Het is nu vr maart 29, 2024 12:41 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Dalfsen/Nieuwleusen en Omstreken enige relatie tot WO2? 
Auteur Bericht
bam666
Bericht Dalfsen/Nieuwleusen en Omstreken enige relatie tot WO2?
Beste mensen,
Ik ben woonachtig in de Gemeente Dalfsen en nu vroeg ik mij af of iemand weet of er iets omtrent tweede wereld oorlog is gebeurd in deze streek, in Overijssel.
Ik ben al naar de Gemeente geweest maar die hadden geen tijd en geen interesse om mij te helpen.
Druk met Herbouwingen in het dorp ofzo.
Spijtig maar misschien iemand die mij kan helpen.
Ben gewoon op zoek naar leuke weetjes.


wo jun 17, 2009 9:20 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Even naar de bieb of naar het Historisch Centrum Overijssel gaan: http://www.historischcentrumoverijssel.nl/ ?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo jun 17, 2009 9:26 pm
Profiel WWW
bam666
Bericht 
Ok nu voel ik me heel stom :oops: Dat Historisch Centrum had ik niet aan gedacht :|


wo jun 17, 2009 9:27 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Heb je even Bas? :wink: Genoeg gebeurd in de omgeving!

Een aantal zaken:
- In de bossen bij Dalfsen was de SS Werfer Batterie 500 actief. Het enige lanceerteam dat de taak had om V2 raketten af te vuren dat afkomstig was uit de rangen van de Waffen-SS. Link
- Tussen het spoor en de Vechtdijk, aan de kant van Rechteren/Vilsteren lag een werkkamp voor Joden genaamd 'De Vecht'. Link
- In de bossen bij Ommen lag Kamp Erika. Link
- In de omgeving van Nieuwleusen is in ieder geval een bommenwerper neergestort, maar daar ben ik niet zo in thuis.

Voor meer info even een contact opnemen met je locale historische vereniging: Link

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jun 17, 2009 9:46 pm
Profiel WWW
bam666
Bericht 
Bedankt Frank, Ik ga me hier eerst maar is meer in verdiepen.


wo jun 17, 2009 9:57 pm
philip reinders
Bericht 
Gemeentearchief moet je altijd terecht kunnen, maar misschien is het WOII gedeelte ook wel, naar het HCO gegaan


ma jun 22, 2009 8:16 am
Pieter F
Bericht 
Frank M schreef:
- In de omgeving van Nieuwleusen is in ieder geval een bommenwerper neergestort, maar daar ben ik niet zo in thuis.

Op 15 maart 1944 is er bij Den Hulst een B-24van de 44th Bomb Group (66th Bomb Sq) neergestort.


ma jun 22, 2009 8:52 am
f.velders
Bericht Re: Dalfsen/Nieuwleusen en Omstreken enige relatie tot WO2?
bam666 schreef:
Beste mensen,
Ik ben woonachtig in de Gemeente Dalfsen en nu vroeg ik mij af of iemand weet of er iets omtrent tweede wereld oorlog is gebeurd in deze streek, in Overijssel.
Ik ben al naar de Gemeente geweest maar die hadden geen tijd en geen interesse om mij te helpen.
Druk met Herbouwingen in het dorp ofzo.
Spijtig maar misschien iemand die mij kan helpen.
Ben gewoon op zoek naar leuke weetjes.
Citaat:
Naast het station in Dalfsen was in de oorlog een barakkenkamp voor evacuees en asocialen ; wij woonden daar vanaf 1943 tot het eind van de oorlog . Zagen de v2 bij rechteren omhoogschieten en zijn gebombardeerd toen er een munitieopslag aan de andere kant van het spoor was gemeld aan de engelsen .Gelukkig waren de boeren met karren toen al met de munitie richting duitsland vertrokken . Tijdens een beschieting is een vrouw doodgeschoten in haar huisje ze had een kind in bad tijdens de aanval .Wij werden in de school bij de brug ondergebracht en hebben na het opblazen van de brug de canadezen gezien die een baileybrug gebouwd hebben er was feest en er werden vrouwen kaalgeschoren .Toen we in de school kampeerden probeerden wij de russische duitse geuniformden te leren fietsen en kregen dan een pakje margarine . Stalingrad alles kaput riepen ze als ze weer van hun fiets afvielen .


za maart 05, 2011 3:05 am
Paul
Bericht 
Kijk eens op:
http://www.oorlogsmusea.nl


za maart 05, 2011 10:16 am
Jan1981
Bericht 
Citaat:
In de bossen bij Ommen lag Kamp Erika


Hoi Frank waar lag dat kamp precies bij Ommen?
ik kom namelijk regelmatig in Ommen, om naar vrienden van ons te gaan en te mountainbiken.

