Het is nu wo apr 24, 2024 4:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Copyright / teksten door foto's 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht 
Dennis N schreef:
Ik vind het zelfs een beetje egoistisch. Je vraagt wel anderen om mee te denken over het hoe, wat en waar van de foto's, maar je gunt hen niet het volledige beeld....


Eerst alles lezen dan oordelen :wink: Voor je het weet gaat zo'n opmerking weer een eigen leven leiden....

Volgens mij geef ik regelmatig aan (in dit topic en ook andere topics) dat als iemand mij mailt voor een scan van de foto ZONDER tekst in beeld voor EIGEN gebruik, dat ik daar totaal geen moeite mee heb, daarom begrijp ik je beschuldiging niet echt? Of echt niet kan ik beter zeggen.


wo sep 15, 2010 10:49 pm
Marcoo
Bericht 
Op zich ben ik het wel met je eens Vincent, het zijn jouw foto's (jij hebt ze gekocht), dus je mag er mee doen wat je wilt.

Echter voor vele photoshoppers is het echt niet moeilijk om dat watermerk eruit te halen. Het watermerk is er later digitaal ingezet (neem ik aan :P ) en er is gewoon software beschikbaar die de foto in lagen uit elkaar haalt. De 'laag' met het watermerk kan je er dan zo uitfilteren...


do sep 16, 2010 8:39 am
Roel R
Bericht 
In mijn ogen is het heel simpel, Duitse (voornamelijk) WO2 foto's zijn duur en daarom big Business! Honderden euro's kunnen betaald worden voor foto's van bepaalde beroemdheden, voertuigen of vliegtuigen.

Koop jij zo'n foto voor bijv. toekomstige publicatie dan wil je niet dan iedereen, die je die foto online laat zien omdat je een vraag erover hebt, die foto kan hergebruiken! Dat zou automatisch niet goed zijn voor het succes van die publicatie. Immers, "met nooit gepubliceerde foto's" verkoopt beter als "ze zijn ook te downloaden hoor".

Daarnaast loop je het risico dat iemand de onbewerkte foto op bijv. ebay plaatst om misbruik te maken van een minder goed geïnformeerde verzamelaar. Dit zou niet de eerste keer zijn.

Een andere reden is dat het goed mogelijk is dat de waarde van een foto afneemt bij het doorverkopen als die foto in het publieke domein rondzweeft. Waarom die honderden euro's betalen als ik hem gewoon van dat forum kan opslaan?

Kijk eens naar http://www.historical-media.com/ Foto's zijn business!

Iemand die foto's van dit niveau heeft en ze niet met een watermark online plaatst is in mijn ogen niet goed, maar juist dom bezig! Een dief van zijn eigen portemonnee.

De kans dat er een nog levende rechthebbende is. Die bij toeval het discussieforum tegenkomt waar jij de foto hebt geplaatst en vervolgens zich de moeite gaat nemen om er werk van te maken is te verwaarlozen.

Daarnaast is het wel uiteraard mogelijk dat er meerdere originele afdrukken zijn van één foto. Jouw afdruk, met zijn eigen kenmerken, opschrift op achterzijde etc. blijft echter als object uniek.

Er zijn overigens naast zichtbare watermerken ook opties om een foto onzichtbaar te watermerken. Een combinatie van beide is, als de foto speciaal of duur is, geen overbodige luxe.


do sep 16, 2010 9:03 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Alle argumenten om het wel te doen zijn waar en voor een ieder die dat vindt en met zijn of haar foto's doet heel valide. Maar mij blijft het altijd verbazen dat dit soort discussies over foto's op internet constant opduiken. Maar als ditzelfde door uitgevers/auteurs van boeken/tijdschriften gedaan zou worden vindt bijna iedereen dat (volgens mij althans) belachelijk. En dat terwijl als ik een boek of tijdschrift van iemand of een bibliotheek leen, ik, net zo makkelijk als dat ik een foto download, een foto daaruit kan inscannen en gebruiken. Het is net zo illegaal, maar even zo makkelijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 16, 2010 10:21 am
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Roel Rijks schreef:
In mijn ogen is het heel simpel, Duitse (voornamelijk) WO2 foto's zijn duur en daarom big Business! Honderden euro's kunnen betaald worden voor foto's van bepaalde beroemdheden, voertuigen of vliegtuigen.

