Het is nu vr maart 29, 2024 10:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
De Raid op Dieppe, ook bekend als De slag om Dieppe of Operatie Jubilee, was een geallieerde aanval op de door de Duitsers bezette havenstad Dieppe, gelegen aan de noordelijke Franse kust die plaatsvond op 19 augustus 1942.

De aanval werd uitgevoerd door meer dan 6000 infanteriesoldaten, hoofdzakelijk Canadezen, ondersteund door Britse zeemacht en luchtmacht Het doel van de operatie was om een belangrijke haven te veroveren en bezet te houden gedurende een periode, om te bewijzen dat dit mogelijk was en om informatie in te winnen en te kijken hoe de Duitsers zouden reageren.

Het invasieplan lijkt veel op operatie Overlord (Normandie 1944) commando raids op de flanken om geschut uit te schakelen en dan een serie stranden waar de daadwerkelijke landingen plaats vinden, in Dieppe vonden geen luchtlandingen plaats.
De stranden hadden allemaal de naam van een kleur gekregen blauw, rood, wit en groen

Afbeelding

Ik bezochte Dieppe en maakte deze fotoserie


Van de Duitse kant zijn niet veel foto’s te vinden uit de periode van voor de invasie 1 is gemaakt in de haven en 1 van een versperring op de Rue de Sygogne
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de enige foto die ik kon vinden van invasiestrand blauw, Canadese gesneuvelden met een Duitse militair.
Afbeelding

De landingen op strand blauw mislukte van het Royal Regiment of Canada sneuvelden er 220 de rest werd al dan niet gewond gevangen genomen, slechts 33 konden de boten weer bereiken.
De grote verliezen werden veroorzaakt door een machinegeweer uit deze bunker.
Afbeelding

De hoofdlandingen vonden plaats op de stranden wit & rood die op de boulevard van Dieppe uitkwamen (stadskern)
Het grootste gedeelte van de 2e Canadian Infantry Division landde hier samen met de tanks en voertuigen.

Ook deze landingen mislukten, de Canadezen kwamen niet verder dan het strand.

De foto’s die er gemaakt zijn, na de slag zijn allemaal van Duitse origine, de Duitse propaganda compagnie maar ook veel Duitse soldaten maakten na de slag foto’s

Van een deel kon ik de locatie terug vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een deel van de Canadezen sneuvelden, een deel trok zich terug en vertrok met de landingsboten en ongeveer 2800 werden krijgsgevangen gemaakt al dan niet gewond

Afbeelding

Afbeelding


De meest bekende Dieppe foto (hier onder) werd gemaakt in de tuin van het paleis van justitie.
Afbeelding

Omdat er veel veranderd is kon ik de exacte locatie niet terug vinden maar dit is de tuin nu.
Afbeelding

Op het strand en boulevard bleven uitrustingsstukken en gesneuvelden achter.
Afbeelding

Afbeelding

Schade aan de gebouwen na de slag.
Afbeelding

Op deze foto is goed te zien dat de Duitsers door hun hoog gelegen posities een voordeel hadden ten opzichte van de aanvallende Canadezen.
Afbeelding

Van de landingen op strand groen heb ik geen foto’s van tijdens of na de slag kunnen vinden.

Strand Groen was het enige waar de Canadezen enig succes boekte en een paar kilometer landinwaarts kwamen, om naar Dieppe te kunnen gaan moesten ze
deze brug veroveren, er vonden hevige gevechten plaats maar de brug bleef in Duitse handen.
Afbeelding

Voor zijn rol tijdens de gevechten rond de brug kreeg Kolonel Merritt een Victoria Cross
Afbeelding

Uit de krant van 2 oktober 1942
Citaat:

“For matchless gallantry and inspiring leadership whilst commanding his battalion during the Dieppe raid on the 19th August, 1942.

From the point of landing, his unit’s advance had to be made across a bridge in Pourville which was swept by very heavy machine-gun, mortar and artillery fire: the first parties were mostly destroyed and the bridge thickly covered by their bodies. A daring lead was required; waving his helmet, Lieutenant-Colonel Merritt rushed forward shouting ‘Come on over! There’s nothing to worry about here.’

He thus personally led the survivors of at least four parties in turn across the bridge. Quickly organising these, he led them forward and when held by enemy pill-boxes he again headed rushes which succeeded in clearing them. In one case he himself destroyed the occupants of the post by throwing grenades into it. After several of his runners became casualties, he himself kept contact with his different positions.

