Het is nu vr maart 29, 2024 2:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Prinses Irene Brigade en het I-3 R.I. 
Auteur Bericht
johnvangorkom
Bericht Prinses Irene Brigade en het I-3 R.I.
Ik ben op zoek naar informatie over het infanterieregiment I-3 R.I. Zoals ook te lezen is op Go2War2.nl werd dit regiment in 1944 geformeerd uit het in België opgerichte Wachtbataljon III. De Engelsen noemden dat bataljon ‘Paris Batt’, omdat het bestond uit dienstplichtige Nederlanders in het buitenland die zich in december 1944 in Parijs hadden gemeld. Uiteindelijk werd het I-3 R.I. in maart 1945 ingezet als onderdeel van de Prinses Irene Brigade, die op dat moment in Zeeland aan het front lag. Begin april 1945 werd de Brigade verplaatst naar het noordelijke front van Brabant. Vanaf daar is mij onduidelijk wat er verder precies met het I-3 R.I. gebeurd is.

Mijn vader was lid van I-3 R.I. en tot en met Zeeland klopt zijn verhaal volledig met wat ik lees op Go2War2.nl. Van de periode erna weet ik alleen dat hij er op 8 mei 1945 bij was toen de Prinses Irene Brigade en de Canadezen hun feestelijke intocht maakten in Den Haag. Kennelijk was op dat moment het I-3 R.I. dus nog steeds onderdeel van de Prinses Irene Brigade. Maar de Brigade werd uiteindelijk ontbonden, terwijl het I-3 R.I. vervolgens nog naar Duitsland is doorgegaan, waar mijn vader uiteindelijk gedemobiliseerd werd. Ergens is het bataljon dus weer losgemaakt uit de Prinses Irene Brigade.

Kort samengevat, zou ik dus graag weten waar het I-3 R.I. precies geweest is in de periode april tot en met pakweg augustus 1945.


do okt 15, 2009 4:09 pm
dirk
Bericht 
Ik zou zeggen, kijk hier even:

http://www.fuseliers.net/


do okt 15, 2009 4:41 pm
johnvangorkom
Bericht 
Interessante link. Het 3-RPI (Regiment Prinses Irene) lijkt inderdaad hetzelfde zijn als het I-3 R.I. Tegelijk is de informatie verwarrend omdat de geschiedenis van de Prinses Irene Brigade en het I-3 R.I. door elkaar lijken te lopen op fuseliers.net. De Irene Brigade was inderdaad in England opgericht. Maar het I-3 R.I. ontstond in België uit het Wachtbataljon III, zover ik begrepen heb. De Irene Brigade is inderdaad in december 1945 officieel opgeheven. Maar het I-3 R.I. is rond die tijd naar Indië verscheept en dus niet opgeheven.

Ik zou dus graag meer weten over de bewegingen van het I-3 R.I. vanaf april 1945. Was dit regiment inderdaad Geveschtsgroep I in die naar Hedel ging, of was het Gevechtsgroep III die bij Heusden lag? Ging het regiment nog mee naar Amsterdam of was toen al op weg naar Duitsland? Dat soort details.


do okt 15, 2009 5:10 pm
johnvangorkom
Bericht 
Voor wie geïnteresseerd is in Nederlanders die hebben meegevochten aan geallieerde zijde: contact met conservator Hans Sonnemans van het Prinses Irene Brigade Museum en www.fuseliers.net heeft iets meer helderheid gebracht.

Naar alle waarschijnlijkheid is het regiment I-3 R.I. in april 1945 in Zeeland achtergebleven, toen de Prinses Irene Brigade verplaatst werd naar Noord-Brabant. Het I-3 R.I. moet daarna onder bevel van het Eerste Canadese Leger gekomen zijn. Zodoende was het min of meer toeval dat Prinses Irene Brigade en I-3 R.I. samen in Den Haag waren op 8 mei 1945: het I-3 R.I. als onderdeel van de Canadezen en de Brigade onder eigen vlag. Dit klopt ook beter met wat ik me vagelijk meen te herinneren van de verhalen vroeger thuis.


za okt 24, 2009 2:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group