Het is nu do maart 28, 2024 8:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Hare Majesteits Kruiser "Tromp" 
Auteur Bericht
muncio
Bericht Hare Majesteits Kruiser "Tromp"
Majoor-Torpedomaker: Opa J. de Munck (12936)

Van de week een grote puzzel opgelost in het verleden van mijn opa die bij de Koninklijke Marine diende van 1937-1946 in Nederlands Indië.

Bij het opruimen van een kast bij mijn moeder kwam ik een oorkonde in naam der koningin uitgereikt door de Minister van Marine tegen.
Mijn opa diende als majoor-torpedomaker op de "Tromp". Deze oorkonde nog nooit eerder gezien en is ook bij de rest van de familie niet bekend. Het is de vader van mijn vader (helaas al overleden) en mijn moeder heeft verder zich nooit geïnteresseerd voor dit verleden.
Daarom was het een welkome geschenk dat ik deze oorkonde tegen ben gekomen.

Hierin is vermeld de Opvarende van Hare Majesteits Kruiser "Tromp" ten tijde dat de daden of feiten bedreven werden, waarvoor ingevolge Koninklijke Besluit van 8 Januari 1949 no. 36 aan deze bodem de " Koninklijke Vermelding bij Dagorder" is toegekend met de bewoordingen:

1. Op 4, 15 en 20 februari 1942 verschillende malen aangevallen door formaties Japanse bombardementenvliegtuigen, waarbij door kundig manoeuvreren voorkomen werd dat het schip direct werd getroffen.
2. In de nacht van 19 en 20 februari 1942 deelgenomen aan een nachtelijke actie in Straat Badoeng tegen Japanse invasie eenheden, waarbij door het schip totaal 11 voltreffers werden ontvangen.
3. Op 25 juli 1944 deelgenomen aan de beschietingen van Sabang, waarbij in gezelschap van Engelse torpedobootjagers de baai werd binnengevaren. Bij deze actie werden 4 voltreffers ontvangen.
4. Van 30 april t/m 7 mei 1945 deelgenomen aan artillerie bombardementen van vijandelijke kustbatterijen in de Nicobaren en Andamaneilanden.
5. Van 19 t/m 30 juni 1945 deelgenomen aan artillerie bombardementen van vijandelijke doelen in de baai van Balik Papan, teinde het mijnenvegen mogelijk te maken.
6. Van 1 t/m 6 juli 1945 deelgenomen artillerie bombardementen van vijandelijke doelen ter ondersteuning van de geallieerde landingen nabij Balik Papan.
7. Gedurende de tweede wereldoorlog op bijzonder intensieve wijze deelgenomen aan de bescherming van de geallieerde koopvaardijvloot.

Balik Papan was een oliehaven van de Japanners.

[Bron: Go2war2.nl - http://www.go2war2.nl/artikel/2272/3 ]

In deze bron staat ook vermeld wat er precies op deze data is gebeurd. Mijn dank is daarvoor groot, zodat ik eigenlijk dit deel van mijn opa’s geschiedenis heb achterhaald.

Aanvulling 4-7-2011
Ik sprak vandaag met de heren van Zeeland (1919) en Sybesma (1918) die nog springlevend zijn en hebben me geweldig geholpen door het verstrekken van enige aanvullende informatie.
De heer Sybesma kon zich mijn opa (1903) nog herinneren en vertellen dat die gewond moet zijn afgevoerd naar het CBZ centraal burgerziekenhuis in Soerabaja na de aanval van de Japanners in de nacht van 19/20 februari 1942 in de straat van Badoeng.

De heer Henk Legemaate heeft me het boek Tromp en haar Trompers doen aanbevelen welke ook door de heer Sybesma is aanbevolen aangezien daar getuigenverslagen in staan.


za jul 02, 2011 6:32 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Hare Majesteits Kruiser "Tromp"
muncio schreef:
In deze bron staat ook vermeld wat er precies op deze data is gebeurd. Mijn dank is daarvoor groot, zodat ik eigenlijk dit deel van mijn opa’s geschiedenis heb achterhaald.

Kijk, dat ik goed om te horen!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jul 02, 2011 6:41 pm
Profiel WWW
muncio
Bericht 
keurig artikel trouwens staat meer in dan op de oorkonde en geeft een goed beeld weer van wat weg is gelaten op mijn opa's persoondossier van de Marine.
Ze hebben overigens bewust gevechtshandelingen weggelaten heb ik wel eens begrepen, maar nu is de puzzel bijna compleet. Nu nog wat kampverleden van mijn vader en oma uitzoeken, maar ook daar heb ik steeds meer informatie over.


za jul 02, 2011 10:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht Re: Hare Majesteits Kruiser "Tromp"
Het is maar een klein detail, maar het is harer majesteits ("van hare majesteit"). Leuke anekdote hierover: tijdens een informeel deel van een vlootschouw in de jaren '50 vroeg koningin Juliana aan een matroos op welk schip hij diende. "Op harer majesteits De Ruyter, majesteit", antwoordde de matroos. Daarop antwoordde koningin Juliana: "Uwer majesteits De Ruyter bedoel je zeker?" :)


ma sep 12, 2011 7:07 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Hare Majesteits Kruiser "Tromp"
Ik heb inmiddels het boek "De Tromp en haar Trompers".


di sep 13, 2011 3:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group