Het is nu do apr 18, 2024 6:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Waffen-SS Divisie/Brigade 
Auteur Bericht
patrick k
Bericht 
Indruk absoluut niet maar wel intresse!

De Totenkopfverbände waaronder ook de SD en Gestapo en Einsatzgruppen
En de Waffen-SS in en om Arnhem tijdens Market garden en wacht am rein
en Waffen-SS wiking


zo jun 18, 2006 10:47 am
Nicodemus
Bericht 
Pietje schreef:
Ik heb zijn boek over het 2de SS Pz.Korps...Sons of the Reich.... het was zonde van mijn geld vond ik toen en nu nog steeds, er staat werkelijk niets nieuws in, een soort van een Brug te Ver niveau...
Ik b en nu met de Betuwe bezig en opnieuw heeft Reynolds er niets van gebakken, ook in dit hoofdstuk niet...


Ik heb Sons of the Reich niet, maar wel In the firestorm of the last years of the war van Tieke. Nadat ik Tragedy of the faithful had gekocht koos ik dus gelijk voor Tieke's boek. Allebei aanraders!


zo jun 18, 2006 11:38 am
Lieutenant Gruber
Bericht 
Dat zijn er eigenlijk twee:

3e SS Totenkopf omdat dit de enige Waffen-SS divisie was die het respect van Von Manstein kon wegdragen, vooral dankzij hun standhouden in de Demyansk-pocket.

9e SS Hohenstauffen, omdat ik meen ergens ooit eens gelezen te hebben dat dit de enige Waffen-SS divisie was waar geen oorlogsmisdaden van bekend zijn. Ze vochten met name rond Arnhem zo hoffelijk dat er er heden ten dage zelfs tot in Nieuw-Zeeland re-enacting groepen actief zijn die de Hohenstauffen eren.


vr jun 01, 2007 2:15 pm
schinkel1813
Bericht 
SS-Panzergrenadier-Regiment 4 "Der Führer".

Opgezet als een Duits-Oostenrijkse eenheid in 1938.
Dit regiment had 17 (!) Ridderkruisdragers en vele andere hebben in dit regiment gediend en het RK in andere eenheden gekregen. Van deze 17 hebben er 6 bovendien ook de "Nahkampfspange im Gold" gekregen. misschien kan je een eenheid niet alleen meten aan de onderscheidingen, maar dit zegt toch wel iets. Als speerpunt ingezet tegen de Grebbelinie en later als onderdeel van "Das Reich" ingezet aan het oostfront en vaak de stellingen gehouden tegen een grote overmacht.

De gebeurtenissen in Tulle en Oradour zullen als een schaduw over de geschiedenis van het regiment blijven hangen.


vr jun 01, 2007 9:51 pm
Bf 109
Bericht Waffen SS
Volgens mij waren zij toch geen lievertjes.......die SS'ers

Heb laatst de film zwartboek en een documentaire over de Joden gezien,
ook ben ik naar concentratiekamp Vught gegaan. Zeer indrukwekkend, maar je moet er niet teveel bij nadenken wat die mensen in dat kamp hebben doorgemaakt....het was gewoon verschrikkelijk, het was een hel.

Dus ik ga niet een reactie geven op 'wat is jou favoriete waffen SS divisie', ik heb geen favoriete, en mensen die dat wel hebben moeten zich maar eens een documentaire over de Jodenvervolging halen, dan weten ze waar ze over praten.

Voor de rest waren het zeer fanatieke soldaten die helemaal geobsedeerd waren door Hitler en zijn idiote Jodenhaat. Je moest ze in ieder geval niet tegenspreken.....anders had je meestal een probleem.

Trouwens, veel grote Duitse bevelhebbers mochten de SS ook helemaal niet. Ik geef ze geen ongelijk!

MVG Ruben (Bf 109)


zo jul 01, 2007 1:48 pm
Harro
Bericht 
Bf 109 schreef:
Volgens mij waren zij toch geen lievertjes.......die SS'ers

Voorbeelden? Bronnen?
Bf 109 schreef:
Heb laatst de film zwartboek en een documentaire over de Joden gezien, ook ben ik naar concentratiekamp Vught gegaan. Zeer indrukwekkend, maar je moet er niet teveel bij nadenken wat die mensen in dat kamp hebben doorgemaakt....het was gewoon verschrikkelijk, het was een hel.

Indrukwekkend (op zwartboek na dan. Dat is geen zinnige bron). Maar wat zegt het over ruim een miljoen SS'ers?
Bf 109 schreef:
Dus ik ga niet een reactie geven op 'wat is jou favoriete waffen SS divisie', ik heb geen favoriete, en mensen die dat wel hebben moeten zich maar eens een documentaire over de Jodenvervolging halen, dan weten ze waar ze over praten.

Wie zegt dat ze die niet al gezien hebben, zulke documentaires?
Bf 109 schreef:
Voor de rest waren het zeer fanatieke soldaten die helemaal geobsedeerd waren door Hitler en zijn idiote Jodenhaat.

