Het is nu do maart 28, 2024 11:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Donateurs gezocht voor monument Holocaust 
Auteur Bericht
Polencafe
Bericht Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Donateurs gezocht voor monument Holocaust

AMSTERDAM -

Het Nederlands Auschwitz Comité is zaterdag begonnen met het inzamelen van geld voor de bouw van een Holocaust Namenmonument. Het moet het eerste monument in Nederland worden waar de ruim 102.000 Nederlandse slachtoffers van de Holocaust met naam en toenaam worden genoemd, meldde het comité.


Een nieuw Auschwitz-monument?
Afbeelding
Foto: Reuters

Er is zo'n 5 miljoen euro nodig voor het monument. Volgens comitévoorzitter Jacques Grishaver zijn de eerste donaties al binnen, maar hij had zaterdagmiddag nog geen idee op welk bedrag de teller staat. „Heel snel was er al iemand uit New York die 24 namen adopteerde”, vertelt hij. Een naam kan worden geadopteerd voor 50 euro. Ook hebben zich al verschillende sponsors gemeld.

De beoogde locatie voor het monument is het Wertheimpark in Amsterdam. Daar staat het spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz' van Jan Wolkers al. Het Nederlands Auschwitz Comité hoopt dat de twee monumenten bij elkaar komen te staan. „Dat zou prachtig zijn”, zegt Grishaver. De bedoeling is dat het Namenmonument in september 2015 wordt onthuld, ruim 70 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog.

De Pools-Amerikaanse architect Daniel Libeskind is gevraagd om het monument te ontwerpen. Die heeft onder meer ook het Joods Museum in Berlijn en de eerste toren die op de plek van het verwoeste World Trade Center in New York is gebouwd, op zijn naam staan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2224 ... cht__.html


za jan 25, 2014 9:42 pm
Ries
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Ik zal me met mijn opmerking niet populairder maken, maar is twee monumenten die hetzelfde herdenken, in hetzelfde park, niet een beetje teveel van het goede?


zo jan 26, 2014 12:37 am
Polencafe
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Wat ik mij afvroeg was: hoeveel monumenten hebben wij nog nodig om dit deel van de geschiedenis nooit te vergeten..


zo jan 26, 2014 2:34 pm
Marius Peter
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
€ 5.000.000,--Toe maar!

Als je als kleine WOII-organisatie aanklopt voor kleine subsidies dan kun je het schudden.
En je kunt je inderdaad afvragen of er al niet genoeg monumenten zijn voor de bekendere onderwerpen uit WOII.

Uiteraard zit ik zelf 'in het onderwerp' zoals ze dan zeggen maar het kan en mag allemaal best wel eens nader bekeken worden waar we met het monumentenbeleid naartoe gaan.


zo jan 26, 2014 7:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Typisch Nederlands. In Frankrijk staat het vol met monumenten en musea en hier in Nederland willen we vooral discussies of het herinneren van geschiedenis op een bepaalde wijze wel nodig is. Echt Nederlands, de typische polder discussie cultuur. Als er subsidie gevraagd werd, dan kan ik me enige discussie voorstellen, maar hier? Er wordt gevraagd de 5 miljoen binnen te halen door het adopteren van namen, wat overigens 5,1 miljoen oplevert. Als dat bedrag op die wijze wordt binnengehaald, wat is dan het probleem.
Er wordt volgens mij geen subsidie gevraagd, dus de link met subsidie voor kleine organisaties lijkt me wat ver gezocht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jan 26, 2014 8:55 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Het Spiegelmonument is mooi en ingetogen, maar spreekt voor jongere generaties denk ik niet tot de verbeelding. Een namenwand vind ik veelzeggender: met al die namen bij elkaar begrijpt iedereen de omvang van de tragedie. Al vind ik zelf de Stolpersteine nog altijd de meest aansprekende manier om de Holocaust te herdenken, omdat je die steentjes heel onverwachts tegen kunt komen op heel alledaagse plaatsen. Je hoeft er niet voor naar Amsterdam.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jan 26, 2014 9:07 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Kevin schreef:
Al vind ik zelf de Stolpersteine nog altijd de meest aansprekende manier om de Holocaust te herdenken, omdat je die steentjes heel onverwachts tegen kunt komen op heel alledaagse plaatsen. Je hoeft er niet voor naar Amsterdam.