Koop jij zo'n foto voor bijv. toekomstige publicatie dan wil je niet dan iedereen, die je die foto online laat zien omdat je een vraag erover hebt, die foto kan hergebruiken! Dat zou automatisch niet goed zijn voor het succes van die publicatie. Immers, "met nooit gepubliceerde foto's" verkoopt beter als "ze zijn ook te downloaden hoor".

Daarnaast loop je het risico dat iemand de onbewerkte foto op bijv. ebay plaatst om misbruik te maken van een minder goed geïnformeerde verzamelaar. Dit zou niet de eerste keer zijn.

Een andere reden is dat het goed mogelijk is dat de waarde van een foto afneemt bij het doorverkopen als die foto in het publieke domein rondzweeft. Waarom die honderden euro's betalen als ik hem gewoon van dat forum kan opslaan?

Kijk eens naar http://www.historical-media.com/ Foto's zijn business!

Iemand die foto's van dit niveau heeft en ze niet met een watermark online plaatst is in mijn ogen niet goed, maar juist dom bezig! Een dief van zijn eigen portemonnee.

De kans dat er een nog levende rechthebbende is. Die bij toeval het discussieforum tegenkomt waar jij de foto hebt geplaatst en vervolgens zich de moeite gaat nemen om er werk van te maken is te verwaarlozen.

Daarnaast is het wel uiteraard mogelijk dat er meerdere originele afdrukken zijn van één foto. Jouw afdruk, met zijn eigen kenmerken, opschrift op achterzijde etc. blijft echter als object uniek.

Er zijn overigens naast zichtbare watermerken ook opties om een foto onzichtbaar te watermerken. Een combinatie van beide is, als de foto speciaal of duur is, geen overbodige luxe.


Niks aan toe te voegen. Precies helemaal zoals ik het bedoel :wink:


do sep 16, 2010 11:52 am
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Alle argumenten om het wel te doen zijn waar en voor een ieder die dat vindt en met zijn of haar foto's doet heel valide. Maar mij blijft het altijd verbazen dat dit soort discussies over foto's op internet constant opduiken. Maar als ditzelfde door uitgevers/auteurs van boeken/tijdschriften gedaan zou worden vindt bijna iedereen dat (volgens mij althans) belachelijk. En dat terwijl als ik een boek of tijdschrift van iemand of een bibliotheek leen, ik, net zo makkelijk als dat ik een foto download, een foto daaruit kan inscannen en gebruiken. Het is net zo illegaal, maar even zo makkelijk.


Een foto uit een boek scannen is nog een ander verhaal. Dit omdat het boek gepubliseerd is en dit vaak nog reclame oplevert ook omdat regelmatig staat vermeld waar de foto in staat.
Dus dat zou ik persoonlijk niet zo'n probleem vinden als dit zou gebeuren uit een boek van mij (als ik die zou hebben)


do sep 16, 2010 11:56 am
Harro
Bericht 
De afgelopen tijd zijn boeken verschenen waarin foto's staan die ik op internetfora publiceerde. Foto's waar ik heel groot "Archiv GK" doorheen had geschreven maar die tekst was keurig weggewerkt en de bronvermelding was op zijn minst dubieus.

Heb ik rechten op die foto's? Nee. Zijn ze uniek? Nee, maar moeilijk aan te komen en de betreffende auteur kon ze blijkbaar niet via andere kanalen bemachtigen.

Overigens was de wijze waarop deze auteur geschreven informatie letterlijk uit mijn posts op fora kopieerde nog stijllozer maar dat is blijkbaar hoe dat wereldje van "grote"auteurs en "grote" uitgeverijen werkt. Dat wist ik eigenlijk al maar het is blijkbaar zo erger dan ik dacht.

Baal ik? Ja, want ik vind het stijlloos en het is de reden waarom ik geen foto's meer post en zéér terughoudend ben geworden met het geven van informatie.


do sep 16, 2010 12:09 pm
Vin1
Bericht 
Dat is inderdaad een hele brutale aktie!

Nog link ook voor een uitgever om foto's te pikken zonder rechten te hebben...
Als iemand kan bewijzen de rechten te hebben, hebben we wel een probleem.


do sep 16, 2010 12:19 pm
muncio
Bericht 
Volgens mij lees ik hier allemaal waarheden en kan ik met Vincent, Wilco, Comu, Roel, Harro en zelfs Dennis N eens zijn.
Alleen loop je volgens mij sneller het gevaar dat je foto's misbruikt worden dan dat ze met respect behandeld worden.

