Het is nu wo mei 23, 2018 10:37 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Onderzoekskeuze 
Auteur Bericht
Johan

Bericht 
Pietje schreef:
mailtje is reeds verzonden met kaart...

De Fallschirmjagerbat. was een eenheid van de Herman Goring Aursbildungs Regiment... bestond uit eigelijk 2 Inf bataljons e(genummerd 1 en 2) en de 3de was een Afdeling met geschut en tanks en de nodige infanterie. Het zware materiaal (tanks en StuG's) is begin september allemaal verloren gegaan langs het Albert-kanaal. De eenheden maakte lange tijd deel uit van Kampfgruppe Chill. Ik vermoed dat ze pas eind september naar de Breskens pocket zijn gezonden. Een groot deel van het 2de bataljon is bij Oosterbeek in de pan gehakt.

Nu maar rechtstreeks via het forum:
Het Ersatz und Ausbildungs Regiment 1 moet niet vermengd worden zijn tegenhanger van de HG; dit parachutisten opleidingsregiment is in 1943 naar Frankrijk (Bar le Duc) vertrokken (toen nog zonder nummer), in maart 1944 kreeg het nummer 1 als toevoeging. De opleidingseenheid werd belast met de bewaking van de lanceerinrichtingen in Noord-Frankrijk en raakte samen met andere onderdelen van het 15. Armee eind augustus '44 op drift in de richting van Zeeuws-Vlaanderen.
Vanwege de geleden verliezen bestonden elk van de bataljons uit nog maar zo'n 300 manschappen. Het II bataljon werd als zelfstandige eenheid ingedeeld bij de 59. ID en komen we later tegen langs het Corridor in Noord-Brabant toen het meetrok met deze 59. en werd aldaar ingedeeld bij de volledig uit parachutisten in opleiding bestaande Kampfgruppe Dewald.
Het I en het III bataljon daarentegen werden ingedeeld bij de 64. ID. en bleven zodoende achter in de Breskens pocket. Tot op het laatst is dit para regiment zich als zelfstandige eenheid blijven verdedigen en ging begin november '44 ten onder toen de laatste restanten zich overgaven aan de Canadezen.

ma feb 27, 2006 5:59 pm
Profiel
IA002

Bericht 
:?

ma feb 27, 2006 8:10 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
He Johan, bedankt voor deze info

Citaat:
Het I en het III bataljon daarentegen werden ingedeeld bij de 64. ID. en bleven zodoende achter in de Breskens pocket. Tot op het laatst is dit para regiment zich als zelfstandige eenheid blijven verdedigen en ging begin november '44 ten onder toen de laatste restanten zich overgaven aan de Canadezen.

Hier was ik nog steeds niet helemaal over uit hoe het nu precies afgelopen was met deze eenheden.

Live your dream and let your dream come true.

ma feb 27, 2006 10:42 pm
Profiel WWW
Johan

Bericht 
Rudi schreef:
He Johan, bedankt voor deze info

Hier was ik nog steeds niet helemaal over uit hoe het nu precies afgelopen was met deze eenheden.

Bedankt als je nog meer vragen hebt dan zie ik ze wel tegemoet.

di feb 28, 2006 9:16 pm
Profiel
Johan

Bericht 
Pietje schreef:
Ik kan mbt september enkel het Btl. Jungwirth traceren als onder bevel 59 Div.viel Eind oktober/begin november 44 kom ik wel de Luftwaffe Stab-Dewald en Stab Fuchs (ook Luftwaffe) tegen als zijnde onder bevel 59 Divisie, maar jammer genoeg staat er niet bij wat Dewald nu precies omvatte in die tijd. Ze wordt in iedergeval niet als Fallschirm bataljon aangeduid zoals zovele andere tegen die tijd wel die onder 59 ID vielen....
In december '44 wordt Kampfgruppe Dewald omschreven als:-
Flieger Horst Btl 1, FEB 1712, 1./AR 1712.... (geen Fallschirmtroepen dus)....

De samenstelling van de Kampfgruppe van Oberst Dewald heb ik wel, maar valt volgens mij buiten de doelstelling van dit ontwerp; overigens was het door het je genoemde bataljon Jungwirth onderdeel van deze bewuste eenheid van het 1. Fallschirm Armee

di feb 28, 2006 9:19 pm
Profiel
IA002

Bericht 
:idea:

di feb 28, 2006 10:51 pm
Profiel
Gerd

Bericht 
Wordt er ook aandacht besteed aan de rol van het Belgische verzet bij de bevrijding van Antwerpen?

di feb 28, 2006 11:04 pm
Profiel
IA002

Bericht 
8)

di feb 28, 2006 11:31 pm
Profiel
Gerd

Bericht 
Ik wil niet pessimistisch doen, maar antwoord krijgen van het SOMA... Ik heb er twee jaar gewerkt voor m'n licentiaatsverhandeling en de service is er niet alles. Aan het instituut zijn veel goede historici verbonden, maar het eigenlijke personeel zelf ....

