Het is nu vr maart 29, 2024 1:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Info Tiel e.o. 
Auteur Bericht
Chase
Bericht Info Tiel e.o.
Goedemiddag allen,

Ik ben nog steeds op zoek naar allerhande informatie, foto(kopieën), kaarten, etc. van Tiel en omgeving.
Het is alweer lang geleden dat ik hier op het forum was ( 10 jaar :oops: ) met een gelijkende vraag en ben inmiddels wel meer te weten gekomen, maar nog steeds niet veel.
Misschien zijn er hier mensen die gericht antwoord hebben op de volgende vragen of is hun iets bekend ?

1) Boven Tiel en omgeving vloog dagelijks de "puinkijker" .... welk vliegtuig was dit ?
2) Vanuit station Tiel reed dagelijks in de nachtelijke uren de zogenaamde "dieventrein" , deze vervoerde gestolen geld, goud, kunst en overige vanuit Opheusden, Ochten, Dodewaard, etc vanuit Tiel naar Geldermalsen en uiteindelijk Utrecht ... wie weet meer ?
3) In de omgeving van de oude watertoren in Tiel is een JU-88 en een V-1 neergestort ... iemand bekend welke JU-88 en waar de V-1 vandaan kwam ?

Alvast bedankt.


do sep 08, 2016 6:12 pm
Chase
Bericht Re: Info Tiel e.o.
85x bekeken en niemand die weet of expertise heeft over Tiel (Betuwe) ??? ;)


zo sep 11, 2016 5:54 pm
reinaart
Bericht Re: Info Tiel e.o.
Uit dit dagboek wordt duidelijk dat de "puinkijker" een artillerie waarnemingstoestel betrof. Van de Britten neem ik aan.

http://www.vanboeschoten.nl/1940_1945/tiel.htm

De Canadezen en de Britten kampten met een chronisch tekort aan manschappen en gaven er dan ook de voorkeur aan om een stad of dorp volkomen aan gort te schieten/ bombarderen (om er zeker van te zijn dat er geen enkele Duitser meer in leven was) voordat ze er hun infanterie op los lieten. Het zou zomaar dit waarnemingstoestel geweest kunnen zijn :

https://en.wikipedia.org/wiki/Stinson_L-5_Sentinel

Die "Dieventrein" zal denk ik als zodanig slechts korte tijd in bedrijf geweest zijn, de Duitsers zullen ongetwijfeld alles wat bruikbaar was afgevoerd hebben toen het einde nabij was, of het specifiek kunst, goud en juwelen betrof betwijfel ik. Zo wordt in het dagboek nog vermeld dat er op zeker moment machines gevorderd werden.

V1's werden in die tijd meestal op Antwerpen gericht en dan lijkt de lanceerbasis bij Deventer me een mogelijkheid (Tiel ligt ongeveer op de lijn tussen D en A).

Groet,

Arjan


zo sep 11, 2016 7:44 pm
Chase
Bericht Re: Info Tiel e.o.
Hallo reinaart,

Dank voor je reactie !
Het dagboek van van Boeschoten is mij bekend ;)
Het is inderdaad zo dat de geallieerden Tiel aan puin schoten, ook toen er nog burgerbevolking was !
Het probleem van de puinkijker is dat de 1 spreekt over een zweeftoestel en de ander over een gemotoriseerd toestel ?!
De dieventrein schijnt actief geweest te zijn in 44 / 45 , dus een redelijke tijd.
Men zegt dat het ging om geld, goud en kunst uit de Over-Betuwe ?
Echter reed de loc die de wagons vanaf station Tiel wegreed alleen in de nachtelijke uren, dus vandaar dat er misschien machines gevorderd werden ?
Op het spoor traject tussen Tiel en Geldermalsen ( wadenoijen ) zaten ook gebouwen voor de SS regiments en bataljon staven ... misschien hebben die de trein toe geëigend ?
Het gerucht in deze omgeving gaat dat er ter hoogte van de oude steenfabriek in Echteld een V1 locatie was, die richting Antwerpen schoot ... ook die lijn komt dan uit bij de oude watertoren in Tiel.

Groet Marco


zo sep 11, 2016 8:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Info Tiel e.o.
Citaat:
Blackmail
In de maanden januari tot mei 1945 zijn door bovenstaande groepen zeer veel inlichtingen doorgegeven. Eerst werden berichten doorgegeven aan de Britse Mosquito's, waarbij standaard een Nederlandse inlichtingenofficier aanwezig was die de stemmen van de zendteams kon herkennen. Later namen de Canadezen met hun Austers die taak over. Alle vliegtuigen waren afkomstig van Gilze Rijen. Deze operatie werd "Blackmail" genoemd.
In diverse boeken die betrekking hebben op de Betuwe en die over de Tweede Wereldoorlog gaan worden de vanuit Gilze Rijen opererende vliegtuigen vaak "puinkijkers" genoemd. Ze hadden echter
niet tot taak om naar de resultaten van de bombardementen te kijken, maar alleen om de informatie van de grondzenders te verkrijgen. In feite kregen ze vanaf de grond via de S-phones militaire informatie binnen die wel heel snel, soms binnen enkele uren, tot bombardementen van Duitse stellingen leidden.


Een ooggetuigen verslagje, van de andere zijde:
https://www.oudheidkamer-tiel.nl/docs/n ... iek3_3.pdf

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma sep 12, 2016 1:35 pm
Profiel
Chase
Bericht Re: Info Tiel e.o.
Kijk , dat is weer nuttige info !
Dank je wel Jean


di sep 13, 2016 8:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group