Het is nu vr maart 29, 2024 7:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Te weinig kennis van geschiedenis nekte barbarossa... De rus 
Auteur Bericht
Panther
Bericht Te weinig kennis van geschiedenis nekte barbarossa... De rus
Bij het lezen van deze titel denkt iedereen natuurlijk aan de smadelijk nederlaag van Napoleon en hoe de Russische winter het Franse leger compleet kapot maakte en de lessen die de nazi top hier niet uit trok.

En inderdaad ook het Duitse leger was onvoldoende voorzien van warme winterkleren in de winter 41-42.

Maar het punt dat ik wil naar voorbrengen heb ik nog nooit besproken gezien. Waarom weigerde Nazi duitsland om de Oekraïnse mensen behoorlijk te behandelen? En het antwoord is niet zo eenvoudig als het lijkt (rassen ideologie - Ruimte am ost ).

Eerst en vooral zijn vele Oekraïners blond en hebben ze blauwe ogen. Een gevolg van het feit dat vele afstammelingen zijn van de vikingen die zich in de late middeleeuwen vestigen. De vikingen die zich rond Kiev vestigen en die bovendien Kiev oprichten waren gekend als "rus". Nu is het wel gekend dat ook de germanen voor een belangrijk gedeelte afkomstig zijn uit scandinavie, dus mochten de nazi's iets gekend hebben van geschiedenis, dan zouden ze hun gemeenschappelijke roots gekend hebben. Het is ironisch vast te stellen dat de Nazi's het scandinavische type als ideaal beeld hadden, en dat o.a. (leeghoofd) Himmler dan heel verwonderd was dat de oekraïnsche mensen niet slavische (volgens de stereotiepe nazi denkbeelden) maar een groot aantal "germaanse" trekken hadden.

Ten tweede hadden de oekraniërs de Duitsers verwelkomt als bevrijders.

Ten derde waren de meeste erg bereid om te collaboreren tegen Stalin.

Het oostfront zou er helemaal anders uitgezien hebben als de Nazi's hun eigen domme en kortzichtige regels hadden toegepast en hun geschiedenis gekend hebben. Dan zouden ze oekranie meehebben laten vechten ipv ze zo te onderdrukken dat de initiele bereidheid om te helpen om stalin om ver te werpen omsloeg in een enorme partizanen activiteit tegen de Duitsers.

Ik zou zelf zo ver durven gaan (oekranie is enorm groot, en de bevolking was en is relatief groot tov van de rest van de toenmalige USSR -ik geloof ongeveer 40 miljoen op een totaal van 160-170 miljoen) dat dit gebrek aan geschiedenis kennis het oostfront heeft doen omslaan terwijl het de kans was voor de nazi's om zowel hun perverte ras theorien te doen toepassen als aartsvijand rusland te verslaan.


di aug 02, 2005 11:17 pm
steunwieler
Bericht 
de oorlog zou er ook anders uitgezien hebben mocht hitler 1 miljoen Joden kunnen recruteren in zijn leger...nooi gebeurt... :?


wo aug 03, 2005 11:04 am
Panther
Bericht 
Ik denk niet dat je het punt begrepen hebt. De Oekraniers waren volgens alle Nazi ideologiëen niet untermenschen, ze beantwoorden niet aan de slavische kenmerken bvb. Integendeel de overgrote meerderheid leek sterk op het Nazi ideaalbeeld.

Ik zie niet in hoe jouw antwoord ook maar iets weerlegt.


wo aug 03, 2005 4:29 pm
steunwieler
Bericht 
Wat ik bedoel is...ALS ALS ALS...Van die Oekraniers kon zo zijn...maar het was niet zo...Als Hitler niks tegen Joden had...wat zou er dan gebeurt zijn??
Als Hitler Oekraine en Wit-Rusland als Dé Duitse Oostfront-Verdedigingslinie nam...kon het ook anders zijn...