Ik wil me wel wat meer in dat thema verdiepen. Ik kan altijd zelf eens naar het SOMA gaan. Echt archiefonderzoek kan ik enkel doen tijdens mijn vakanties, maar ik wil wel altijd eens in jouw plaats langsgaan, als je me weet te zeggen welk materiaal je nodig hebt.

wo maart 01, 2006 12:01 am
Profiel
Johan

Bericht 
Pietje schreef:
Interessante materie, maar.... :mrgreen: kan je daar meer info over geven (bronnen die dat bevestigen)? Ik kan daar namelijk nergens iets over terug vinden dat het 2de bataljon van het Ersatz und Ausbildungs Regiment 1 onder bevel is gekomen van 59 ID. Ook dat Dewald de commandant was van een KG bestaande uit Fallschirmjagers kan ik niet traceren...

De Anlagen KTB 85 AK maken om de paar dagen melding van sterkte en onder bevelg geplaatste eenheden, maar ik kom nergens iets tegen van het Ersatz und Ausbildungs Regiment 1... Ook wie precies Dewand is kan ik niet terug vinden....

Poppe schrijft in verslag B-149 dat nadat Major Huber ziek was geworden een Fallschirmjaegern major genaamd 'X' kwam die het Infanterie Regiment 1035 over nam welk dan voornamelijk bestond uit Fallschirmjäger's...

Kijken we in het KTB 88 AK dan is te lezen dat het 1035e regiment bestond uit:-

I./1035
Fsch Btl. Gramse
Fsch Btl Block
Fsch Btl. Schneider
Fsch Kp. Brehms

Overigens was de benaming Btl. vaak wat overtrokken. Btl. Schneider bestond zo b.v. slechts uit 144 man...

Rond deze datum komt ook de naam Dewald (Stab Dewald) voor het eerst voor...

Zelf ben ik ooit eens tegen gekomen dat Dewald iets te maken had met Den Bosch (Kampfkommandant?)...

Poppe schrijft ook dat 1035 kort daarop werd opgeheven (aufgeloest) en dat major x dan regiment 1036 op zich neemt.
De naam Dewald noemt Poppe in het geheel niet (ik denk dan ook dat Dewald en X één en dezelfde)

Dat je in het KTB van het 88 AK over II/Fallsh. Jg Ers und Ausb. Rgt 1 niets over terug kan vinden dat klopt, want ik sprak over de periode dat beide eenheden nog niet in Brabant gearriveerd waren, maar nog in België/Zeeuws-Vlaanderen actief waren.
Mbt Dewald en zijn Kampfgruppe is er gedurende de periode van 17.09.44 tot half oktober een KTB bijgehouden. Hoewel het niet makelijk te lezen (het is handgeschreven) staan er nogal wat wetenswaardigheden in. Op het moment dat de 101 Ab uit de lucht kwam vallen, had Oberst Dewald zes para bataljons onder zijn bevel, welke op dat moment redelijk op sterkte waren. In het begin viel hij rechtstreeks onder het 1. Fallschirm Armee van Student, op een later moment is hij “unterstellt” aan het 88. AK. Van daaruit is hij in oktober benoemd als Kampf kommandant voor ’s Hertogenbosch en heeft als zodanig de verdediging geleid tegen de oprukkende 53rd Welsh

wo maart 01, 2006 8:35 pm
Profiel
IA002

Bericht 
:cry:

wo maart 01, 2006 8:40 pm
Profiel
IA002

Bericht 
8)

wo maart 01, 2006 8:47 pm
Profiel
Johan

Bericht 
Pietje schreef:
Bedankt Johan ! verklaart weer heel wat. Dat Dewald Kampfcommandant was van 's Hertogenbosh lag me ergens bij, maar jij bevestigd dat nu...
Komt er misschien in het verslag vn Dewald een naam voor van een Oberst Henke ?
Kunnen Obert Dewald en Major X dezelfde zijn ?

Ja op 17.09.44 behoorde Hauptmann Hanke met zijn bataljon tot de eenheid van Dewald.
Heb er ook even B149 op nageslagen; aangezien Dewald de rang had van Oberst valt hij af; verder hebben alle andere (bataljons)commandanten de rang van hauptmann hadden op een na, namelijk ene major Jungwirth, zou het voor de hand liggen dat hij bedoeld werd door Poppe; hier moet meer over te vinden het KTB van het 88. AK, denk ik zo maar wellicht kunnen we daar een onderwerp van maken als de Schelde "af" is?

wo maart 01, 2006 9:32 pm
Profiel
IA002

Bericht 
..

wo maart 01, 2006 9:41 pm
Profiel
Gerd

Bericht 
Pietje schreef:
Ik ben voornamelijk geintereseerd in de akties waaraan het verzet aan meededen op 4 september 44 en de dagen er na (gevechten in om Duits hoofdkwartier, haven, Albertkanaal (Merksem).
Ik ben zeer benieuwd wat Colson (in de verschillende verslagen) en Dunlop te zeggen hadden....

Ik heb pas einde deze maand (tijdens de paasvakantie) tijd naar het archief te gaan. Je zal dus nog wel geduld moeten hebben (tenzij je alsnog antwoord krijgt van het SOMA). om

Met Colson heb je het op Eugene Colson van het NKB?

Mss zijn een aantal anderen ook interessant. Ik denk dan aan J Boeva en J Ceuleers mbt de Witte Brigade-Fidelio, een verzetsbeweging die in het Antwerpse actief was. Ook Mevr. Lenaerts is geïnterviewd over de bevrijding van A'pen.

wo maart 01, 2006 11:27 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende