Het is nu do maart 28, 2024 1:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Ha’avara Abkommen. 
Auteur Bericht
Gavin
Bericht Ha’avara Abkommen.
Hallo, wie kan mij meer vertellen over het Ha’avara Abkommen?
http://www.vecip.com/?onderwerp=386

Schrijfster en oud-politica Anja Meulenbelt, heeft het hierover in haar boek: Oorlog als er vrede dreigt: Israël en het 'Palestijnse probleem'

Heeft deze overeenkomst daadwerkelijk plaatsgevonden? Kan er namelijk niet veel over vinden.

Groeten Gavin.


wo okt 05, 2016 12:15 pm
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Ben zelf al iets verder gekomen.
Onderzoeksjournalist Edwin Black heeft hier dus blijkbaar een boek over geschreven.
"The Transfer Agreement".

Ik heb nog nooit een boek van hem gelezen (wellicht hier iemand) maar heb ondertussen wel wat recensies van zijn boeken
gelezen en wat filmpjes via You Tube bekeken. Tja.....
Weet eigenlijk niet wat ik daarvan moet denken. Veel historici vinden zijn boeken een aanvulling, anderen vinden het kolder :? .


do okt 06, 2016 6:38 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Van de details van deze overeenkomst ben ik niet op de hoogte, maar het is mij wel bekend dat er in de beginfase van het 3e Rijk contacten waren tussen de nazi's en zionisten. Van beide kanten om pragmatische redenen: Duitsland wilde de Joden kwijt en de zionisten wilden ze daarentegen juist graag om een land op te bouwen. Eichmann reisde persoonlijk naar Palestina om onderzoek hiernaar te doen.

Net zoals andere plannen van de nazi's om Joden te verplaatsen, bijvoorbeeld naar Madagascar, niet doorgingen, zo verliep het ook met dit plan. Het was niet in het belang van de nazi's om de Joden te helpen een staat op te richten en de oorlog maakte dit ook onmogelijk. Een veel radicale oplossing werd bedacht, waarvan de gruwelijke uitkomst bekend is...

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 06, 2016 8:28 pm
Profiel WWW
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Bedankt voor je reactie (alweer) ;).

Jammer dat je er niet meer over weet te vertellen. Lijkt me erg interessant.
Het verhaal over Madagascar is mij wel bekend.

Dat het niet in het belang was van de nazi's om de Joden te helpen een staat op te richten, spreekt wel voor zich lijkt me. Maar
financiële belangen hadden ze wel degelijk, als ik het goed heb begrepen.
Op zich dus wel een "goed" plan (ook dit is natuurlijk niet goed te keuren).

"Na 1935 komen de nazi’s op de regeling terug. Ze zijn bang dat ze een joodse militaire machtsbasis creëren, dat uit Duitsland gevluchte joden vanuit Palestina een aanval op hun land zullen doen. De regeling wordt vanaf 1937 steeds verder beperkt. De emigratie van Duitse joden wordt er volgens de nazi’s niet mee versneld. Om joden toch tot emigratie te dwingen wordt gekozen voor het opvoeren van de vervolging."

Niet geheel onterecht, toch?

Ik maak zo te zien van mijn vraag een discussie :/, hoop niet dat je het erg vindt maar ik vraag me bepaalde dingen gewoon af.

Je zegt "de oorlog maakte dit ook onmogelijk".
Tussen de overeenkomst en de oorlog zit 6 jaar tussen. Dat klopt dus niet echt.

Op deze site: http://www.diplomatievandevervolging.nl ... itse-joden kwam ik het volgende tegen:
"In 1933 leefden rond een half miljoen joden in Duitsland; daarvan zijn er uiteindelijk ongeveer 280.000 geëmigreerd." Tot 1939 dus.
Je kunt dan toch wel stellen (mits dit juist is) dat het plan vrij goed gelukt is.