Alleen mijn korte mening is dat ik het jammer vind dat er zo groot je naam doorheen moet. Dan kan je beter in mijn ogen de foto niet plaatsen, maar dat is mijn mening ook bij de foto's van Arjan Vrieze. Deze kwakt er ook altijd zijn naam dik doorheen, maar ik begrijp het wel maar plaats ze dan niet.


do sep 16, 2010 2:03 pm
Vin1
Bericht 
Door foto's die ik zelf gemaakt heb, zet ik niet mijn naam storend in het beeld.
Met oude foto's die ik NIET gemaakt heb, juist wel (helaas) omdat dit lastiger is aan te tonen dat het jouw foto is. Verder heb ik de auteursrechten niet, dus heb ik geen poot om op te staan als iemand de foto er af plukt en .....
Sommige figuren plukken oude foto's van internet en verkopen dit op marktplaats...een CD of zelf herdrukken (sommige zelfs verkocht onder het mom van origineel...)


do sep 16, 2010 2:12 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Het is misschien ook een optie om foto's enkel in een lage resolutie te plaatsen op internet. Groot genoeg om te zien wat er op de foto staat, maar te klein om interessant te zijn om ongevraagd overgenomen te worden. Eventuele details die belangrijk zijn voor identificatie kunnen apart uitvergroot worden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do sep 16, 2010 2:17 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Vin1 schreef:
Dat is inderdaad een hele brutale aktie!

Nog link ook voor een uitgever om foto's te pikken zonder rechten te hebben...
Als iemand kan bewijzen de rechten te hebben, hebben we wel een probleem.

Kijk, de rechten van die foto's heb ik niet maar ik weet dat die rechten er sowieso niet zijn. Daarom gaf ik al aan dat ik feitelijk niets heb waarover ik met recht mag klagen behalve dat ik het "not done" vind. Het is een grote uitgeverij die in het verleden al eens interesse toonde voor mijn Knittel onderzoek maar waar ik dus nooit en te nimmer nog zal aankloppen om dat te publiceren. De auteur heeft mij een jaar lang letterlijk gestalkt om foto's en informatie en ik heb hem duidelijk te kennen gegeven dat ik niet wou meewerken. Dan is het nogal een streek om achter mijn rug "mijn" foto's en informatie gewoon zonder bronvermelding alsnog te gebruiken. Juridisch een poot om op te staan? Nee, en daar gaat het mij ook niet om. Boos? Ja, iedereen kan zien hoe hij aan zijn informatie kwam en het jatwerk gebeurde alles behalve subtiel.

Een voorbeeld: bericht van mij in het AHF forum, gedateerd 9 augustus 2006...
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=6&t=105795
Citaat:
Ludwig Sieber, the Untersturmführer who led the III. Zug of the 2. Kompanie in the Ardennes, the man responsible for the killings in the Legaye House in Stavelot, was killed in action on April 2, 1945, in Steinabrückl in Austria. He was in command of the 2. Kompanie at that time. Unterscharführer Herold and his driver Rottenführer Bilan, took the body with them on the engine deck of an SPW but later left the body behind in an unknown hamlet when the villagers promised to burry Sieber. His body has not been recovered by the Volksbund and he is listed as missing in action.

Ardennes 1944 Kg Knittel van Mathieu Longue. Editions Heimdal 2010, ISBN: 2840482754
http://www.amazon.co.uk/Ardennes-1944-K ... 2840482754
Hij vertaalde mijn post letterlijk naar het Frans. Geen bronvermelding. Dat geeft toch te denken de volgende keer dat ik iemand behulpzaam ben in een forum
Afbeelding


do sep 16, 2010 3:03 pm
Dennis N
Bericht 
Als het letterlijk is overgenomen, dan is het toch plagiaat en sta je toch wel in je recht?


do sep 16, 2010 3:29 pm
Harro
Bericht 
De discussie is dan of het nog plagiaat is als hij het heeft overgenomen van een internetforum. Is het dan een openbare bron of niet? En plagiaat of niet, een nette bronvermelding was netjes geweest want nadat hij mij een jaar stalkte om mijn medewerking te krijgen wist hij verdraaide goed wie "Harro" is.


do sep 16, 2010 3:45 pm
Vin1
Bericht 
Ik weet niet of een forum nu bewijst dat de tekst die jij schrijft, ook door jou geschreven is?


do sep 16, 2010 3:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group