar een gedachtespinsel waar ik al een tijdje mee rond loop
Als dit boek inderdaad plagiaat is moet hier zeker iets aan gedaan worden

Hans


za feb 06, 2010 6:06 pm
Harro
Bericht 
Wat een narigheid. Maar ja, zolang Hitler, Toland en Kerschaw (in de meeste gevallen de erven/rechthebbenden) daar niets tegen doen kun jij wel heel hard overal brullen dat het verschrikkelijk is maar per saldo lost dat helemaal niets op. Verspilde energie.

Om terug te keren naar het onderwerp. Ik denk toch echt dat de staat kijkt naar het hoe en waarom van een publicatie. Zelfs bij onwetendheid zijn er altijd wel belangengroepen die stampij gaan maken als iets (politiek) niet deugt. Blijkbaar vinden zowel staat als (Joodse) groepen niet dat het boek van Vermeeren op dat politieke vlak opvalt of verwerpelijk is. Het is geen complete uitgave van Mein Kampf compleet met titel en auteur op de omslag, gebruikte hoofdstukken worden niet begeleid door allerlei (neo)nazistische propaganda en het roept niet op tot Jodenhaat. En dus vindt men het wel best zo.


za feb 06, 2010 6:13 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group