Het is nu vr apr 19, 2024 5:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Japanse leger en oorlogsmisdaden 
Auteur Bericht
PTO-Mat
Bericht 
Als je de Waffen SS gaat vergelijken met het gros van de Japanse soldaten (ook zwaar geindoctrineerd) doen de Duitsers het tenminste nog netjes. Als je door de Japanners geëxecuteerd werd mocht je blij zijn als je hoofd er in één slag afgehakt werd. Jammer dat zo weinig mensen hier weet van hebben, persoonlijk walg ik van de taferelen die zich alspeelden in de co-prosperity sphere (door Japan bezet gebied). Niets ten nadele van de brute SS hoor, maar dit moest ik even kwijt.


di apr 13, 2004 8:42 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik heb de discussie over de Waffen SS gesplitst vanaf het bericht van PTO Mat. Niet omdat deze bijdrage niet paste in dit topic, maar omdat de oorlogsmisdaden door de Japanners mij een interessant onderwerp lijkt om meer over te weten te komen. Zoals PTO Mat ook al vermeld is er minder over deze oorlogsmisdaden bekend.

In dit topic is dus ruimte om vragen te stellen en te discusiëren over oorlogsmisdaden door het Japanse leger.

Ik zelf heb alvast een vraag over dit onderwerp: hoe werden Japanse oorlogsmisdadigers berecht, ging dit net als in Duitsland en werden verschillende misdadigers ook individueel berecht? Wat gebeurde er bijvoorbeeld me de brute Japanse kampbewakers en de Japanse soldaten die betrokken waren bij dodenmarsen?


di apr 13, 2004 11:18 pm
Profiel WWW
PTO-Mat
Bericht 
Deze idioten werden op gepaste wijze ter dood veroordeeld, net als in Duitsland dus.

Ik lees momenteel een zeer interessant boek over het leven van de POW (Prisoner Of War), het boek heet "Prisoners of the Japanese: Pows of World War II in the Pacific" en is geschreven door Gavan Daws. Ik kan iedereen die enige interesse heeft in dit onderwerp dit boek van harte aanbevelen.
Dit boek en de verhalen die ik van mijn opa (in een jappenkamp gezeten) gehoord heb geven mij een redelijk compleet beeld van het leven van de POW. Als er vragen zijn zal ik dus blij zijn dezen te behandelen.


di apr 13, 2004 11:56 pm
David
Bericht 
Het weinige wat ik van de Japanse gruweldaden weet, komen voor een groot deel uit het boek Spooksoldaten van Hampton Sides. De eerste pagina's doen de rillingen over je lijf lopen. Geallieerde soldaten die op de vlucht zijn en zonder pardon aan het zwaard of bajonet geregen worden.

PTO-Mat; later in dit boek gaat het ook over de dodenmars, vanuit Bataan naar verschillende POW-kampen. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Dit moet wel de grootste oorlogsmisdaad van de Jappen geweest zijn.


wo apr 14, 2004 8:54 am
PTO-Mat
Bericht 
Bijna elke moord van een gevangene is wat mij betreft een oorlogsmisdaad maar de Bataan doden mars was een van de grootsten ja. De duizenden pows moesten 250km lopen om bij het kamp te komen, voor de Japanners was dit dagelijkse koek en zag men geen probleem. Ze hielden echter geen rekening met de miserabele toestand van de gevangenen, zij kregen al weken te weinig eten en malaria sloeg flink toe onder de manschappen. De flinke tocht werd velen dan ook te veel en zij vielen uitgeput neer waar zij dood achterbleven of geslacht werden door de Japanners. Ook werden willekeurige gevangenen geslagen voor de sport, het was de kunst het petje van een gevangene eraf te slaan vanuit langsrijdende vrachtwagens. Een grimmiger straf was het onthoofden, dit deden de Japanners met plezier en ze gebruikten de lijken soms nog als bayonet oefening, vaak waren burgers die de pows een helpende hand toe wilden steken een zelfde lot beschoren. Resultaat van dit alles was een lijk op elke 15 stappen tijdens de mars naar camp o'Donnell; en daar ging de ellende nog jaren door.


wo apr 14, 2004 9:10 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Waar kwam het sadisme en de hardheid bij de Japanners vandaan? Ik weet dat zij weinig eerbied hadden voor soldaten die zich overgaven (een echte soldaat kon zich dood vechten i.p.v. zich overgeven), maar dat is nog geen aanleiding voor zulk primitief en barbaars gedrag.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo apr 14, 2004 11:19 am
Profiel WWW
PTO-Mat
Bericht 
Een echte uitleg m.b.t. de misdaden is nog niet aan bod gekomen in mijn boek maar ik denk dat de trigger ligt in het groepsproces en de aangeleerde minachting voor buitenlanders. Het was een oorlog tussen rassen en zo zagen de Japanners dit ook, voor hen waren de gevangenen niks meer dan honden. Al moet ik zeggen dat niet alle Japanners zo waren, de kans op een 'goede jap' was echter niet groot. Als ik meer te weten kom over de motivatie van de Japanners zal ik dat hier posten.

p.s. Dit primitieve en barbaarse gedrag zag ik onlangs terug in Fallujah waar 4 Amerikanen beestachig afgemaakt werden, misschien is er een verband tussen de Japanners van toen en sommige Irakezen of andere bevolkingsgroepen van nu.


wo apr 14, 2004 11:28 am
marc
Bericht 
Ik en in Thailand bij het museum van de brug over de rivier Kwai geweest, wat een idioten die Japanners!! Echt ongelofelijk wat die geflikt hebben, die gevangenen leken precies of de joden die vastzaten in de concentratiekampen!

