Het is nu do maart 28, 2024 7:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nog wat Erkennungsmarken... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Nog wat Erkennungsmarken...
Welke eenheden?

4./LAH-15-
4./LAH-165-

4./A.A./LAH-2-

4./SS-T.J.E.Btl.II/188

1.E.SS-Pi.787
1.E.SS-Pi.817

14./LAH-49-
14./LAH-123-

1./SS-Pi.E.Btl.-30-
1./SS-Pi.E.Btl.-74-

3.Pz.Jg.E.Abt.-1953-

4.Pz.Jr.E.Abt.-2328-
4.Pz.Jr.E.Abt.-2609-

4.Kr.E.Kp.4008
4.Kr.E.Kp.4075


do dec 09, 2004 4:09 pm
Jesper
Bericht 
LAH = Leibstandarte Adolf Hitler (of zit ik er nu naast?)


do dec 09, 2004 4:18 pm
Harro
Bericht 
Yep (dat klopt).


do dec 09, 2004 4:19 pm
Philip,ABRG
Bericht 
KR=Kranken erzats kompagnie


do dec 09, 2004 4:57 pm
Harro
Bericht 
Weet je zeker dat het niet voor "Krad" (Kradschützen) staat?


do dec 09, 2004 5:10 pm
Philip,ABRG
Bericht 
He hou je leerlingen voor de gek, in het EK boek staat de afkorting
Kr voor Kranken
Krad voor Kraftrad
Kradschtz voor Kraftad schutzen
Krdsch voor Kradschutzen


do dec 09, 2004 5:22 pm
Philip,ABRG
Bericht 
A.A kan 2 keer:
Aufklarungs Abteilung of Auswartiges Amt, ik ga ervan uit de eerste maar dat kan jij beter beoordelen dan ik

De T.J.E. hadden we al besproken

Pi=Pionier
Pz Jg= Panzerjager neem ik aan al staat in het boek ook de afkorting Pz Jag maar ook Pz Jg ,dus dit kan allebei

zo huiswerk is gedaan :lol:


do dec 09, 2004 5:26 pm
Harro
Bericht 
Ik bedoel eigenlijk meer mijn vraag letterlijk: welke eenheden zijn het.

(de afkortingen ken ik, los Kr. voor Kranken en de mysterieuse T.J.E.)


do dec 09, 2004 5:28 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Ha dat werpt een ander licht op de zaak, waar ze bij diende oke, zal eens kijken of ik iets kan vinden maar ben bang van niet jij ziet hier beter in dan ik, heb een kennis in Brummen zal hem eens vragen :twisted:


do dec 09, 2004 5:32 pm
IA002
Bericht 
3.Pz.Jg.E.Abt.-1953- Vergeet 1953 dat zal een persoonlijk nummer zijn: dus onderdeel is 3 Pz. Jäger Ersatz Abteilung... Daar waren er maar een paar van die personeel leverden voor alle SS Pz. Jager eenheden van Divisie's... De 2de Abteilung lag b.v. in Nederland

Volgens mij moet je de getallen tussen de streepjes even weg denken en dan heb je het onderdeel dus

4./LAH-15- = 4./ LAH dus - maar kan dus dan nog vanalles zijn (4. Kompanie (van wat van de LAH)
4./LAH-165- = eveneens.

Probleem is dat er nogal wat afwijkingen in de Erkennungsmarke zaten en dat het voor 90 % bijna altijd het onderdeel is waar ze bij zijn opgeleid, werd je later overgeplaatst dan behield je dus bijna altijd de eerdere erkennungsmarke.
Dit is gelijk het probleem om vast te stellen wie nu bij welk onderdeel zat voor ons onderzoekers. Zo hadden dus de gesneuvelden van de 9de of 10de SS Pz. Divisie die bij Arnhem vielen vaak een heel ander onderdeel op hun erkennungsmarke staan en het blijken bijna altijd erkennungsmarke te zijn waar el ergens de letters Ers of E of A.u.E, of Stamm opstaat....
Zo hebben de gesneuvelden van Pz. Komp 224 bijna allemaal een erkennunsmarke van hun op leidingseenheid en staat er dus nergens het cijfer 224 op


vr dec 10, 2004 5:37 pm
Harro
Bericht 
Ook van die persoonlijke nummers tussen de streeptjes had ik al door :mrgreen:

Wat ik bedoel (en daar gaat jouw uitleg voor een deel ook over) is hetvolgende:

Neem b.v. 1./SS-Pi.E.Btl.-30-

Dat is dan volgens mij 1. Kompanie van het SS-Pionier-Ersatz-Battalion met persoonlijk nummer 30. Wat ik dan zoek is achtergrondinformatie over betreffende eenheid (zoals b.v. wat je schreef over dat de 2. Abteilung van het 3. Pz.Jgr.Ersatz.Btln. in Nederland lag).


vr dec 10, 2004 5:46 pm
Leo
Bericht 
Beschouw mij nu maar als een leek,of beter,een leerling.
Een" ERSATZ "compagnie,wat wil dat zeggen.Ik ken ersatz namelijk alleen als een benaming voor namaak.
Dank u,

...-


vr dec 10, 2004 5:58 pm
IA002
Bericht 
Nee, dat heb je fout begrepen niet het 2. Abteilung van het 3. Pz.Jgr.Ersatz.Btln. lag in Nederland.... SS Pz. Jag Abt 2 is een onderdeel op zich.

Probleem is van 1./SS Pi.E.Btl dat er eigelijk nog een nummer achter hoort dat de eenheid aangeeft. Ik weet niet of iedere SS Divisie zijn eigen pionier ersats eenheid had. 30 zou dus ook in dit geval het divisie nummer kunnen zijn... Moeten dus eerst na gaan hoe dat zat.

Bij opleidingseenheden van grenadiers was dat makkelijker daar dan wel het nummer correspondeerd met het divisie nummer.
Voorbeeld: Pz. gren A.u.E 16 was het opleidings battaljon voor de SS Divisie Reichsfuhrer SS dat ook het nummer 16 droeg. Maar ik denk dat bij opleidingseenheden van speciale diensten (Genie, Pz. Jag, IG, Artillerie) ze uit een meer algemene eenheid kwamen waarvan er maar een paar waren.
Er is een boek over Pioniere bij de Waffen-SS, ik heb het niet, maar mogelijk dat het daar in staat hoeveel er waren


vr dec 10, 2004 5:59 pm
IA002
Bericht 
Ersatz.... vervanging (voor b.v. Koffie)
In dit geval 'vervangend personeel'


vr dec 10, 2004 6:02 pm
IA002
Bericht 
1./SS-Pi.E.Btl.-30- om aan te geven hoe nouw het werkt: halen we de 'E' weg dan is het dus weer de eerste kompanie van het Pionier Btl van de 30ste SS Grenadier Divisie....


vr dec 10, 2004 6:15 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group