Even voor de duidelijkheid. Ik wil niks bagatelliseren of wat dan ook, ik vraag me gewoon dingen af ;).


vr okt 07, 2016 1:37 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
De essentie zat hem niet alleen in de emigratie, maar in het plunderen van bankrekeningen en het opeisen van goederen en woningen . Dit heeft men later in de oorlog verder gezet in al de bezette gebieden.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr okt 07, 2016 4:12 pm
Profiel
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Dat weet ik wel, daar is ook al veel over geschreven.

Al jaren ben ik geïnteresseerd in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog en sinds een tijdje ook in die van het Midden-Oosten.
Wat er allemaal gebeurd is en nog steeds gebeurt in het MO, heeft natuurlijk ook te maken met de tweede wereldoorlog.
Vandaar ook mijn interesse over de emigratie van destijds.
Dat de nazi's bang waren dat ze een militaire machtsbasis zouden creëren, vind ik niet zo vreemd. Sinds de oprichting van de staat
Israël is er oorlog en het is toch wel een wonder te noemen dat Israël nog steeds bestaat. Niet?


vr okt 07, 2016 6:34 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Sterker nog, de "Joodse" strijd in Palestina (zoals het toen heette) begon al voor Wo2. tijdens Wo2 is er een soort tijdelijke wapenstilstand tussen Joodse kolonisten en Britse troepen gesloten gezien de gezamenlijke vijand.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 07, 2016 7:24 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Gavin schreef:
Je zegt "de oorlog maakte dit ook onmogelijk".
Tussen de overeenkomst en de oorlog zit 6 jaar tussen. Dat klopt dus niet echt.

Klopt, Eichmann bezocht Palestina echter nog in 1937, dus slechts twee jaar voor de oorlog. Zonder resultaat, maar Palestina als oplossing was toen blijkbaar nog niet helemaal van de baan.

Wat betreft emigratie van Joden voorafgaand aan de oorlog moet je er wel rekening mee houden dat een groot deel belandde in Europese landen die later alsnog door de nazi's bezet werden. Het waren vaak welvarende mensen of mensen met goede contacten die de overtocht naar bijvoorbeeld de VS konden maken.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 07, 2016 8:15 pm
Profiel WWW
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Gezien dit een forum is over de geschiedenis van de tweede wereldoorlog, was ik eigenlijk niet van plan om verder terug in de tijd te
gaan.
Maar om het proberen te berijpen, moet je inderdaad nog verder terug in de tijd.
En de Britten hebben natuurlijk een behoorlijk vies "spelletje" gespeeld.


vr okt 07, 2016 8:21 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
"Na 1935 komen de nazi’s op de regeling terug. Ze zijn bang dat ze een joodse militaire machtsbasis creëren, dat uit Duitsland gevluchte joden vanuit Palestina een aanval op hun land zullen doen"

Dit is niet realistisch, wat hadden ze kunnen doen.
Het is gewoon èèn wolkje van het rookgordijn dat diende om de Holocaust een reden te geven.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr okt 07, 2016 8:35 pm
Profiel
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Kevin.
Ja, over het bezoek in 1937 wordt ook het meest geschreven. "Zonder resultaat".... Zonder het gewenste resultaat, niet?

Tja, ook dit vind ik weer lastig. Niemand zat toch te wachten op Joodse vluchtelingen? Ze werden zelfs vaak terug gestuurd (Ook vanuit de VS). En de uitkomst van de conferentie van Evian maakte het nog een stuk moeilijker dan het al was.
Ik kan me ook wel indenken dat er veel Joden waren, die er niet op zaten te wachten om midden in een wespennest van Arabieren
te gaan wonen. Maar......
Moeilijk.

Jean.
Hoezo niet realistisch? In 1948 heeft Israël toch wel laten zien dat er niet met hun te sollen viel.
Waren er eerder miljoenen Joden gevlucht naar Palestina, had ik het nog wel eens willen zien.

