Het is nu do maart 28, 2024 5:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Bevrijding Hoeksche Waard 
Auteur Bericht
Janet N.
Bericht Bevrijding Hoeksche Waard
Ik ben opzoek naar Informatie:

In april/mei 1945 bevond zich (gedurende één nacht) in Puttershoek een EHBO post van het Canadese Leger.
Dit was in het woonhuis van mijn vader.
Luitenant/Coll. van deze eenheid was Maurice De Rome. Volgens de gegevens die ik verzameld heb, viel De Rome onder het 1e Canadese Leger. Verder heb ik de naam van Lt/Col Dobson.
Als ik het goed heb is het 1e Canadese Leger rond mei 1945 veranderd van samenstelling. Heeft iemand hier voor mij informatie over?

De Canadese eenheid is na de overnachting in Puttershoek overgevaren vanaf de haven van Puttershoek naar De Groote Lindt/Zwijndrecht.

Ik probeer uit te zoeken wat de datum van hun aanwezigheid was;
Verder wil ik graag weten welke eenheid dit precies was.
Waar zijn ze ingezet voordat ze naar Puttershoek/Hoeksche Waard zijn gestuurd en waar zijn ze hierna naar toe gegaan.
Verder is me opgevallen dat de Lt/Coll De Rome op een foto staat voor het gemeentehuis van Puttershoek maar dat de vlag op de Jeep een Engelse vlag is i.p.v. een Canadese. Wellicht kan iemand mij hier duidelijkheid over geven.

Na het vertrek van de Canadezen is het Engelse Leger de Hoeksche Waard binnen getrokken. Voor zover ik na kan gaan moet dit via het veer Wieldrecht/'s-Gravendeel zijn gegaan.
Inmiddels weet ik dat dit militairen waren van het Middlesex Regiment.
Ook van deze eenheid wil ik graag weten welke brigade/of legernummer zij waren.
En waar ze binnen Europa zijn ingezet en waar deze eenheid na vertrek uit de Hoeksche Waard zijn heen gegaan.

Alle informatie is welkom!


ma apr 14, 2014 2:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group