Het is nu do maart 28, 2024 10:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Z.P.I. 4 
Auteur Bericht
anvas1412
Bericht Z.P.I. 4
Naar aanleiding van het ontvangen van een Rode Kruis kaart via het CBG m.b.t. een familielid die in maart 1946 is overleden in Düsseldorf, zit ik met een vraag:

Op de kaart staat een stempel met de vermelding Z.I.P. 4
Eigen speurwerk heeft me tot nu toe niet verder gebracht dan dat dit waarschijnlijk 'Zonal Policy Instructions' betekent.

Is iemand bekent met deze afkorting en kan hierover iets meer verduidelijken..?

Ik hoor het graag.

A. van Schaik


di jul 19, 2016 9:07 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Z.P.I. 4
ZPI staat inderdaad voor het lokale beleidsplan dat de geallieerden hanteerden tijdens de bezetting van Duitsland, dit was al tijdens de oorlog uitgetekend maar werd regelmatig aangepast aan de noden, spijtig genoeg kan ik niets over ZPI 4 terugvinden,
ZPI 3 heeft betrekking tot een denazificatie order, misschien leunt ZPI daar tegenaan. Waarschijnlijk is de code afkomstig uit de Britse sector.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jul 23, 2016 11:29 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: Z.P.I. 4
Anvas 1412,

in je post heb je het over ZIP 4, later heeft Jean het over ZPI. volgens mij ontstaat er dan wat verwarring.

anvas1412 schreef:
Naar aanleiding van het ontvangen van een Rode Kruis kaart via het CBG m.b.t. een familielid die in maart 1946 is overleden in Düsseldorf, zit ik met een vraag:

Op de kaart staat een stempel met de vermelding Z.I.P. 4


ZIP heeft namelijk alles te maken met de manier waarop de Deutsche Post Na de tweede Wereldoorlog was ingericht. ZIP staat voor Zonal Improvement Plan.

Volgens mij heeft men de manier van postverspreiding later zelfs binnen de Verenigde Staten overgenomen.

een interessant artikel hierover vind je hier: https://esirc.emporia.edu/bitstream/han ... sequence=1

Wanneer je even zoekt op Zonal Improvement Plan kom je in het artikel een uitgebreide beschrijving tegen hoe midden jaren '40 rond het eind van WOII ZIP tot stand kwam.


za jul 23, 2016 8:05 pm
jw1985
Bericht Re: Z.P.I. 4
Aanvulling

gevonden op de site van SoCom Informationssysteme GmbH:

"ZIP code area 4:

North Rhine Westphalia, Lower Saxony


Kortom, de zip code area van Noordrijn-Westfalen is nog steeds ZIP code area 4.

Het stempel waar je het over hebt gaat dus gewoon over de postcode. zie ook mijn vorige bericht.

De hoofdstad van Noordrijn-Westfalen is namelijk Dusseldorf.


za jul 23, 2016 8:33 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Z.P.I. 4
Ik heb die postcode piste ook bewandeld j.w (de poster heeft zich vergist in de tekst )tot ik dit tegenkwam :

Tekst op de Rode Kruiskaart:
Name Kogenhop Simon Dutch (en een groot blauw X)
Born 30, 4, 07
Deceased 7, 2, 43
Grave Location Hamburg – Neuengamme
Yes (N.B. hier lijkt Yes te staan, maar is dit slecht leesbaar) Z.P.I.4.

En dit:

Afbeelding

Dan dacht ik dat het iets te maken heeft met de Erebegraafplaats in Düsseldorf, want er liggen een aantal mensen begraven met een ZPI 4 code, andere dan weer niet.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jul 24, 2016 9:05 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: Z.P.I. 4
Ok, duidelijk. Dan zat ik dus mis. :oops:

We weten dus nog steeds niet precies wat het betekent?


ma jul 25, 2016 1:17 am
jw1985
Bericht Re: Z.P.I. 4
Ok, ik ben wat voorzichtiger geworden met stellige uitspraken. :wink:

Maar wat misschien interessant is: De afkorting ZPI ben ik regelmatig tegengekomen in een boek dat gaat over de Haagse conventie.

Het is een Duits boek (Handbuch des Museumsrechts 4: Internationaler Schutz von Museumsgut - ingezien via google books -)

Het gaat over de toepassing van de HLKO (Haager Konvention betreffend die Gesetze und Gebräuche des Landkriegs)

Daarbij staat de afkorting ZPI voor Ersten Zuzatsprotokolls oftewel Zuzatsprotokolls eins. de letter i in de afkorting ZPI wordt in dat geval geschreven als een Romeinse één. Maar die is niet te onderscheiden van de hoofdletter I als je er naar kijkt.

Geen idee of dat er wat mee te maken heeft, maar het zou eventueel kunnen.
Het Rode Kruis heeft geloof ik ook het één en ander te maken met bescherming op basis van de Haagse Conventie(s).


ma jul 25, 2016 1:29 pm
anvas1412
Bericht Re: Z.P.I. 4
Allen bedankt voor jullie antwoord en hulp, en ja, ik haalde één en ander door elkaar. Het ging inderdaad om Z.P.I. 4.

Volgens het Rode Kruis gaat het hierbij om Zonal Policy Instructions.


wo jul 27, 2016 6:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group