Voorbeelden? Bronnen?
Bf 109 schreef:
Je moest ze in ieder geval niet tegenspreken.....anders had je meestal een probleem.

Voorbeelden? Bronnen?
Bf 109 schreef:
Trouwens, veel grote Duitse bevelhebbers mochten de SS ook helemaal niet.

Voorbeelden? Bronnen?
Bf 109 schreef:
Ik geef ze geen ongelijk!

Dat is pas een vraag als ze dat ook echt vonden.


zo jul 01, 2007 2:09 pm
koenmarijt
Bericht 
@ Bf 109

Hoe je het wend of keert, de SS ( of dit nu de waffes-SS is of menig ander) maakt deel uit van de geschiedenis van de tweede wereldoorlog. Sommige mensen zijn meer geinteresseerd in de Duitse kant ( het hoe en waarom) dan van de gealieerde, en de (waffen )-SS hoort nu eenmaal bij de Duitse kant. Ik zelf ben geen 'fan', of hoe je het ook wilt noemen van de SS.

Nog even een puntje: Jij zei dat de mensen die een 'favoriete' SS divisie hebben even een DVD over de jodenvervolging moeten bekijken. Maar de mensen op het forum hier weten allemaal wat er gebeurd is in die concentratiekampen. Daarom weten ze waar ze over praten.


zo jul 01, 2007 2:36 pm
Partizaan
Bericht Re: Waffen SS
Lieutenant Gruber schreef:
3e SS Totenkopf omdat dit de enige Waffen-SS divisie was die het respect van Von Manstein kon wegdragen, vooral dankzij hun standhouden in de Demyansk-pocket.

Misschien dient hier wel opgemerkt te worden dat Manstein (alhoewel misschien wel de briljantste) lang niet de enige bevelhebber aan het Oostfront geweest is. De Leibstandarte kreeg bv. ook lofbetuigingen toebedeeld door generaal von Mackensen van het 3de pantserkorps.
Ten slotte vochten ook andere divisies in situaties zoals bij Demjansk (denk maar aan de Wiking bij Tsjerkassy) zonder dat die ooit breed uitgesmeerd werden. Waarschijnlijk had dit ook te maken met het verloop van de oorlog.

Bf 109 schreef:
Volgens mij waren zij toch geen lievertjes.......die SS'ers

Dit zijn veralgemeningen. Verder dient er nog een onderscheid gemaakt te worden tussen de Algemene, de Waffen-SS en de Totenkopfverbände (op wie jij doelt), hoewel ze alle 3 onlosmakelijk verbonden waren.

Bf 109 schreef:
Voor de rest waren het zeer fanatieke soldaten die helemaal geobsedeerd waren door Hitler en zijn idiote Jodenhaat.

Weer veralgemening.

Bf 109 schreef:
Trouwens, veel grote Duitse bevelhebbers mochten de SS ook helemaal niet. Ik geef ze geen ongelijk!

Weer gaat het hier over de WAFFEN-SS. Zie trouwens het eerste deel van mijn post.
In het begin misschien niet. Naarmate de oorlog vorderde wisten verschillende bevelhebbers (en soldaten!) niet hoe gelukkig ze wel waren een SS-eenheid als buur te hebben. Het valt idd op dat bepaalde divisies of korpsen op z'n zachtst gezegd opmerkelijke prestaties hebben geleverd.
Dit dient echter gerelativeerd te worden want verschillende Wehrmacht-eenheden verrichten gelijkaardige prestaties maar oogstten daarentegen nauwelijks lauweren.

U ziet mijne heren,
kritiek über alles, zeker bij een zeer gevoelig onderwerp als de SS.


ma jul 02, 2007 10:43 pm
Bf 109
Bericht 
Voorbeelden? Bronnen?

Voorbeelden? Bronnen?

Voorbeelden? Bronnen?

Voorbeelden? Bronnen?


Ik denk toch dat als je de geschiedenis wel een beetje kent, je voor mijn uitspraken geen 'bronnen' nodig hebt. U doet net alsof u er niet zo veel kaas van hebt gegeten Harro.....

Nogmaals, voor deze FEITEN heeft men geen bronnen nodig. De beste bron is om met iemand die ZELF in een kamp heeft gezeten te praten. Bij de excursie naar kamp Vught was er iemand bij die in het kamp had gezeten, en de verschrikkingen in het kamp overleeft heeft. Sorry dat ik zei dat ALLE SS'ers geen lieverdjes waren. Natuurlijk waren er 'mildere' bij. Er was een verhaal dat erg veel indruk op mij heeft gemaakt, dat was het verhaal van een zoon die naar zijn eigen vader opzoek was nadat deze opgepakt was wegens het feit dat hij 'zogenaamd Joden' had geholpen. Ze pakten je gewoon op terwijl ze niet eens konden bewijzen of je echt iets fout gedaan had in hun ogen.

