Het is nu di apr 16, 2024 1:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Rangen en onderdelen 
Auteur Bericht
Balex
Bericht Rangen en onderdelen
Ik hoop niet dat deze thread al bestaat, heb um niet kunnen vinden.
Here goes nothing:

Wehrmacht--------------Nederland-----------Hoofd van:----aantal:

Gemeine-----------------Soldaat
Grenadier----------------Soldaat 1e klas
Obergrenadier-----------X

Gefreiter-----------------Korporaal-----------Groep-----------12
Obergefreiter------------Korporaal 1eklas
Stabsgefreiter-----------X
Unteroffizier-------------Sergeant------------Sectie/peloton--33
Unterfeldwebel----------Sergeant-Majoor
Feldwebel----------------X
Oberfeldwebel-----------Adjudant
Stabsfeldwebel----------X

Leutnant------------------2e luitenant--------Peloton-----------25
Oberleutnant-------------1e luitenant
Hauptmann---------------Kapitein------------Compagnie------120
Major----------------------Majoor-------------Bataljon----------500
Oberstleutnant----------Luitenant Kolonel
Oberst---------------------Kolonel-------------Regiment---------2.000
X----------------------------Brigade Generaal--Brigade----------5.000
Generalmajor-------------Generaal-Majoor
Generalleutnant----------Luitenant-Generaal
General-------------------Generaal-----------Divisie------------15.000
Generaloberst------------X
Generalfeldmarschall----Maarschalk---------Leger-------------150.000

Als eerste: sorry voor die lelijke min-tekens... anders kreeg ik het niet 'mooi' in een kolom... :cry:

Kan iemand mij helpen met het volgende:

-Kloppen de vergelijkingen in rangen?
(Bijv. is een gemeine inderdaad een soldaat?)
-Ben ik rangen vergeten?
(Bijv. Hoort 'sergeant-majoor' niet nog ergens tussen ?)
-Wie bestuurt wat?
(Bijv. Leidt een Generaal inderdaad een divisie?)
-Klopt het aantal manschappen per eenheid?
(Bijv. Heeft een divisie inderdaad 15.000 troepen?)
-De twee onderbrekingen staan voor onderscheid in onder officieren en officieren.. staan die goed?
(Bijv. beginnen bij de rang Korporaal de onder-officieren?)

Ik heb alles overal en nergens vandaan.. en sommige dingen zelf berekend.. dus klopt volgens mij niet helemaal. Kan iemand mij hier mee helpen?
Voor de duidelijkheid: Ik houd de DUITSE AANTALLEN voor de verschillde onderdelen aan.. (Nederlandse divies telden doorgaans veel minder troepen)

Met vriendelijke groet, Balex

voor mensen die geintresseerd zijn in alle SS en Geallieerde rangen.. geef even een gil.. dan zet ik die er alsnog even bij :)


di jan 11, 2005 5:23 pm
Harro
Bericht 
Bekijk voor correcties van de onjuistheden in je schema even naar de site van Christoph: www.wwiidaybyday.com


di jan 11, 2005 5:34 pm
Roel R
Bericht 
Er kloppen een aantal dingen niet;

Soldaat = Schutze, Grenadier, Fusilier, Musketier, Jager, Reiter, Kanonier, Panzerschutze, Panzergrenadier, Pionier, Funker, Fahrer, Kraftfahrer, Musikerschutze, Trompeterreiter, Sanitatssoldat, Beschlagschmiedschutze, Beschlagschmiedreiter

Grenadier bestaat pas vanaf 42 en vervangt Schutze, en is dus gelijk hieraan. Een Panzergrenadier zou dus voor 42 een Panzerschutze heten...

Hierna komen de Oberst, Oberst komt voor alle bovenstaande rangnamen behalve bij: Panzeroberschutze, ( na 42 Oberpanzergrenadier, ) , Musikoberschutze, Trompeteroberreiter, Sanitatsobersoldat, Beschlagschmiedoberschutze, Beschlagschmiedoberreiter,

Hierna de Fahnenjunkergefreiter = Cadet

Dan Gefreiter, Daarboven Stabsgefreiter, daarboven Unteroffizier, waarbij ook weer een Fahnenjunkerunteroffizier is ( Cadet ) die in rang gelijk is aan een Gefreiter,

Hierna een Unterfeldwebel, dan Feldwebel, dan Stabtfeldwebel, dan Hauptfeldwebel, Stabthauptfeldwebel,

Hierna de Leutnante, daarna Oberleutnant, dan de Hauptmann, dan Major, dan Oberst,

Hierna de Generale rangen

Generalmajor
Generalleutnant
General der ... ( Inf. Kav. Art. Pio. Pzr. Gbrs. )
Generaloberst
Generalfeldmarschall

Dit is allemaal uit mijn koppie, dus er kunnen wat foutjes in zitten, het duitse rangen systeem is complex!


di jan 11, 2005 5:41 pm
Harro
Bericht 
Ter aanvulling: hoe kom je b.v. aan de term "gemeine"? Die ben ik nog nooit ergens tegengekomen. In de infanterie hadden de Duitsers van laag naar hoog de volgende rangen:

Schütze
Oberschütze
Gefreiter

Maar die namen waren bij andere onderdelen anders. Een Schütze kon daardoor ook Jäger, Reiter, Kanonier, Pionier, Funker, Kraftfahrer, Sanitätssoldat, etc. heten naargelang het legeronderdeel.

