Het is nu do apr 18, 2024 5:04 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Wat waren de gevolgen? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Wat waren de gevolgen?
Ik heb hier twee vragen waar ik zelf eigenlijk geen antwoord op weet, misschien kunnen jullie mij verder helpen.

1. Wat betekenden de Duitsers in de periode van de bezetting voor onze infra-structuur? Legden ze wegen aan? Wat deden ze aan onderhoud?

2. Nadat een distributiekantoor was overvallen, misten er soms enkele duizende bonkaarten, vulden de Duitsers die gewoon aan, of hoe ging dat in z'n werk?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


za sep 10, 2005 8:07 pm
Profiel
dude
Bericht 
ik weet het ook niet precies zeker maar volgens mij ging het zo:
1. ze maakten alles kapot bouwde alleen verdedigings werken voor zichzelf.
2.Ze zorgden wel dat de andere mensen op rantsoen gingen zodat zij nog redelijk eten hadden of ze plunderde gewoon een boerderij.


wo sep 14, 2005 8:30 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Sorry Dude, maar dat is niet correct :)

Citaat:
1. ze maakten alles kapot bouwde alleen verdedigings werken voor zichzelf.


- De duitsers hebben geen wegen vernield, geen spoorlijnen gestript, al helemaal niet om verdedigingswerken aan te leggen. Geasfalteerde wegen heb je niets aan, als je dat opbreekt kun je het weggooien, en tegel-straten kun je strippen, maar ik ken geen enkele Duitse bunker die van baksteen is gemaakt. De duitsers hadden onze infrastructuur veel te hard nodig voor allerhande transport; van voedsel tot kolen en van hele legerdivisies tot jodentransporten.


Citaat:
2.Ze zorgden wel dat de andere mensen op rantsoen gingen zodat zij nog redelijk eten hadden of ze plunderde gewoon een boerderij.


- Dat was de vraag niet, de Duitsers hadden zelf geen bonnen, dit was voor de Nederlandse bevolking.


Citaat:
1. Wat betekenden de Duitsers in de periode van de bezetting voor onze infra-structuur? Legden ze wegen aan? Wat deden ze aan onderhoud?


Zie mijn antwoord hierboven. Onderhoud werd gewoon uitgevoerd door nederlandse bedrijven zoals voor de oorlog. Een bezetting wil namelijk niet zeggen dat de Duitsers opeens alles zelf gaan doen, het grootste deel van het dagelijkse leven gaat gewoon door met een bezetting.

Citaat:
2. Nadat een distributiekantoor was overvallen, misten er soms enkele duizende bonkaarten, vulden de Duitsers die gewoon aan, of hoe ging dat in z'n werk?


Dat werkte in principe hetzelfde als een bankoverval: Er werden gewoon bonnen bijgemaakt (die werden sowieso constant aangemaakt). Wat wel vaker voorkwam is dat de Duitsers, als represaille (wraak zeg maar) de missende bonnen ook niet meer gaven. Op de manier van 'Jullie verzet pikt het uit jullie handen, daar hebben wij niets mee te maken'. Dit was natuurlijk in de hoop dat de bevolking zich tegen het verzet zou gaan verzetten (klinkt raar, ik weet het).


wo sep 14, 2005 9:02 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group