Het is nu do maart 28, 2024 11:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Zoektocht naar oorlogsgeschiedenis opa bij No 2 Dutch troop 
Auteur Bericht
stable1612
Bericht Zoektocht naar oorlogsgeschiedenis opa bij No 2 Dutch troop
Tot een aantal jaren geleden was ik behoorlijk actief op dit forum. Door allerlei redenen is het afgelopen jaren van mijn kant erg stil geweest. Voor een goede collega ben ik op zoek naar het oorlogsverleden van zijn opa. Direct na de oorlog ging hij naar Indie. Over deze periode hebben we een redelijk goed beeld. Waar ik op dit moment naar op zoek ben, is wat er precies gebeurd is bij het front Hollands Diep (door de no 2 (Dutch) Troop).
Dit kan ik namelijk nergens vinden.
Waar ik vooral graag informatie over heb is waar ze precies gelegerd zijn geweest en of ze daar front acties hebben uitgevoerd en zo ja welke.

Dit is kort wat we nu hebben over Dutch troop

Commandostichting Nederland:
In de herfst maanden van het oorlogsjaar 1944 behoorde hij tot de eerste oorlogsvrijwilligers die gerekruteerd werden voor het “ First Reinforcement” van de Nederlandse commando’s van No 2 Dutch troop. Als zodanig volgde hij de met succes de commando training in Achnacarry. In het voorjaar van 1945 nog in actie met No 2 Dutch troop aan het front bij het Hollands Diep.

Artikel: De geschiedenis van uniformering van No 2 Dutch troop van No 10 (Inter Allied) Commando.
(zie bijlage)
Begin oktober 1944 werd door kapitein Linzel de wens geuit no 2 (Dutch) Troop aan te
vullen. De Minister van Oorlog gaf daarop toestemming in bevrijd Zuid-Nederland 80 man te
rekruteren. Op 7 november vertrok de 1e luitenant M.J. Knottenbelt uit Engeland - waar hij
genezen was van zijn verwondingen die hij bij Arnhem had opgelopen - om deze 80 man in
Limburg te halen. Het bleek echter dat er nog geen voldoende mannen waren aangeworven,
waarop luitenant Knottenbelt zelf vrijwilligers zocht in Limburg. De 15e november kreeg hij
bericht dat zijn groep al op 17 november vanuit Oostende moest vertrekken. Het gevolg was
dat een goede selectie achterwege bleef. De gezondheidstoestand van de nieuw
aangeworvenen was na vier jaren bezetting niet optimaal. Tijdens de training in Achnacarry
vielen mede hierdoor van de 107 vrijwilligers er 35 af. Na de commando-cursus werd de
opleiding voortgezet in Eastbourne. Ook van de oude groep commando's, die op 16 november
uit Nederland teruggekomen was, werd er één overgeplaatst omdat hij tijdens acties op
Walcheren ongeschikt was gebleken. Op 26 april 1945 vertrok de aangevulde Troop uit
Engeland naar Nederland waar zij op 30 april ingezet werd bij Made (N.B.). No 2 (Dutch)
Troop was toen ingedeeld bij no 4 Commando Brigade als onderdeel van no 48 (R.M.)
Commando.
Na de capitulatie van Duitsland op 5 mei 1945 waren de Nederlandse commando's gedurende
de maand juni in Winterswijk gelegerd. Op 28 juni nam de Troop deel aan de
bevrijdingsparade in Amsterdam. Van begin juli tot begin augustus deed een deel van no 2
(Dutch) Troop dienst als bewakers van het Interneringskamp no 91 in Recklinghausen in
Duitsland. Daarna volgde op 4 augustus overplaatsing naar Den Haag.
De sterkte bedroeg toen vijf officieren en 87 onderofficieren, korporaals en soldaten waarvan
er 32 waren gelegerd in Nederland. De anderen waren in Engeland waar ze cursussen
volgden, wachtten op demobilisatie, terug waren gekomen uit gevangenschap of herstellende
van verwondingen. Ook waren verschillende commando's inmiddels naar Colombo
vertrokken als versterking van het daar nog altijd gelegerde Korps Insulinde.
In oktober 1945 werd no 2 (Dutch) Troop van no 10 (I.A.) Commando opgeheven.

Elke hulp is welkom!


di jun 28, 2016 12:52 pm
jw1985
Bericht Re: Zoektocht naar oorlogsgeschiedenis opa bij No 2 Dutch tr
Als ik me niet vergis staat er in het boek: Operation Jedburgh het één en ander over No. 2 Dutch Troop.

Operatie Jedburgh: Geheime geallieerde operaties in Nederland 1944-1945. Amsterdam: Boom. ISBN 9-78908953256-5.


di jun 28, 2016 2:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group