Het is nu za apr 20, 2024 7:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteursrecht-regels 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht Auteursrecht-regels
Omdat ik binnenkort een eigen site ga beginnen wil ik wat meer kennis opdoen over het auteursrecht. Kan iemand mij een goed boek of een goede site aanraden waar duidelijk de regels worden uitgelegd m.b.t. het overnemen van foto's en teksten?
Ik wil bijvoorbeeld weten of een verkleinde of een vergrote foto een nieuwe 'creatie' is of niet. En een deel van een foto, een scan, of een donkerdere foto?
En wat als de eigenaar onbereikbaar is? En voor welke landen gelden deze regels?
Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven. Alvast bedankt!


zo jun 05, 2005 4:46 pm
Profiel
druidebaron
Bericht 
kijk eens op http://www.auteursrecht.nl


zo jun 05, 2005 4:49 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Even heel globaal.
Iedere afbeelding of tekst is van "nature" beschermd door het auteursrecht.
Formeel mag je gene enkele afbeleding of tekst direct gebruiken zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar.
Dit is internationaal recht.
Indien er bij aangegeven staat dat iets "public domain" is, dan mag het genruikt worden mits de bron er bij wordt vermeld.
Er zijn wat uitzonderingen en je kan de regeltjes hier en daar omzeilen, maar dat is altijd voor eigen risico.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jun 05, 2005 5:31 pm
Profiel WWW
Bart Geraerts
Bericht 
Oké, stel nu:

Je ziet ergens een plattegrond van, ik noem maar wat, een huis. Je sleurt die plattegrond in photoshop, en maakt er 'totaal iets anders van' (in weze gewoon het kleurenschema veranderen). Kan je dan zeggen dat die nieuwe versie "copyrighted" is door mij? Of moet je dan ook een verwijzing naar het origineel geven (vb: "Naar: Plattegrondjes.bestaat.niet.com")?


zo jun 05, 2005 6:06 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Of is dat wel legaal maar gewoon nogal... ehm... onaardig?


zo jun 05, 2005 6:15 pm
Profiel
Danny Wennekes
Bericht 
Je bent in principe al strafbaar als je hem scant... het auteursrecht is het recht op openbaarmaking (lees publicatie) en verveelvoudiging (lees het maken van kopieen) dat de eigenaar heeft.

Je mag dus niet scannen (=verveelvoudigen). Als je dat wel doet en je maakt het geheel onherkenbaar, kom je er wel mee weg, maar ben je nog steeds onvermiderd strafbaar.

't is moeilijke materie. Beter is het om gewoon toestemming te vragen aan de eigenaar (als deze te achterhalen is) en je neer te leggen bij zijn / haar beslissing.


zo jun 05, 2005 8:27 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
ALs je zelf een afbeelding maakt weet niemand waar je de basis vandaan hebt, dat is 1 van de mazen. Je mag altijd voor privaat gebruik 1 kopie maken, ivm het verloren kunnen gaan van gegevens. Ook dat is 1 van de mazen in de wet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jun 05, 2005 8:49 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Danny Wennekes schreef:
Je mag dus niet scannen (=verveelvoudigen). Als je dat wel doet en je maakt het geheel onherkenbaar, kom je er wel mee weg, maar ben je nog steeds onvermiderd strafbaar.

Aha... Dus het bewerken van een foto van iemand anders is strafbaar, maar het is gewoon niet na te gaan waar ik de basis van mijn nieuwe creatie vandaan heb? En verjaart het auteursrecht ook?


zo jun 05, 2005 8:56 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Door justitiele regels wordt 70 jaar als verjaring gezien voor auterusrechten. Als tussentijds auteursrechten overgaan naar een andere eigenaar, begint de telling in principe overnieuw, maar hier is de jurispredentie (beoordeling op basis van rechtzaken) niet eenduidig over.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 06, 2005 12:06 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Maar gewoon altijd toestemming vragen is dus gwoon het beste... Bedankt Wilco, Danny en druidebaron!


ma jun 06, 2005 9:22 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad en ook het netste. Je zal verbaasd staan hoeveel toestemming je nog krijgt als je het gewoon vraagt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 06, 2005 9:48 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
De meesten geven toestemming, juist omdat ze het appreciëren dat je het gevraagd hebt. Ze weten nl. ook dat, als je het echt wil, je hun foto's of kaarten gewoon kan kopiëren.

Gerd


di jun 07, 2005 9:40 am
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Toch nog even een vraagje over deze kwestie, op wikipedia las ik namelijk het volgende:

en.wikipedia.org schreef:
Works published in the Soviet Union before May 27, 1973 were not protected by International Copyright Conventions and are thus in the public domain.

Volgens mij betekent dit dus dat er geen auteursrecht rust op foto's uit de Sovjet-Unie in de Tweede Wereldoorlog. Toch heb ik boeken en sites gezien met foto's uit die tijd, waar toch bij staat dat ik de afbeeldingen niet mag overnemen. Is dit gewoon standaard tekst en mag ik dus gewoon overnemen en publiceren wat ik wil, of zijn er uitzonderingen op deze regel?


zo jul 31, 2005 6:47 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Klopt, ook wij zetten dit in onze regels.
Voor 27 mei 1973 gemaakte Sovjet foto's zijn vrij bruikbaar. Echter indien iemand het opneemt in een boek is het vermenigvuldigen vanuit dit boek (of een website) weer wel strafbaar. Probeer daarom altijd een zo primair mogelijke bron te vinden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr aug 05, 2005 8:56 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Bedankt Wilco. Het blijft toch raar. Als ik in Rusland in een of ander archief een mooie foto vind mag ik die gebruiken, en als ik diezelfde foto uit een boek haal is het verboden. Het zit toch maar raar in elkaar.


za aug 06, 2005 11:51 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group