Die kunnen er ook nog wel bij in het Wertheimpark.

Ik zal wel slachtoffer zijn van 'de polderdiscussiecultuur', maar dat park is klein. Ik twijfel aan het nut van het plaatsen van twee gedenktekens die precies hetzelfde doel dienen. Zijn de andere parken al voorzien?


zo jan 26, 2014 9:38 pm
Marius Peter
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Wilco_Vermeer schreef:
Typisch Nederlands. In Frankrijk staat het vol met monumenten en musea en hier in Nederland willen we vooral discussies of het herinneren van geschiedenis op een bepaalde wijze wel nodig is. Echt Nederlands, de typische polder discussie cultuur. Als er subsidie gevraagd werd, dan kan ik me enige discussie voorstellen, maar hier? Er wordt gevraagd de 5 miljoen binnen te halen door het adopteren van namen, wat overigens 5,1 miljoen oplevert. Als dat bedrag op die wijze wordt binnengehaald, wat is dan het probleem.
Er wordt volgens mij geen subsidie gevraagd, dus de link met subsidie voor kleine organisaties lijkt me wat ver gezocht.


Die link die ik maak staat hier los van. Het is echter een voorbeeld van hoe hier dingen gaan.
En over Frankrijk gesproken... daar struikel je op bepaalde plekken over de monumenten.
Je mag je echt afvragen of dat allemaal nodig is.

Ere wie ere toekomt maar ik krijg ook te horen van mensen die minder met WOII hebben dat ze zich er aan ergeren overal weer monumenten en plaquettes tegen te komen. Ik kan me er vanuit hun optiek iets bij voorstellen.

Het gaat er hier om of een dergelijk monument iets toevoegt.
Daar mag je toch wel bedenkingen bij hebben? En is 5 miljoen euro is en blijft een berg geld, Nederlandse mentaliteit of niet!


ma jan 27, 2014 1:46 pm
Ries
Bericht Re: Donateurs gezocht voor monument Holocaust
Ries schreef:
Kevin schreef:
Al vind ik zelf de Stolpersteine nog altijd de meest aansprekende manier om de Holocaust te herdenken, omdat je die steentjes heel onverwachts tegen kunt komen op heel alledaagse plaatsen. Je hoeft er niet voor naar Amsterdam.


Die kunnen er ook nog wel bij in het Wertheimpark.

Ik zal wel slachtoffer zijn van 'de polderdiscussiecultuur', maar dat park is klein. Ik twijfel aan het nut van het plaatsen van twee gedenktekens die precies hetzelfde doel dienen. Zijn de andere parken al voorzien?


Ik schijn bijval uit onverwachte hoek te krijgen:



Citaat:
"Het zijn verdomme geen zonnepanelen"

Karina Wolkers boos op Auschwitz Comité




AMSTERDAM -
Karina Wolkers, de vrouw van de overleden kunstenaar Jan Wolkers, is woedend over het plan om een nieuw namenmonument te plaatsen naast het Auschwitzmonument van haar man in het Amsterdamse Wertheimpark.


Dat schrijft het Parool. Karina Wolkers: "Het is een krankzinnig plan om twee autonome kunstwerken met elk een heel eigen betekenis naast elkaar te plaatsen in een park dat zo groot is als mijn tuin hier op Texel. Echt een absurd idee."

De gemeenteraad gaf in maart zijn goedkeuring om het namenmonument van de Amerikaan Daniel Libeskind te plaatsen in het Wertheimpark. Op het monument zouden de namen van de meer dan honderdduizend Nederlandse slachtoffers van de Holocaust komen te staan.

De voorzitter van het Nederlands Auschwitz Comité is de initiatiefnemer van het namenmonument en lichtte Karina Wolkers onlangs in over het plan.

Karina Wolkers: "Ik hoorde dat er plannen zijn om het monument van Jan hogerop te brengen en iets schuin te plaatsen. Ik vind dat een grove schending van de creatieve schepping van mijn man. Het zijn verdomme geen zonnepanelen. Zoals het monument er nu ligt, zo is het bedoeld en zo moet het blijven."

De plannen voor het Wertheimpark worden vanavond besproken in de bestuurscommissie in stadsdeel Centrum.



Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2269 ... ent__.html


di jun 03, 2014 11:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group