Het is nu do maart 28, 2024 5:00 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
jessurunkamp 
Auteur Bericht
wessel25
Bericht jessurunkamp
hallo,

zijn er mensen die wat meer weten over het jessurunkamp te soest. ik kan hier namelijk niks over vinden. en er schijnt hier aardig wat gebeurt te zijn geweest.

dit kamp is gemaakt door de duitsers in de tweede wereld oorlog.

dank jullie wel


di jul 04, 2006 12:48 pm
John S.
Bericht 
Wessel25 schreef:

Citaat:
jessurunkamp



Kun je er zelf iets meer over vertellen, want ik ken het hele kamp niet.


di jul 04, 2006 1:00 pm
wessel25
Bericht 
Veel kan ik er niet veel vertellen maar er schijnen wel veel mensen ter excecutie gebracht te zijn. maar hoe en zo. misschien is het geheim...


wo jul 05, 2006 4:36 pm
-Spitfire-
Bericht 
Misschien moet je eens een keer gaan neuzen in het archief van Soest.


wo jul 05, 2006 4:40 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Wellicht kun je daarbij DIT adres gebruiken...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo jul 05, 2006 4:45 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Het jessurunkamp is toch gewoon Vliegbasis Soesterberg?

GOOGLE
Citaat:
'Monument voor Gefusilleerde Verzetsmensen'
Verlengde Paltzerweg 3, Soesterberg (gemeente Soest)

Het 'Monument voor Gefusilleerde Verzetsmensen' op vliegbasis Soesterberg (gemeente Soest) is een eikenhouten kruis met gedenkplaatje. Bij het kruis is een bloemperk aangelegd. Het gedenkteken is 1 meter 50 hoog, 70 centimeter breed en 20 centimeter diep.

Geschiedenis
Het 'Monument voor Gefusilleerde Verzetsmensen' in Soesterberg (gemeente Soest) is opgericht ter nagedachtenis aan 'de 33 van Soesterberg'. De Duitse Weermacht heeft deze verzetsmensen op 19 november 1942 in het geheim geëxecuteerd.

De verzetslieden die in het bos bij de militaire vliegbasis van Soesterberg werden gefusilleerd, waren vanaf het eerste uur betrokken bij het verzet en kwamen voornamelijk uit Hengelo (verzetsgroep 'het Oranjevendel'), Deventer en de omgeving van Amsterdam. De meesten van hen zijn opgepakt doordat ze werden verraden. De enige die vanwege zijn jeugdige leeftijd niet gefusilleerd werd, was de 17-jarige Christian Lugthart uit Voorst. Hij heeft tot aan het einde van de oorlog in verschillende kampen gezeten. Zijn vader, Cornelis Lugthart, die invalide was en beide benen miste, werd op een stoel gebonden en tussen zijn medestrijders geplaatst voor de executie. De Amsterdamse groep bestond uit gemeente- en bedrijfsarbeiders, die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de organisatie van de Februaristaking in 1941. Hun herbegrafenis vond na 1945 plaats op begraafplaats 'De Nieuwe Ooster' in Amsterdam.

Hoewel de executies in het geheim waren uitgevoerd, waren er toch geruchten waardoor er na de oorlog op het terrein naar sporen werd gezocht. Het graf, dat gecamoufleerd werd door ingegraven boomstammen, werd onder leiding van majoor W.J. Siedenburg blootgelegd. Zijn zoon was ook op deze plek geëxecuteerd. De majoor wist dat zijn zoon was gedood, maar niet waar hij begraven lag.

Namen van gefusilleerden.

Verzetsgroep Deventer-Terwolde-Twello-Voorst: Klaas Bakker, Hendrik Eekhuis, Jan Eekhuis, Gerrit van 't Einde, Bernard Immerzeel, Wilhelmus Lenssen, Cornelis Lugthart, Wilhelm van der Maten, Gerrit Nieuwenhuis, Anton Siedenburg, Franciscus Teelen, Frederik de Weerd, Willem de Weerd, Gerrit van Werven.

Verzetsgroep Amsterdam: Willem Auener, Willem Bouwhuis, Johannes Gerritze, Johannes Glas, Abraham Haspels, Wilhelmus Kraan, Thomas Prins, Cornelis van Teeseling, Heike Top, Carl Vastenhoud, Antoon Wolfswinkel, Bertus Wolfswinkel, Johan IJsberg.

Verzetsgroep Oranjevendel, Hengelo: Martinus Cavaljé, Henri Moquette, Gerrit Prinsen, Gerrit Wilmink.

Onafhankelijken: Pieter van den Heuvel en Johannes Rodert.

Het monument is onthuld in 1946.


wo jul 05, 2006 5:03 pm
Harro
Bericht 
Goh, graag gedaan hoor :roll:


ma jul 10, 2006 5:05 pm
-Spitfire-
Bericht 
Harro schreef:
Het jessurunkamp is toch gewoon Vliegbasis Soesterberg?


Ik weet het niet heel zeker maar ik geloof het wel. Alleen het feit dat het vliegveld in de 2e Wereldoorlog zo erg is gebombardeerd dat het onbruikbaar werd maakt mij aan het twijfelen. Het kan zijn dat die executies daarvoor hebben plaatsgevonden.
In 2007 wordt het vliegveld op non-actief gezet. Het gebied wordt weer natuurgebied. Aangezien dat het jessurunkamp ook wordt afgebroken en dat er ook weer een natuurgebied van wordt gemaakt, ga ik ervan uit dat hetzelfde is.


ma jul 10, 2006 6:41 pm
Harro
Bericht 
Het is hetzelfde kamp. Mijn vraag was retorisch als inleiding voor de informatie die ik op de website over oorlogsmonumenten vond.


ma jul 10, 2006 6:44 pm
-Spitfire-
Bericht 
Harro schreef:
Het is hetzelfde kamp. Mijn vraag was retorisch als inleiding voor de informatie die ik op de website over oorlogsmonumenten vond.


Ach ja dan heb je de informatie over dat het in 2008 gesloopt gaat worden en dan weer natuurgebied wordt extra als je dat nog wist. :roll:


ma jul 10, 2006 6:52 pm
ErnstJan
Bericht 
@-spitfire-: 2007 of 2008? :mrgreen:


wo jul 12, 2006 3:11 pm
-Spitfire-
Bericht 
In 2007 gaat het dicht en in 2008 zijn ze van plan om het gaan sloopen.


wo jul 12, 2006 3:25 pm
ErnstJan
Bericht 
Ok, omdat je in je posts 2 verschillende jaartallen aangaf.


wo jul 12, 2006 3:47 pm
Roel R
Bericht 
Het luchtvaart museum gaat daar ook weg. Er komt een groot legermuseum in Flevoland ergens.


wo jul 12, 2006 4:43 pm
ErnstJan
Bericht 
Roel Rijks schreef:
Het luchtvaart museum gaat daar ook weg. Er komt een groot legermuseum in Flevoland ergens.
Alle onderdelen van het leger? En dan de hele geschiedenis?


wo jul 12, 2006 4:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group