Ik zou ook weleens willen weten of deze gasten ook voor de rechtbank verschenen zijn wegens oorlogsmisdaden...


wo apr 14, 2004 12:05 pm
PTO-Mat
Bericht 
Ik ben er ook geweest Marc, ook het nabij gelegen kerkhof die ook in de film 'To end all wars' te zien is was erg aangrijpend. Jij bent waarschijnlijk in die kamp hutjes geweest waar ze de foto's aan de muur hebben gehangen. Ik zie mezelf als een rationeel persoon die in principe niemand zomaar kan haten maar als ik verhalen over dit onderwerp lees wordt het voor mij ontzettend moeilijk. De meeste misdadigers zijn destijds inderdaad voor een rechtbank verschenen en ter dood veroordeeld, Tojo Hideki was een van hen. Het afnemen van miljoenen samurai zwaarden na afloop van de oorlog door de bezettingsmacht van generaal MacArthur geeft ook aan hoe de Jappaners met hun eigen interpretatie van de bushide code tekeer gegaan zijn.


wo apr 14, 2004 12:17 pm
marc
Bericht 
klopt PTO! Beter om te horen dat de meeste van hen veroordeeld zijn, alhoewel ze er met de doodstraf nogal makkelijk vanaf gekomen zijn vind ik persoonlijk.


wo apr 14, 2004 12:20 pm
PTO-Mat
Bericht 
Het zou inderdaad beter zijn als ze een levenslange vernederende straf zouden moeten ondergaan maar het lijkt me voor de gemoedsrust van de slachtoffers beter dat ze verwijderd zijn van deze aardbol.


wo apr 14, 2004 12:23 pm
marc
Bericht 
ja misschien in hun ogen wel ja, ze zijn in ieder geval gestraft en daar gaat het denk ik om.


wo apr 14, 2004 12:27 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De wreedheden van de Japanners hebben op zich niets te maken met haat tegenover buitenlanders. Uiteraard zullen hier gevallen van zijn.

De materie ligt veel dieper. Allereerst kende Japan de Bushido traditie (Samoerai) waarbij het gezien werd als een eer te sterven voor je vaderland, maar als een schande om jezelf levend in handen van je vijand tel aten vallen. Deze traditie is eeuwen oud en werd in Japan van kinds af aan ingepeperd, zeg maar geindoctrineerd.

Daarnaast is Japan tot ver in de 19e Eeuw een heel gesloten gemeenschap geweest met weinig of geen invloeden van buiten af. Iets wat niet heeft bijgedragen aan de kennis van Japanners over andere culturen.

Bovenstaande bij elkaar geeft een beeld van een Japanner die alleen maar zijn/haar eigen cultuur kent en al het andere als bedreigend ervaart.

Halverwege de 19e eeuw gingen de Amerikanen zich ineens met Japan bemoeien. Het land moest zich opener opstellen. Tot op zekere hoogte wist men dit te bereiken. De gemeenschap bleef echter heel gesloten, maar nam wel veel Westerse technieken over. Na Wo1 was Japan hierdoor in 1 klap de derde wereldmacht in de Pacific. Vergeet niet dat ze in 1905 de Sovjet Unie hadden verslagen en tijdens Wo1 alle Duitse kolonies inpikten. In de jaren dertig en begin veertig wilde Japan meer invloed in de Pacificen Oost Azie. De VS, Groot Brittannie, Frankrijk en Nederland hielden dat bewust tegen en legden een economische boycot op. Hierdoor werd de haat voor alles wat met westerlingen te maken had alleen maar gevoed. De Japanners zagen de Westerse mogendheden alleen maar als de blanke koloniale overheerser die het lokale volk uitbuitten. Japan zou de grote verlosser zijn en alle volkeren onder zich verenigen.

Dit alles geven de ingredienten voor de wrede en vooral denigrerende houding tegeneover westerlingen. Inlanders werden getolereerd mits ze de "natuurlijke" overheersing van deJapanner accepteerden. Zo niet, werden ze nog wreder behandeld dan de Westerlingen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 14, 2004 2:30 pm
Profiel WWW
PTO-Mat
Bericht 
Ik ben het niet met je eens dat wreedheden niet mede veroorzaakt worden door haat jegens de tegenpartij. Geef mij een reden waarom de jodenhaat zo oplaaide ten tijde van de economische crisis in Duitsland, en de dood van 6 miljoen joden is natuurlijk een wreedheid van jewelste. Het merendeel uit je tekst klopt naar mijn mening buiten het ironische feit dat Japan eigenlijk de grote kolonist en uitbuiter werd in Azië met de wrede onderdrukking van de Chinezen (zoek een op de slachting in Nanking) en Coreanen (de oorspronkelijke naam van het land voordat de Japanners dit veranderden), dit was mede de reden dat de westerse mogendheden economische stappen ondernamen tegen Japan. Niet alle inlanders werden geaccepteerd overigens, de Indonesische soldaten van het KNIL werden even wreed behandeld als de westerlingen.


wo apr 14, 2004 2:44 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hallo, we hebben het hier over de Japanners en niet over de Duitse Jodenhaat.
China was een ander probleem. De strijd tussen China en Japan is er 1 die al eeuwen daarvoor begonnen is met Korea als twistpunt. China werd daarbij als onderdrukker gezien die ook nog eens met het westen "samenheulde".

De KNIL soldaten onderschrijven mijn visie. Die heulden met de westerse overheerser en accepteerden dus niet de natuurlijke overheersing van de Japanners.

Geloof me, je zal de Japanse cultuur bijna niet kunnen begrijpen als je zelf geen Japanner bent. Het is een heel andere denk en leefswijze dan wij gewend zijn.

Lees ook:
http://www.go2war2.nl/artikel/543

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 14, 2004 2:50 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group