Het is nu do maart 28, 2024 12:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
De Pondfarm 
Auteur Bericht
stijn18
Bericht De Pondfarm
Hey,

Ik ben Stijn van Langemark - Sint-Juliaan (belgie).

Ik woon op een boerderij Pondfarm genaamd, waarbij ik een website heb gemaakt en heel wat info zoekt. ( en al heeft!)

http://www.depondfarm.be

Ik heb hierbij een vraagje, en hopelijks weet er iemand een antwoord op?

Tijdens de 2de wereldoorlog moest de toenmalige landbouwer Arsène Marant vluchten, hij vluchtte samen met de buren in de hospitaal bunker (rechts van de Pondfarm). Daar zaten ze met hun allen te bidden. Een franse ruiterij was aanwezig op de hoeve, toen zij de hoeve verlieten vond Arsène op 12 Mei 1940 uit hout gesneden Christus beeld. Daarom besloot hij een kapel te bouwen om het beeld erin op te hangen samen met deze geschreven brief.. Nu hangt het beeld in de woning wegens het onveilig zijn in de kapel.


Zou iemand weten wie die Franse ruiterij juist was, die dat christus beeld heeft gemaakt?

Afbeelding

Afbeelding

Signalen E M = Etat Major?

Greetz Stijn


ma mei 01, 2006 3:02 pm
stijn18
Bericht 
Hehe

Moeilijke vraag :)


za mei 06, 2006 9:40 am
Leo
Bericht 
Of E M = Esquadron Motorisee.

...-


za mei 06, 2006 12:20 pm
stijn18
Bericht 
Wat is dan de betekenis daarvan? En welke taal?

greetz!

stijn


za mei 06, 2006 10:18 pm
Leo
Bericht 
Ruiterij had sqaudrons, bij modernisering ging men de paarden vervangen door gemotoriseerd vervoer, veelal gepantserd.
De benaming (esquadron in het Frans) bleef bestaan.

...-


zo mei 07, 2006 2:07 pm
stijn18
Bericht 
Dat is het!!!!

op forumeereerstewereldoorlog zei men dat het niet kon dat ze met paarden waren, maar ze waren gemotoriseerd!!

Het zit er dik in dat het dat betekent!!

mvg,

stijn


zo mei 07, 2006 8:35 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Hmz, het zou ook iets totaal anders kunnen betekenen. We fixeren ons misschien té veel op officiële legertermen (Etat-Major, Esquadron Motorisée, ..). Wat te denken van een soldaat E... (bv Etienne) M.. (Monard) die in zn 'vrije tijd' zo'n beeldje maakte.

Hij kerfde daarna zijn initialen in het stuk hout, gevolgd door het jaar van "fabrikatie"... net zoals bij een schilderij.

Dit is slechts een hypothese... ik was er niet bij, maar ik denk ook niet dat we deze optie niet kunnen ontkennen.


zo mei 07, 2006 8:40 pm
stijn18
Bericht 
Daarin heb je in gelijk!

Greetz


ma mei 08, 2006 8:51 pm
stijn18
Bericht 
Hallo Iedereen,

Na heel wat inspanning, is de pondfarm website vernieuwd, met heel wat nieuwe foto's, informatie,...

Bezoek: www.depondfarm.be!

Mvg,

Stijn!


za aug 21, 2010 11:17 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group