Het is nu do maart 28, 2024 5:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Werkkamp Treblinka (fotoserie) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Werkkamp Treblinka (fotoserie)
Bij het maken van deze draad stuitte ik op een redelijk uniek probleem, over het arbeitslager Treblinka is bijna geen informatie te vinden.
De encyclopedie van de Holocaust schrijft alleen over het vernietigingskamp en online is er wel informatie voorhanden maar heel summier zoals hier(onder aan de pagina) hier en in het Nederlands hier

Ik kon, buiten een luchtfoto, een foto vinden.

Duidelijk is dat het werkkamp Treblinka dat 1.5 km van het vernietigingskamp ligt in de naoorlogse publiciteit in de schaduw stond van laatstgenoemd kamp.

Het kamp was operationeel van november 1941 tot augustus 1944 en was een strafkamp voor personen die overtredingen hadden begaan in het Generalgouvernement en de verblijfsduur in het kamp was tussen de 2 en 6 maanden later kwamen hier ook Joodse gevangenen bij.
Over de verblijfsduur van de Joden heb ik niets kunnen terugvinden.

Er was geen betrokkenheid van het arbeitslager met het vernietigingskamp al ben ik getuigenverklaringen tegengekomen dat gevangenen hebben geholpen bij het aanleggen van de infrastructuur.
Het aantal gevangenen van het arbeitslager Treblinka wordt geschat op 20.000 in de loop der jaren waarvan de helft, voornamelijk door uitputting, is overleden maar ook deze cijfers heb ik niet kunnen controleren.

Op deze plaats liep de spoorlijn langs het vernietigingskamp naar het arbeitslager

Afbeelding

De locatie is goed voorzien van informatieborden

Afbeelding
Afbeelding

Allereerst kom je langs de steengroeve, hier werkten de gevangenen

Afbeelding
Afbeelding

Hier vinden we ook de eerste tastbare getuigen van het kamp waarvan er, anders dan bij het vernietigingskamp,
veel te vinden zijn.

Vermoedelijk is deze foto hier gemaakt

Afbeelding

Onder andere restanten van het laadplatform voor de treinen die de uitgehakte steen afvoerden

Afbeelding
Afbeelding

En dit bouwsel dat op diverse fora wordt omschreven als "de bunker" maar waarvan ik de functie niet heb kunnen achterhalen

Afbeelding

Als we doorlopen liggen rechts naast het pad diverse restanten van het kamp, het terrein is goed onderhouden en voor het grootste gedeelte
voorzien van primitieve maar duidelijke informatieborden.

Ik plaats ze onder elkaar omdat de foto's voor zich spreken

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ongeveer 500 meter achter de restanten van het kamp ligt een memorial voor de slachtoffers van het kamp, een deel ligt er begraven.

Op weg naar deze begraafplaats passeer je kruizen met daarnaast sporen van kuilen, ik heb het niet bevestigd kunnen krijgen maar mogelijk zijn dit
de massagraven waar deze getuige het over heeft in deze (naoorlogse) verklaring

Citaat:

Alexsei Kolgushkin, a former Trawniki – SS guard made a statement on 24 September 1980 in the city of Rybinsk regarding his service at the Treblinka Labour camp:



After they were all assembled they began to beat them in groups of five and forced them to the ground. After counting out a certain number of prisoners they raised them up and made them pull their pants down to their knees, so they could not run, and these groups were led out into the forest, where in previously dug holes, they were all shot.

The above mentioned holes had been dug in advance by the condemned themselves – they were led there in convoy by the guards, including myself. I did not know what these holes were for and I understood their purpose only on the day the prisoners were executed.

In all there were several holes dug in the forest, the exact number I do not remember – they were approximately 40 – 50 meters in length, and 4-5 meters in width.

Approximately 500 – 600 prisoners were executed in these holes in all. This figure is an approximate one since I did not count the number of people condemned to death. I only remember that when I walked up to these holes the second day, I saw they were filled up with bodies and dirt.


Afbeelding

Het memorial

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het vernietigingskamp (foto's) klik HIER


ma sep 24, 2012 10:42 am
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Werkkamp Treblinka (fotoserie)
Mooie reportage weer, over een (vrijwel) onbekend stuk verleden :D

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


ma sep 24, 2012 1:08 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Werkkamp Treblinka (fotoserie)
koos24 schreef:
En dit bouwsel dat op diverse fora wordt omschreven als "de bunker" maar waarvan ik de functie niet heb kunnen achterhalen

Afbeelding

Ik heb geïnformeerd bij dr. Caroline Sturdy Colls die recent nog ter plaatste archeologisch onderzoek heeft verricht. Haar antwoord:

Caroline Sturdy Colls schreef:
The building near the Arbeitslager is a bunker. It wasn't located within the camp boundaries but instead it had a view over the quarry where the labourers worked. Hope that helps.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo sep 26, 2012 7:27 pm
Profiel WWW
dirk
Bericht Re: Werkkamp Treblinka (fotoserie)
In Auschwitz I zijn ook van dit soort sheltertjes te vinden, als ik me het goed herinner, al waren die een stuk kleiner. Ik kan er alleen zo gauw geen foto van vinden op de internets


do sep 27, 2012 8:25 am
dirk
Bericht Re: Werkkamp Treblinka (fotoserie)
wel dus, zie: http://www.sephardicstudies.org/images/ ... helter.jpg

Ze zien er iets anders uit, maar het doel blijft volgens mij hetzelfde: een 1-persoons schuilkelder


do sep 27, 2012 8:28 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Werkkamp Treblinka (fotoserie)
Bedankt voor deze interessante aanvulling, Dirk.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do sep 27, 2012 10:07 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group