Kan ik er nog wat van terug vinden?
Gr Jan


za maart 05, 2011 10:34 am
Paul
Bericht 
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/774/Kamp-Erika-Ommen.htm


za maart 05, 2011 10:47 am
Janz
Bericht Re: Dalfsen/Nieuwleusen en Omstreken enige relatie tot WO2?
f.velders schreef:
bam666 schreef:
Beste mensen,
Ik ben woonachtig in de Gemeente Dalfsen en nu vroeg ik mij af of iemand weet of er iets omtrent tweede wereld oorlog is gebeurd in deze streek, in Overijssel.
Ik ben al naar de Gemeente geweest maar die hadden geen tijd en geen interesse om mij te helpen.
Druk met Herbouwingen in het dorp ofzo.
Spijtig maar misschien iemand die mij kan helpen.
Ben gewoon op zoek naar leuke weetjes.
Citaat:
Naast het station in Dalfsen was in de oorlog een barakkenkamp voor evacuees en asocialen ; wij woonden daar vanaf 1943 tot het eind van de oorlog . Zagen de v2 bij rechteren omhoogschieten en zijn gebombardeerd toen er een munitieopslag aan de andere kant van het spoor was gemeld aan de engelsen .Gelukkig waren de boeren met karren toen al met de munitie richting duitsland vertrokken . Tijdens een beschieting is een vrouw doodgeschoten in haar huisje ze had een kind in bad tijdens de aanval .Wij werden in de school bij de brug ondergebracht en hebben na het opblazen van de brug de canadezen gezien die een baileybrug gebouwd hebben er was feest en er werden vrouwen kaalgeschoren .Toen we in de school kampeerden probeerden wij de russische duitse geuniformden te leren fietsen en kregen dan een pakje margarine . Stalingrad alles kaput riepen ze als ze weer van hun fiets afvielen .


Dinsdag 8 februari stond er nog een artikel over het Joodse werkkamp Dalfsen in de Stentor. Een man had in 1942 foto's gemaakt van enkele joodse dwangarbeiders en had geprobeerd na de oorlog in contact te komen met deze mannen. Dit is niet gelukt, vanuit Dalfsen gingen ze naar Westerbork en vervolgens.....

@Jan1981, alleen het monumentje zul je vinden. Ik wil nog een x bij de camping op zoek gaan naar sporen om zo me een beeld te krijgen van de afmetingen van het kamp. (Offtopic, mountainbike je nooit op de Lemeleberg, aanrader!


za maart 05, 2011 2:39 pm
Jan1981
Bericht 
Citaat:
(Offtopic, mountainbike je nooit op de Lemeleberg, aanrader


Dat heb ik vorig jaar gedaan, die route dat je steil omhoog gaat naar dat restaurant zeker? dat was een zware, maar zeker de moeite.

ik zag bij die link van Paul de die gedenksteen ook langs een van de fiets routes ligt.
Volgende keer de oogjes beter open houden..... :wink:


za maart 05, 2011 5:12 pm
GerardH
Bericht Re: Dalfsen/Nieuwleusen en Omstreken enige relatie tot WO2?
bam666 schreef:
Beste mensen,
Ik ben woonachtig in de Gemeente Dalfsen en nu vroeg ik mij af of iemand weet of er iets omtrent tweede wereld oorlog is gebeurd in deze streek, in Overijssel.
Ik ben al naar de Gemeente geweest maar die hadden geen tijd en geen interesse om mij te helpen.
Druk met Herbouwingen in het dorp ofzo.
Spijtig maar misschien iemand die mij kan helpen.
Ben gewoon op zoek naar leuke weetjes.


Hi, Misschien kan ik helpen. Was in Oud Leusden nu en dan tussen 31 Dec 44 en eind oorlog. Zie "Wat deed je in de oorlog" artikel in Go2War2.

GerardH


zo apr 17, 2011 8:09 am
Paul
Bericht 
Hallo Gerard, welkom op het forum. Mooi artikel heb je geschreven, complimenten.


zo apr 17, 2011 9:33 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group