Het is nu do maart 28, 2024 10:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Militaire begraafplaats Huisduinen 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Militaire begraafplaats Huisduinen
Wie heeft er informatie over deze tijdelijke militaire begraafplaats in de buurt van Den Helder? Ik ben de naam nu een paar keer tegengekomen. Hierdoor ben ik mij gaan afvragen hoe groot deze begraafplaats geweest moet zijn. Weet ook iemand of er foto's bewaard zijn gebleven van deze plek?


zo nov 11, 2012 11:01 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Volgens mij was dit een deel van de Algemene Begraafplaats Huisduinen, die nog steeds bestaat. Wellicht dat de Gemeente Den Helder of de Helderse Historische Vereniging kan helpen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo nov 11, 2012 11:12 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Er is enige jaren geleden een boek verschenen over de Algemene Begraafplaats te Den Helder (Huisduinen) gedurende de oorlogsjaren.
Hierin veel info over het begraven van Nederlandse, Duitse en Geallieerde gevallenen gedurende de periode mei 1940 - mei 1945.

Ik moet even graven in mijn pakhuisje. Nadere info volgt z.s.m.

Groet, André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


ma nov 12, 2012 8:27 am
Profiel
PoppyBooks
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
argvb schreef:
Er is enige jaren geleden een boek verschenen over de Algemene Begraafplaats te Den Helder (Huisduinen) gedurende de oorlogsjaren.
Hierin veel info over het begraven van Nederlandse, Duitse en Geallieerde gevallenen gedurende de periode mei 1940 - mei 1945.


Denk deze?:

Opgegraven verleden
Jan Carsjens en Piet Riteco
248 bladzijden, 17x24cm
ISBN: 90-806234-0-7
Uitgeverij Ceharo

Tekst op achterkant:
Opgegraven verleden geeft een overzicht van de ruim 500 geallieerde en Duitse militairen die tussen 1940 en 1949 begraven hebben gelegen op de militaire erebegraafplaats Huisduinen in Den Helder. Het boek ontrafelt de omstandigheden waaronder zij om het leven kwamen en bevat naast de beschrijving van deze gebeurtenissen oo veel historisch beeldmateriaal uit de oorlogsjaren.


ma nov 12, 2012 12:53 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Klopt...

Uitgave 2005. Prijs (in 2005) 16,95 euro

Er zijn denk ik nog wel enkele exemplaren verkrijgbaar bij Bruna, filiaal Spoorstraat 48, in Den Helder,
telefoon 0223 - 628788.

Omdat het een lokaal/regionaal boek betreft kom je het niet tegen in de database van Bruna

Dus .... een beller is sneller....!!!

Het filiaal in de Spoorstraat is open vanaf 08.30 uur, het is tevens een PostNL steunpunt dus eventuele
verzending moet volgens mij geen probleem zijn.

Nee, ik heb geen "aandelen" in deze handel .... :)

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


ma nov 12, 2012 1:19 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Dank voor de reacties heren! Het gaat dus om ruim 500 graven. Staat er ook in beschreven waarom zij allen naar andere plaatsen zijn overgebracht?


ma nov 12, 2012 7:05 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Pieter F schreef:
Dank voor de reacties heren! Het gaat dus om ruim 500 graven. Staat er ook in beschreven waarom zij allen naar andere plaatsen zijn overgebracht?


Niet allen zijn herbegraven in andere plaasten.

Van de Nederlandse graven zijn er een aantal gebleven. Deze zijn op dezelfde begraafplaats
in 1961 herbegraven in een nieuw opgericht erehof.
De overige zijn in de periode 1946 -1949 overgebracht naar elders, o.a. Margraten, Bergen,
Bergen op Zoom, Kapelle, Ysselsteyn, of naar hun vaderland.

De reden van overbrenging: opheffing (ruiming) van het militaire ereveld te Huisduinen.

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di nov 13, 2012 9:01 am
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Je hebt gelijk André, niet allen. Dat was een foutje van mij. De aanleiding tot het starten van dit topic was dat ik de gegevens van een Brit tegenkwam die in eerste instantie in Huisduinen was begraven, maar nu op de Bergen op Zoom War Cemetery ligt.


di nov 13, 2012 7:46 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Pieter F schreef:
Je hebt gelijk André, niet allen. Dat was een foutje van mij. De aanleiding tot het starten van dit topic was dat ik de gegevens van een Brit tegenkwam die in eerste instantie in Huisduinen was begraven, maar nu op de Bergen op Zoom War Cemetery ligt.