In schema:

- Schütze (gaf ik hierboven al)
- Oberschütze (Oberreiter, Oberkanonier, Oberpionier, Obersanitätssoldat, etc.)
- Gefreiter (Fahnenjunker-Gefreiter, Sanitätsgefreiter, etc.)
- Obergefreiter (Sanitätsobergefreiter, Beschlagschmiedobergefreiter, etc.)

etc.


di jan 11, 2005 5:43 pm
Roel R
Bericht 
Volgens mij komen we samen een heel eind met de aanvullingen Gustav ;)

Het leuke is dat al deze rangen weer een andere naam hebben wanneer ze als Wehrmachtsbeamten werkzaam zijn bij een ministerie of zoiets dergelijks!


di jan 11, 2005 5:45 pm
Harro
Bericht 
In schema voor de Heer (van Christoph's website):

Mannschaften

Schütze: Jäger, Reiter, Kanonier, Pionier, Funker, Kraftfahrer, Sanitätssoldat, Beschlagschmiedschütze (....reiter usw.)
Oberschütze: Oberschütze, Oberreiter, Oberkanonier, Oberpionier, Obersanitätssoldat Oberbeschlagschmiedschütze
Gefreiter: Gefreiter, Fahnenjunker-Gefreiter, Sanitätsgefreiter, Beschlagschmiedgefreiter
Obergefreiter: Obergefreiter, Sanitätsobergefreiter, Beschlagschmiedobergefreiter

Unteroffizier: Oberjäger, Fahnenjunker-Unteroffizier, Sanitätsunteroffizier, Beschlagschmiedunteroffizier
Unterfeldwebel: Sanitätsunterfeldwebel, Unterfeldwebel: Infanterie, Pioniere, Panzertruppen, Kraftfahrtruppen, Nebeltruppen
Beschlagschmiedunterwachtmeister, Unterwachtmeister: Kavallerie, Artillerie, Nachrichtentruppen, Fahrradtruppen
Fähnrich: Fähnriche belong to the rank Unteroffiziere ohne Portepee but are treated as Unteroffiziere in disciplinary cases. They wear the Offizierportepee
Feldwebel: Wachtmeister, Sanitätsfeldwebel, Beschlagmeister, Feuerwerker, Wallfeldwebel, Festungspionierfeldwebel, Funkmeister, Brieftaubenmeister, Schirrmeister
Oberfeldwebel: Oberwachtmeister, Oberfähnrich, Sanitätsoberfeldwebel, Unterarzt, Oberbeschlagmeister, Unterveterinär, Unterapotheker, Oberfeuerwerker, Walloberfeldwebel, Festungspionierober- feldwebel, Oberfunkmeister, Oberbrieftaubenmeister, Oberschirrmeister
Hauptfeldwebel: Hauptwachtmeister
Stabsfeldwebel: Stabswachtmeister, Sanitätsstabsfeldwebel, Stabsbeschlagmeister, Stabsfeuerwerker, Wallstabsfeldwebel, Festungspionierstabsfeldwebel, Stabsfunkmeister, Stabsbrieftaubenmeister, Stabsschirrmeister
Hufbeschlaglehrmeister: Festungswerkmeister
Oberhufbeschlagmeister: Festungsoberwerkmeister

Leutnant: Leutnant, Assistenzarzt, Veterinär, Musikmeister
Oberleutnant: Oberleutnant, Oberarzt, Oberveterinär, Obermusikmeister
Hauptmann: Hauptmann, Rittmeister (Kavallerie, Farhradtruppen) Stabsarzt, Stabsveterinär, Stabsmusikmeister
Major: Major, Oberstabsarzt, Oberstabsveterinär, Musikinspizient
Oberstleutnant: Oberstleutnant, Oberfeldarzt, Oberfeldveterinär, Obermusikinspizient
Oberst: Oberst, Oberstarzt, Oberstveterinär
Generalmajor: Generalmajor, Generalarzt, Generalveterinär
Generalleutnant: Generalleutnant, Generalstabsarzt, Genralstabsveterinär
General der.....: Generaloberstabsarzt, Generaloberstabsveterinär
Generaloberst
Generalfeldmarschall


di jan 11, 2005 5:52 pm
Roel R
Bericht 
En we moeten natuurlijk de Sonderfuhrer's niet vergeten. Dit zijn officieren die tijdelijk een hogere rang hebben voor speciale missie's. Hun insignia lijkt veel op die van de Reichsarbeidsdienst.


di jan 11, 2005 5:56 pm
Balex
Bericht 
Allereerst wil ik jullie beiden graag heel erg bedanken (vooral voor supersnelle reactie! mijn dank hiervoor!)