Although twice wounded Lieutenant-Colonel Merritt continued to direct the unit’s operations with great vigour and determination and while organising the withdrawal he stalked a sniper with a Bren gun and silenced him. He then coolly gave orders for the departure and announced his intention to hold off and ‘get even with’ the enemy. When last seen he was collecting Bren and Tommy guns and preparing a defensive position which successfully covered the withdrawal from the beach.

Lieutenant-Colonel Merritt is now reported to be a Prisoner of War.

To this Commanding Officer’s personal daring, the success of his unit’s operations and the safe re-embarkation of a large portion of it were chiefly due.”

(London Gazette, no.35729, 2 October 1942)


Een paar kilometer verder vocht Lord Lovat, met zijn team commando's schakelde hij een Duitse kustbatterij uit.
Lord Lovat keert veilig terug naar Engeland om een hoofdrol te spelen tijdens de invasie in Normandië in de film The longest day wordt hij gespeeld door
Richard Todd (links in witte trui)
Afbeelding

De echte Lord Lovat
Afbeelding

Op het strand waar hij aan land ging staat een monument
Afbeelding

In september 1944 zijn de Canadezen terug in Dieppe
Afbeelding

En houden een groot defilé
Afbeelding

Afbeelding

De Duitsers hadden een grote begraafplaats ingericht voor de gesneuvelden uit 1942 en daar
vind in september 1944 een herdenking plaats.

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Dieppe is nog vol sporen en verwijzingen naar de invasie van augustus 1942 er is zelfs een klein museum.
Hieronder wat foto's die ik daarvan maakte.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


za mei 04, 2013 5:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Waanzinnig plan, in mijn ogen had men Admiraal Mountbatten terug matroos mogen maken.
Zeer knap weer Koos :!:

_________________
Ni dieu, ni maitre


za mei 04, 2013 5:52 pm
Profiel
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Elke keer als ik een nieuw topic van Koos24 tegenkom ben ik weer volledig getriggerd dit snel te bekijken. En ook deze keer zijn de zo langzamerhand hoge verwachtingen weer volledig waargemaakt. Klasse reportage Koos!

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


za mei 04, 2013 7:21 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Dank jullie, ik heb er nog 2 maar die zijn wat bescheidener :D


za mei 04, 2013 7:28 pm
Arnhem44
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Mooi gemaakt !


zo mei 05, 2013 1:49 pm
Ries
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Fedor schreef:
Elke keer als ik een nieuw topic van Koos24 tegenkom ben ik weer volledig getriggerd dit snel te bekijken. En ook deze keer zijn de zo langzamerhand hoge verwachtingen weer volledig waargemaakt. Klasse reportage Koos!


Daar sluit ik me helemaal bij aan. Wat een werk weer!


zo mei 05, 2013 4:04 pm
koos24
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Deze was ik vergeten te plaatsen.
Afbeelding


do mei 09, 2013 7:47 am
koos24
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Ries schreef:
Fedor schreef:
Elke keer als ik een nieuw topic van Koos24 tegenkom ben ik weer volledig getriggerd dit snel te bekijken. En ook deze keer zijn de zo langzamerhand hoge verwachtingen weer volledig waargemaakt. Klasse reportage Koos!


Wat een werk weer!



Inderdaad vooral de locaties zoeken, en dan heb ik niet eens alles gevonden.


Deze foto zou in Dieppe genomen zijn, gezocht, gevraagd niets :?
Afbeelding

Ik houd er rekening mee dat hij toch elders is gemaakt.


vr mei 17, 2013 6:18 am
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Uitmuntend Koos en wat een klus om foto's te verzamelen en de plek op te zoeken!

Omdat Lovat hierboven wordt aangehaald, verwijs ik graag naar WW2Awards waar hij vrij uitgebreid wordt beschreven
http://www.ww2awards.com/person/42956

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


do mei 23, 2013 11:15 am
Profiel
Fonzarelli
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Fantastische hobby, mooi weergegeven!

Afbeelding

Kleine correctie als ik mag:
Richard Todd (midden) speelt John Howard, Peter Lawford (links met witte coltrui) speelt Lord Lovat.


do mei 23, 2013 1:17 pm
koos24
Bericht Re: De mislukte invasie in Dieppe 1942 (een foto verslag)
Fonzarelli schreef:
Fantastische hobby, mooi weergegeven!

Afbeelding

Kleine correctie als ik mag:
Richard Todd (midden) speelt John Howard, Peter Lawford (links met witte coltrui) speelt Lord Lovat.


Dank je, helaas kan ik de OP niet meer wijzigen na 48 uur


za jun 01, 2013 8:06 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group