Pieter,

Het boek bevat een index van namen en indien aanwezig een korte omschrijving van de gebeurtenissen
m.b.t. het sneuvelen en het (her)begraven van de militair, dus roept u maar ....

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


di nov 13, 2012 10:03 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
argvb schreef:
dus roept u maar ....

Poirier en Armstrong. Ze kwamen allebei op 12 februari 1942 om het leven bij de crash van Wellington Z1146 (419 Squadron).


di nov 13, 2012 10:52 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
12 februari 1942

De Vickers Wellington IC Z1146, VR-E, met aan boord zes leden van het 149e Squadron Bomber Command, vertrok om 17.00 uur vanaf de basis Mildenhall in Suffolk. Opdracht was het schaduwen van de Duitse schepen Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen, die vanuit Brest, via het Kanaal en de Noordzee, op weg waren naar een Duitse haven. Om 14.30 uur waren de schepen ter hoogte van Cadzand en om 19.00 uur werd de Gneisenau met zes torpedobootjagers door een Beaufighter waar-genomen op 22 kilometer ten zuidwesten van Den Helder.

Een uur eerder, om 18.00 uur werd de Wellington Z1146 bij Bergen beschoten door twee Duitse jagers van het vliegveld Haamstede.
De jagers werden bemand door Flugzeugführer Oberleutnant Diesselhorst en Feldwebel Küpper van 5./JG1. De Wellington werd geraakt en stortte in zee.
De stoffelijke resten van twee bemanningsleden werden geborgen, de vier andere inzittenden bleven vermist.

ARMSTRONG, Gordon Kenneth, 22 jaar, Pilot Officer, Air Gunner, C/15020, RCAF.
Aangespoeld bij Julianadorp op 13-2-1942 om 11.00 uur met in zijn nabijheid een rubberboot (volgens Duitse opgave).
Begraven te Huisduinen op 16-2-1942, grafnummer 109.
Herbegraven te Bergen op Zoom, graf 34. A. 1.

BOND, Walter Frederick, 23 jaar, Pilot Officer, Observer, J/6155, RCAF.
MIA
Runnymede Panel 99

LAING, Richard Arthur, Pilot Officer, Pilot, J/5334, RCAF.
MIA
Runnymede Panel 100

POIRIER, Joseph William, Flight Sergeant, Wireless Operator, R/55385, RCAF.
Aangespoeld op 12-7-1942 om 02.30 uur bij paal 8.
Begraven te Huisduinen op 13-7-1942, grafnummer 146.
Herbegraven te Bergen op Zoom, graf 29. B. 5.

ROSS, Godfrey Hyde Stewart, 22 jaar, Sergeant, Pilot, R/76634, RCAF.
MIA
Runnymede Panel 106

ROWSELL, Harry, 32 jaar, Sergeant, Air Gunner, 798574, RAF(VR).
MIA
Runnymede Panel 98


Bron: “Opgegraven Verleden”, 2005, pag. 43 – 44.

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


do nov 15, 2012 12:53 pm
Profiel
philip reinders
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Lagen daar ook CRA/RA soldaten begraven uit de periode 1945?


do nov 15, 2012 1:24 pm
Pieter F
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Bedankt André! De rubberboot moet de dinghy van de Wellington geweest zijn.


do nov 15, 2012 6:17 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
philip reinders schreef:
Lagen daar ook CRA/RA soldaten begraven uit de periode 1945?


Philip,

Er zijn geen artilleristen begraven geweest op Huisduinen.

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


do nov 15, 2012 7:05 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Militaire begraafplaats Huisduinen
Vanmiddag was ik in de buurt van Bergen op Zoom. Ik ben even snel langs de oorlogsbegraafplaatsen gereden. In het kastje van het Cemetery register vond ik een stapel boekjes met de titel "De Britse en Canadese begraafplaatsen in Bergen op Zoom". Hierin staat dat er na de oorlog 170 geallieerde graven, voornamelijk van vliegers, zijn overgebracht vanuit Huisduinen naar Bergen op Zoom.


za jan 05, 2013 8:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group