Het is nu do maart 28, 2024 10:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Zesdaagse schoolweek? 
Auteur Bericht
Marius Peter
Bericht Zesdaagse schoolweek?
Werd er tijdens WOII in Ned. ook nog de zesdaagse schoolweek gehanteerd met alleen op de zondagen vrij?


zo jun 16, 2013 3:27 pm
Marius Peter
Bericht Re: Zesdaagse schoolweek?
kniébolo schreef:
Op zaterdagen werd er tot 12:00 of 13:00 lesgegeven. Alleen de zondag was helemaal vrij.
Tot enkele jaren na de oorlog bleef dat zo. Als ik me wel herinner werd de zaterdag pas tweede
helft van de jaren vijftig van het lesrooster gehaald.

Tot die tijd gold een werkweek van 55 uur. Toen die werd teruggebracht naar 48, ging ook
het onderwijs mee.


Dank voor de snelle reactie. Een half dagje dus op de zaterdagen.
Erg nuttig dit te weten i.v.m. een stukje publicatie waarmee ik bezig ben.

Dit gold voor zowel de lagere school als de MULO etc.??


zo jun 16, 2013 4:16 pm
Marius Peter
Bericht Re: Zesdaagse schoolweek?
kniébolo schreef:
Zie: http://studio-domeinzicht.jouwweb.nl/pa ... de-m-u-l-o

"In Nederland werd in 1966 in het hele Onderwijs een einde gemaakt aan de 6-Daagse Schoolweek
want de Zaterdag hoorde niet meer bij de schoolweek."


Daaruit mag je opmaken dat een en ander ook gold voor de mulo.


Heel veel dank!


zo jun 16, 2013 5:05 pm
Eisbein
Bericht Re: Zesdaagse schoolweek?
Hoe zat dat dan met de vrije woensdagmiddag, voor, in, en ook na de oorlog ?


zo jun 16, 2013 9:40 pm
Bob
Bericht Re: Zesdaagse schoolweek?
Als je nagaat dat we nu een 1040 urennorm op jaarbasis hanteren in voortgezet onderwijs en met de nieuwe wet WOVO hebben leerlingen volgend jaar 71 vrije dagen per schooljaar. Omgerekend is dat 14,2 week en houd je 37,8 lesweken over. 1040:37,8= ongeveer 27,5uur les per week. Dat is exact de helft van het aantal lesuren van een scholier ten tijde van de oorlog... En dan vinden scholieren, leraren en overheid dat we tegenwoordig teveel lesuren hebben.

Al moet ik zeggen dat ik geen wiskundeknobbel heb en dat er in mijn beredenering best wat fouten kunnen zitten, dus als er iemand het wil narekenen zou het fijn zijn. 8) 8)


ma jun 17, 2013 2:02 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group