Het is nu wo apr 17, 2024 1:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Jamlitz 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Jamlitz
Ik heb een boek gelezen: "De SS-frontarbeiders van kamp Amersfoort" dit boek gaat over Nederlandse gevangenen uit kamp Amersfoort die worden te werkgesteld onder de naam: SS-frontarbeiders. Dit zijn dus gedwongen gevangenen en geen vrijwilligers.

Naar schatting hebben drieduizend van die Nederlanders meegeholpen aan de bouw van een concetratiekamp, namelijk Jamlitz in Polen. Nu kan ik echter niets over dit kamp terugvinden. De encyclopedie van de holocaust maakt ook geen melding van dit kamp. Het enige wat ik weet is dat er door sommigen wordt verondersteld dat dit een Neben-lager van KZ Sachsenhausen was.

Kan iemand mij meer vertellen over dit kamp? Eventuele slachtoffers en het aantal gevangen?

Houd in het achterhoofd: Het Nederlandse publiek en de autoriteiten waren er over het algemeen niet mee bekend, dat er naast vrijwillige ook gedwongen SS-frontarbeiders waren. Alleen het woord was genoeg om haatgevoelens los te maken zonder aanzien des persoons. Misschien verklaart dit waarom er zo weinig over deze mannen bekend is. Men was waarschijnlijk bang voor haatgevoelens uit het publiek.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo okt 12, 2005 12:36 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Eén kamp droeg daadwerkelijk de naam Jamlitz. Dit kamp was inderdaad een Außenlager van het Konzentrationslager Sachsenhausen. Het bevond zich toentertijd in Preußen (Provinz Brandenburg). Het kamp, waar enkel mannelijke gevangenen verbleven, werd vermoedelijk geopend in april 1944 en alweer gesloten in de de herfst van datzelfde jaar. Gevangenen werden ingezet bij de ontwikkeling van een oefenplaats voor tanks.

Bron: www.keom.de

Maar aangezien dit kamp niet voldoet aan jouw beschrijving ben ik verder gaan zoeken. Meerdere malen wordt Außenlager Lieberose in de buurt van Jamlitz ook genoemd als Außenlager van het Konzentrationslager Sachsenhausen. Dit kamp werd geopend rond de jaarwisseling van 1943/1944 en op 2 februari 1945 werden gevangenen geëvacueerd naar Sachsenhausen. Ongeveer 4.000 gevangenen verbleven in dit kamp, waaronder 1.000 jeugdige gevangenen. Vanaf het moment dat het kamp werd aangesteld als "Straflager" voor gevangenen uit KZ Sachsenhausen kwamen veel gevangenen uit Europese landen, voornamelijk Hongaarse en Poolse joden. Gevangenen waren mannen die te werk gesteld werden bij de SS-Bauleitung. Ze werkten aan de bouw van kazernes in Ullersdorf en spoorweg- en stratenbouw.

Bron: www.keom.de

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo okt 12, 2005 1:50 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Op dit kaartje zie je hoe dichtbij beide locaties bij elkaar liggen.
Afbeelding

Nog wat nuttige links:
- Nebenlager des KZ Sachsenhausen in Lieberose-Jamlitz
- KZ-Nebenlager "Lieberose"
- Gedenkstätte KZ-Nebenlager Lieberose

Ik denk dat je hier wel wat aan zult hebben. :wink:

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo okt 12, 2005 2:06 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Kevin, hartelijk bedankt voor je informatie!!

De schrijver van mijn boek, Henk Sintniklaas, heeft na de oorlog zijn makkers niet weer gezien (vergeten adressen uit te wisselen). En zegt dat hij tot op heden (het boek is uitgegeven in 1999) niets meer over het kamp Jamlitz is tegengekomen. Volgens hem was het kamp de laatste jaren ingebruik door joden. Toen hij in 1992 terugkeerde was er niets meer van het kamp terug te vinden. Alleen kwam hij een gedenkteken tegen voor de gevallen Duitse soldaten in de oorlog.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo okt 12, 2005 2:22 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group