En voor Partizaan

Denk je nou werkelijk dat mensen die in zo'n kamp zaten zich gingen afvragen door welke SS-groep ze waren opgepakt?. In hun ogen waren het gewoon verdomde moffen, klaar!. Toen de vermiste vader van de zoon tegen de muur werdt gezet, denk je dan dat hij dit ging afvragen?. Toen hij doodsangsten uitstond, denk je dan dat hij dacht: 'is dit nu de Totenkopf, Waffen SS, of de algemene SS tak die me nu gaan liquideren'. Dacht het niet.

Het is zeker een FEIT dat de SS (alle groepen) fanatieke strijders waren die tot de dood doorvochten. Het idee van 1 groot Duitsland, een superieur arisch ras, en de verheerlijking van het Duitsland was bij hun met de paplepel ingegoten.....

Daarmee is de preek afgesloten

MVG Ruben


zo jul 08, 2007 5:32 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Bf 109 schreef:
Het is zeker een FEIT dat de SS (alle groepen) fanatieke strijders waren die tot de dood doorvochten.

Waarom leefden er na de oorlog dan nog zoveel SS'ers?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 08, 2007 7:47 pm
Profiel WWW
Lieutenant Gruber
Bericht Re: Waffen SS
Partizaan schreef:
Lieutenant Gruber schreef:
3e SS Totenkopf omdat dit de enige Waffen-SS divisie was die het respect van Von Manstein kon wegdragen, vooral dankzij hun standhouden in de Demyansk-pocket.

Misschien dient hier wel opgemerkt te worden dat Manstein (alhoewel misschien wel de briljantste) lang niet de enige bevelhebber aan het Oostfront geweest is. De Leibstandarte kreeg bv. ook lofbetuigingen toebedeeld door generaal von Mackensen van het 3de pantserkorps.
Ten slotte vochten ook andere divisies in situaties zoals bij Demjansk (denk maar aan de Wiking bij Tsjerkassy) zonder dat die ooit breed uitgesmeerd werden. Waarschijnlijk had dit ook te maken met het verloop van de oorlog.


Uiteraard, alleen waren alle door jou genoemde divisies eerstelijns-eenheden die een zeer goede training hebben doorstaan en al veel gevechtservaring hadden opgebouwd.
Totenkopf was op dat moment (oneerbiedig gezegd) een samengeraapt zooitje van kampbewaarders die nog maar net hun vuurdoop hadden gehad... Subtiel verschil


zo jul 08, 2007 7:59 pm
Harro
Bericht 
Ben ik niet met je eens. Zowel de Leibstandarte als Totenkopf ontwikkelde zich vrijwel parallel in ontwikkeling, ervaring en expansie.


zo jul 08, 2007 8:06 pm
Lieutenant Gruber
Bericht 
Harro schreef:
Ben ik niet met je eens. Zowel de Leibstandarte als Totenkopf ontwikkelde zich vrijwel parallel in ontwikkeling, ervaring en expansie.


De LAH is opgericht in 1933, Totenkopf in laat 1939.
Toen Barbarossa begon had de LAH al gevechtservaring opgedaan in Polen, Nederland, Frankrijk, de Balkan en Griekenland. Totenkopf slechts in Belgie en Frankrijk. Het bleef in Zuid-Frankrijk tot de inval in Rusland.

Lijkt me dus nauwelijks vergelijkbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Division_Totenkopf
Zie ook "De Waffen SS" van John Keegan.


zo jul 08, 2007 8:45 pm
Harro
Bericht 
Toch wel. LAH deed wel gevechtservaring op in Polen maar dan vooral hoe het niet moest en ten koste van heel veel doden. Heimwehr Danzig streed ook in Polen en die vormden de basis voor Totenkopf. Nederland en Frankrijk of België en Frankrijk is hetzelfde. Uiteindelijk had de Leibstandarte alleen de Balkan op Totenkopf voor, maar daarna werd ook de Leibstandarte flink uitgebreid met nieuwe, onervaren recruten. Erg veel verschil is er niet en na België en Frankrijk kun je Totenkopf niet wegzetten als samengeraapt zootje met maar nauwelijke een vuurdoop.


zo jul 08, 2007 9:21 pm
Lieutenant Gruber
Bericht 
Leuk hierover met je van gedachten te wisselen. Ik ga er toch nog eens tegenin:

Harro schreef:
Toch wel. LAH deed wel gevechtservaring op in Polen maar dan vooral hoe het niet moest en ten koste van heel veel doden.

En dat legde de basis voor een ongeovelijk ervaren lager en middenkader...

Harro schreef:
Heimwehr Danzig streed ook in Polen en die vormden de basis voor Totenkopf.

Klopt, maar die Heimwehr omvatte nooit meer dan pakweg 1500 man, nog geen 8% van een volwaardige divisie.

Harro schreef:
Nederland en Frankrijk of België en Frankrijk is hetzelfde. Uiteindelijk had de Leibstandarte alleen de Balkan op Totenkopf voor, ...


De gevechten in met name Griekenland waren anders wel behoorlijk intens: de LAH heeft daar toch meerdere malen goed in het nauw gezeten. Ook dat levert een schat aan ervaring op.


zo jul 08, 2007 9:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group