Weten jullie ook iets over de legersamenstellingen, en hoeveel troepen er in zo'n eenheid zitten?


di jan 11, 2005 5:59 pm
Harro
Bericht Re: Rangen en onderdelen
Balex schreef:
Leutnant------------------2e luitenant--------Peloton-----------25
Oberleutnant-------------1e luitenant
Hauptmann---------------Kapitein------------Compagnie------120
Major----------------------Majoor-------------Bataljon----------500
Oberstleutnant----------Luitenant Kolonel
Oberst---------------------Kolonel-------------Regiment---------2.000
X----------------------------Brigade Generaal--Brigade----------5.000
Generalmajor-------------Generaal-Majoor
Generalleutnant----------Luitenant-Generaal
General-------------------Generaal-----------Divisie------------15.000
Generaloberst------------X
Generalfeldmarschall----Maarschalk---------Leger-------------150.000

Dit is allemaal te algemeen. In werkelijkheid liep de grootte van de eenheden die onder een bepaalde rang vielen sterk uiteen. Zo Was een Hauptmann die een Abteilung/Batallion leidde vrij normaal en in de cavalerie was door de beperkte omvang qua manschappen een Hauptmann als Regimentskommandeur ook geen uitzondering. En zo zijn er nog honderden uitzonderingen op de regels te bedenken.

Komt nog bij dat vergelijken tussen Nederlands/Duits (Heer/WSS)/Amerikanen/Britten moeilijk is omdat voor enkele rangen geen equivalent bestond bij andere naties of doordat bv. rangen verschillende eenheden aanvoerden (bekend voorbeeld: compagniescommandanten waren bij de Amerikanen in de regel Captain, in de Heer/Waffen-SS was dat een Oberleutnant/Obersturmführer).


di jan 11, 2005 6:01 pm
Roel R
Bericht 
Het is trouwens nog interessant om op te merken dat de verschillende rangen dus ook onder te verdelen zijn in:

Mannschaften = Schutze tot Stabtgefreiter
Unteroffiziere ohne Portepee = Unteroffizier tot Unterfeldwebel
Unteroffiziere Mit Portepee = Feldwebel tot Stabsfeldwebel
Leutnante = Leutnant tot Oberleutnant
Haptleute = Hauptmann
Stabsoffiziere = Major tot Oberst
Generale = Generalmajor tot Generalfeldmarschall

Aanvulling:

Wehrmacht is de verzamelnaam voor Das Heer, Luftwaffe en de Kriegsmarine!


di jan 11, 2005 6:04 pm
Harro
Bericht 
Balex schreef:
Weten jullie ook iets over de legersamenstellingen, en hoeveel troepen er in zo'n eenheid zitten?


Dat is een bijna onmogelijke vraag want waar praten we over: neem nu een compagnie. Een Duitse Kompanie infanterie is kleiner dan een Amerikaanse company infanterie. En in een Panzerkompanie zitten veel minder manschappen dan in een Infanteriekompanie. En in een Kradschützenkompanie was het aantal manschappen weer anders. Ook verschilde het aantal manschappen naarmate de oorlog duurde: een type 1939 Infanteriekompanie had meer manschappen dan een type 1944 versie. Bij Regimenten is het weer anders. Een Heeres Panzergrenadierregiment had twee Battailonen maar een SS-Panzergrenadierregiment had er drie.

Enz., etz., enz.


di jan 11, 2005 6:08 pm
Balex
Bericht 
Ja, inderdaad... maar als ik mijn vraag bijstel tot wat was ONGEVEER de omvang van een Duits Peloton, Compagnie, Battaljon, Regiment, Brigade, Divisie, Legerkorps, Leger...

En nog even een vraagje.. :oops: mijn duits is wat roestig.. Ben nu bezig mij lijst bij te werken, wat betekent dat 'ohne of mit' Portpee... met of zonder.. wat?


di jan 11, 2005 6:12 pm
Harro
Bericht 
Maar ongeveer voor wat? Infanterie, Panzers, Kradschützen, Jäger, Pioniere, Artillerie? En voor welk tijdsvak? 1939, 1940, 1941, 1942, 1943, 1944, 1945?


di jan 11, 2005 6:14 pm
Roel R
Bericht 
Met of zonder , met of zonder " kwast "

Dit is een Portopee:

Afbeelding

En hier zie je hoe die gedragen werd:

http://www.ulric-of-england.com/DAGGERS%20&%20ACCOUTREMENTS/km%20dagger%202.jpg


di jan 11, 2005 6:14 pm
Balex
Bericht 
hahah.. :) ojee.. meende dat ik een kenner was op het gebied van WOII... :)
daar ga ik... :D zit ik tenminste op het goeie forum..

Infanterie aub.. :) en graag in ideaal-situaties. dus pre- of begin oorlog. '39 of '40 dus. Het gaat er mij om dat ik bij benadering de grootte van elk onderdeel even heb.


di jan 11, 2005 6:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group