Ik merk dat jullie vaak de Holocaust erbij halen en ik ben me zeker bewust van deze verschrikkelijke geschiedenis.
Maar zoals elke oorlog is ook de geschiedenis van de tweede wereldoorlog erg complex.
Op school kregen wij geleerd dat de geallieerden de helden waren en de Duitsers de viezeriken.
Nou, ja en nee.
Na het lezen van het boek: "De schaduw van de bevrijders. Geallieerde oorlogsmisdaden tijdens de tweede wereldoorlog",
kreeg ik hier toch een hele andere kijk op.
Onder andere het Rheinwiesenlager komt in dit boek ter sprake. Ik had hier nog nooit van gehoord en dat terwijl het vlak over de grens heeft plaatsgevonden. Jammer. En zeker jammer omdat, nou, neo nazi's en Holocaust ontkenners van dit verhaal misbruik maken.


za okt 08, 2016 4:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Zoals je zelf aanhaalt is het complex, maar een machtscreatie en totale emigratie van het Europese Joodse volk naar Palestina in die tijd is een hypothese, en geen realiteit.
Het waren enkelingen die geld ,moed en connecties in binnen en buitenland hadden die zijn vertrokken.
Wat de internationale en vooral Europese politiek betreft was er in die dagen niet veel volk dat het opnam voor de Joden, deels uit eigenbelang deels uit onwetendheid wat er verder in de toekomst lag.

Maar ik heb wel het gevoel dat uw oorspronkelijke vraagstelling versplinterd in een aantal richtingen, ik ken het boek "De schaduw van de bevrijders" maar dit staat los van uw eerste vraag.
Deze is interessant genoeg om over uit te weiden zonder te veel historische zijsprongen te nemen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za okt 08, 2016 9:18 pm
Profiel
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
Ja ben inderdaad erg af aan het dwalen, sorry daarvoor.

Nou, over het creëren van een militaire machtsbasis, zijn we het duidelijk niet over eens (Jean en ik althans).

Hoeveel Joden woonden er destijds in Duitsland? Sommige bronnen hebben over 500.000 anderen over 1 miljoen (nogal een verschil).
Ik heb het hier dan over 1933.
Nazi Duitsland wil van de Joden af en er komt een overeenkomst (Ha'avara Abkommen). Dit liep niet zoals gepland maar lag dit aan de Duitsers of aan de Britten?
Joden werden op een vreselijke manier vernederd maar ondanks dat en deze overeenkomst bleven velen toch in Duitsland.
Op zich niet zo raar natuurlijk, velen dachten dat deze waanzin niet lang zou duren en hadden daar nou eenmaal hun leven opgebouwd, dat geef je niet zomaar op.
Uiteindelijk willen toch steeds meer Joden vluchten uit het verschrikkelijke Duitsland. Juli 1938, tijdens de conferentie van Evian, werd dus duidelijk dat ze eigenlijk nergens welkom waren. Begrijpelijk? Ja en nee.
Het enige land dat Joodse vluchtelingen wilde opnemen was de Dominicaanse Republiek. Ze waren bereid om maar liefst 100.000 Joodse vluchtelingen op te nemen maar er kwamen er uiteindelijk maar circa 750. Sommigen geven de schuld aan nazi Duitsland anderen weer aan de Joodse vluchtelingenorganisaties. Aan de Dominicaanse Republiek lag het in ieder geval niet, want die werden hier financieel alleen maar beter van ;).
Ik wil het begrijpen maar ik snap er niks van.
De wereld keek dus toe en deed niks.


zo okt 09, 2016 5:35 pm
Gavin
Bericht Re: Ha’avara Abkommen.
De laatste . moet een ? zijn.

Het verhaal wordt steeds interessanter :).
Ein Nazi fährt nach Palästina: http://www.bpb.de/geschichte/zeitgeschi ... palaestina

https://gerard1945.wordpress.com/2015/1 ... akenkruis/

Voor de liefhebbers, hier de documentaire: https://www.youtube.com/watch?v=X45W1-XFn_g

Na behoorlijk wat uren zoeken, ben ik toch weer wat wijzer geworden.


ma okt 10, 2016 11:46 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group