Het is nu do maart 28, 2024 2:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
NL'se Radar Meidagen 1940 
Auteur Bericht
J.W.L.
Bericht NL'se Radar Meidagen 1940
Beste lieden,

Recent heb ik een zeer interessant Fotoalbum van de Duitse inval van Nederland kunnen bemachtigen, en naast een aantal zeldzame foto's van de Nederlandse kustverdededing kwam ik tot mijn grote verbazing een foto tegen van een 'Holl. Hörchgerat'. Na wat research kwam ik erachter dat Nederland vier van zulke machine tot zijn beschikking had in de meidagen, waarvan er twee uiteindelijk naar Engeland zijn overgebracht. Verdere informatie omtrent deze radarsystemen ontbreekt.

De Radarinstallatie waar ik het over heb stond waarschijnlijk in Hoek Van Holland (iig aan de kust). Zou iemand mij meer informatie kunnen verstrekken over de installatie waar ik op doel?

Bij voorbaat dank,

J.W.L. Bode


do dec 23, 2010 3:24 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Hier de uitleg over Max Staal en zijn radar avonturen.

http://www.maxstaal.com/Hoe_de_radar_na ... o_kwam.doc

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 23, 2010 3:47 pm
Profiel
Pieter F
Bericht 
Wanneer het Hoek van Holland betreft kun je contact opnemen met het Fort aan den Hoek van Holland, die dergelijke onderwerpen onderzoeken. Met name dhr. Ruis is bijzonder goed geinformeerd over de Hoek van Holland in de Tweede Wereldoorlog. Van hem heb ik eventueel een e-mailadres voor je.


do dec 23, 2010 3:47 pm
IA010
Bericht 
Onder leiding van Jonkheer ir J.L.W.C. von Weiler, werkzaam bij het onderzoeksinstuut van het DMKL op de Waalsdorpervlakte, werd samen met Philips een eenvoudig radartoestel ontwikkeld om vliegtuigen op te sporen. Deze ontwikkeling was 'bij toeval' ontstaan bij de vervaardiging van sterkere straalzenders (magnetrons) voor gebundeld radioverkeer. In dat kader werden reflecties (echo's) onderzocht. Dit onderzoek leidde tot het idee van het gebruik van radiogolven voor detectie van objecten.

De bewuste radarinstallatie had een golflengte van ca. 65 m en een bereik van 12-15 km. Eind jaren dertig begon Philips dit apparaat voor de Artillerie Inrichtingen te produceren. Deze toestellen waren ook de basis geweest voor een doorontwikkeling in het onderzoeksinstituut van een scheepsradar. Daarvan werden in het proefcentrum vier stuks gebouwd. De marine zelf experimenteerde ook met Philips op basis van de inmiddels ontwikkelde radarkennis bij Philips. Zowel de Philips als de DMKL radar beantwoorden nog niet aan de verwachtingen.

Volgens overlevering zijn inderdaad twee radarinstallaties aan boord van schepen naar Engeland overgebracht, maar werden de twee achtergebleven installaties onbruikbaar gemaakt.

Overigens was de Duitse radar ontwikkeling in 1940 al beduidend verder dan de Nederlandse.

De radarinstallaties stonden dus niet in Hoek van Holland. Daar stond wel een grote semafoor. Wellicht dat u daarmee in de war bent.


do dec 23, 2010 4:08 pm
J.W.L.
Bericht 
Besten,

Bedankt voor de informatieve reacties!

Enkele dagen geleden heb reeds contact opgenomen met het Fort HvH maar tot op heden heb ik nog geen reactie ontvangen. Ik zie dat ze in de kerstperiode extra open zijn, dus wie weet kan het personeel mij aldaar er meer over vertellen.

Allert; op een ander Forum ben ik er inderdaad ook al op gewezen dat het zeer waarschijnlijk niet om een radarinstallatie gaat, maar om een luistertoestel.

Hierbij nog de foto:

Afbeelding

Mocht iemand nog wat toe kunnen voegen; graag!


do dec 23, 2010 5:43 pm
IA010
Bericht 
Dit is het luistertoestel Van Soest. Dat was bedoeld voor het inluisteren van luchtverkeer en zo richting en hoogtebepalend de vuurleiding te assisteren. Heeft inderdaad met de radar niets van doen.


do dec 23, 2010 5:48 pm
Pieter F
Bericht 
J.W.L. schreef:
Enkele dagen geleden heb reeds contact opgenomen met het Fort HvH maar tot op heden heb ik nog geen reactie ontvangen. Ik zie dat ze in de kerstperiode extra open zijn, dus wie weet kan het personeel mij aldaar er meer over vertellen.

Dat kan best even wat tijd kosten. Ook die stichting bestaat volledig uit vrijwilligers. Zeker wanneer ze de komende tijd extra open zijn, betekend dit dat ze minder tijd hebben voor ondere zaken, zoals het onderzoeken en beantwoorden van vragen.


do dec 23, 2010 6:30 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Omgeving foto heeft wel wat raakpunten met deze info.

http://www.museumwaalsdorp.nl/gesch_meetgbnl.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 23, 2010 7:13 pm
Profiel
Eberbach
Bericht 
een 'Holl. Hörchgerat'.

'Horchen' is ingespannen luisteren, volgens mij.


do dec 23, 2010 11:16 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group