Re: Oproep voor informatie Hospitaalkerkschip De Hoop als ZR
Volgens deze info was er überhaupt geen Duitse bemanning meer aanwezig toen het schip in Wolphaartsdijk arriveerde. Bron:
http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/in ... pic=1823.0"Nog wat info:
SCHEEPSNAAM : de Hoop ( II )
SCHEEPSTYPE : Tweemastschoener
Bouwjaar : 1912
Werf : Conrad te Haarlem
Bouwkosten : 37.000.00
Lengte : meter
Breedte : meter
Holte : meter
Bruto : 168 BRT
Motor : 100 Pk
200 Pk
195 Pk Kromhout, bouwjaar 1938
320 Pk, bouwjaar 1956
Het schip had een Klipper- of Galjoensteven.
1934 door Radio Holland een radio-zend- en ontvangstinstallatie aan boord geplaatst
1935 een grotere motor ingebouwd
1938 een 195 Pk Kromhout ingebouwd
1940 gevorderd door Nederlandse autoriteiten voor gebruik als reddingsvaartuig
06-08-1940 door Kriegsmarine geprobeerd te vorderen, Nederlandse autoriteiten protesteren
13-09-1940 Kriegsmarine geeft vordering op, omdat schip wordt gebruikt als reddingsvaartuig
13-12-1940 toch gevorderd door Kriegsmarine
1941 beschikbaar gesteld voor reddingswerkzaamheden, Nederlandse bemanning
01-03-1941 in de vaart als ZRD 10
04-01-1941 gestationeerd te Vlissingen
05-09-1944 om politieke redenen stappen de Nederlandse bemanning op, Duitse bemanning neemt over
13-10-1944 verplaatst van Vlissingen naar Dordrecht
31-10-1944 arriveert in Wolfaarsdijk zonder Duitse bemanning omdat zij wisten dat de haven werd
gecontroleerd door Canadese troepen
29-10-1945 voor reparatie
-10-1955 verkocht aan P/r/v. Rasmus Rasmussen, Vedavågen te Karmøy
Verbouwd tor vissersvaartuig/seiner te Skudesness Notbarkeri & Slip, Skudesneshavn te
Karmøy (96,8’ x 21,4” x 10,3’, brt 156)
1956 wijziging motor
1956 R-44-A Kvernnes in de vaart als vissersvaartuig voor haringvisserij bij Ijsland
1961 N-3-AH Kvernnes verkocht aan P/r Oddmund Hansen & Jim Høyholm,
Bærøyvågen te Tjøtta
1967 wijziging inhoudsmaten, 181 grt
1968 afgekeurd
1971 afgevoerd van Noors register
Het hospitaalschip had twaalf bedden plus een isoleerhut.
Na de tweede wereldoorlog kwam het schip weer in de vaart. De herbouwkosten in 1938 bedroegen 40.000,00
In 1953 werd Willem F. Rog Kapitein."
Groet,
Arjan