Maar waarom was het niet zo?? Dat kan je niet bedenken...we kunnen alleen maar raden :S


do aug 04, 2005 5:06 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Volgens mij heb je eens goed punt Panther. Het antwoord is denk ik vrij simpel; Hitler wilde Lebensraum in het oosten. In het oosten lag de Sovjet-Unie, bewoond door Slavische volkeren. De Oekraïne was een van de Sovjetlanden, en de Nazi's scheerden alle Sovjetlanden over een kam. De Sovjet-Unie was namelijk Hitlers aartsvijand, en het was denk ik gewoon ondenkbaar voor de Nazi's dat een Sovjetland bewoond werd door Arische mensen.


do aug 04, 2005 5:48 pm
Profiel
Toon Schouteten
Bericht 
steunwieler schreef:
Als Hitler niks tegen Joden had...


daar waren anders wel uitzonderingen op. joden die te belangerijk waren voor duitsland (geleerden, zeer goede mensen uit het leger maar wel alleen voor de besten) werden van hun verleden ontdaan en kregen er een nieuw. voral mensen van bij de marine zouden een ander verleden hebben gekregen vanwege deze reden.


vr aug 05, 2005 10:38 pm
druidebaron
Bericht 
De Duitse legerleiding had ook lering kunnen trekken uit de Zweedse aanval in Rusland onder Karel XII tijdens de Grote Noorse Oorlog (1700-1721). Ook de Zweden werden verslagen door de winter en de verschroeide aarde tactiek van de Russen.
Maar voorzichtigheid is geboden met historische argumenten. Bij elk historisch voorbeeld kan vaak ook wel weer een tegenvoorbeeld worden gevonden en dat geldt ook in dit geval: zo'n dertig jaar voor Operatie Barbarossa hadden de Duitsers de Russen immers wel op de knieën gekregen. Het hele Russische systeem stortte, zoals bekend, in elkaar en de nieuwe machthebbers waren gedwongen vrede te sluiten. De beeldspraak dat het intrappen van de deur het hele huis zou laten instorten, pleit voor dat de Duitse legerleiding waarschijnlijk meer naar de recente geschiedenis keek dan naar Napoleons veldtocht.
De Duitsers hadden waarschijnlijk meer kunnen leren van hun eigen geschiedenis. Als ze hadden gezien dat een deel van de Duitse bevolking niets anders dan gegermaniseerde Slaven zijn, dan hadden ze waarschijnlijk niet zo vreselijk bruut opgetreden tegen de Oekraïners en deze juist voor zich proberen te winnen. De oorlog had dan zeker heel ander verloop gehad. Het laat natuurlijk vooral goed zien dat de nazi-ideologie op drijfzand was gebaseerd die als een molensteen om Duitslands nek hing.


ma aug 08, 2005 4:27 pm
Zhukov
Bericht 
druidebaron schreef:
zo'n dertig jaar voor Operatie Barbarossa hadden de Duitsers de Russen immers wel op de knieën gekregen. Het hele Russische systeem stortte, zoals bekend, in elkaar en de nieuwe machthebbers waren gedwongen vrede te sluiten.

Nou nou, op de knieën gekregen... De Bolsjewieken hebben inderdaad vrede met de Duitsers gesloten; het verdrag van Brest-Litovsk, maar om nou te zeggen dat de Duitsers de Russen op de knieën hebben gekregen vind ik wel een beetje ver gaan. Laten we stellen dat het Russische leger in WOI niet is verslagen door Duitsers, maar door Russen. Het lijkt me om die reden niet dat de Nazi-top zich hierdoor heeft laten leiden, aangezien er niet echt een nieuwe grote revolutie op stapel stond in de Sovjet Unie gedurende de jaren 41-45.
Het kaartenhuis slaat volgens mij op het uitroeien van de top van het Rode Leger door Stalin, waardoor het leger vrijwel stuurloos was.

Wat betreft het door Panther aangehaalde punt over de Oekraïners; ik denk dat het voornaamste kenmerk dat de Oekraïners tot Slaven en dus tot Untermenschen maakte de taal was. Oekraïnsch is heel nauw aan het Russisch verwant (te vergelijken met Nederlands-Vlaams) en dit maakte de Oekraïners in Duitse ogen toch zeker tot hetzelfde ras als de Slavische Rus. Verder zijn blond haar en blauwe ogen in heel west-Rusland veelvoorkomend, ook in Wit-Rusland en de gebieden rond Leningrad en Moskou, dus daarop konden de Duitsers moeilijk selecteren.

Ik wil ook nog even recht zetten dat, hoewel de Duitsers de Oekraïnsche nationalisten tegen zich in het harnas joegen, deze groep zich niet bij de Sovjets aansloot om tegen de Duitsers te vechten. De Oekraïnsche nationalisten vochten als een op zichzelf staande partij met guerilla-tactieken tegen zowel Duitsers als Sovjets. Het belangrijkste wapenfeit van de nationalisten is de dood van Sovjet-generaal Nikolai Vatoetin in april 1944, die door de nationalisten werd overvallen toen hij op weg naar het front was in zijn stafwagen.


di aug 16, 2005 11:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group