Het is nu do maart 28, 2024 11:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Hulp gevraagd --> Gekleurde soldaten 
Auteur Bericht
Jesper
Bericht Hulp gevraagd --> Gekleurde soldaten
Beste allemaal,

Voor een paper dat ik moet schrijven voor mijn studie heb ik voor de introductie informatie nodig over gekleurde soldaten in de Tweede Wereldoorlog aan Amerikaanse zijde, specifiek met betrekking tot de marine.

Wie kan er beknopt een overzichtje geven.

Groeten Jesper


wo jan 19, 2005 6:20 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Jesper, ik kan je niet echt helpen, maar misschien heb je wat aan de volgende links?

AFRICAN AMERICANS IN WORLD WAR II

NARA - Pictures of African Americans During World War II

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 19, 2005 7:28 pm
Profiel WWW
Jesper
Bericht 
Dank, het is lastiger dan ik dacht. Als voorbeeld geef ik namelijk de gescheiden divisies ten tijde van WOI en WOII. Ik zoek de links even door. Dank voor de moeite alvast. Weet iemand meer, tell me!


do jan 20, 2005 12:05 am
IA002
Bericht 
wat bedoel je met 'gekleurde' soldaten? Rood, geel, blauw, groen, bruin? Wat is de definitie van éen gekleurde soldaat'?
iemand die een tijdje in N-Afrika had gevochten kan daar ook onder vallen - of een paar maanden Stille Zuidzee...


do jan 20, 2005 12:10 am
Jesper
Bericht 
Haha, dat is wel heel vergezocht. Uiteraard bedoel ik hiermee soldaten met een andere huidskleur dan blank. Ofwel Aziaten, ofwel Afrikanen, ofwel Afro-Amerikanen.


do jan 20, 2005 12:50 am
Onyx
Bericht 
Ik heb ooit gelezen dat het Amerikaanse leger een Japanse eenheid had, dat lijkt me wel een interessant gegeven.

Burgett schrijft in Zeven wegen naar de hel over een zwarte artillerieeenheid bij Bastogne. De meeste 'gekleurden' hadden echter de slechtste klusjes in het thuisland, discriminatie speelde een grote rol toen. (nu ietsje minder...)


do jan 20, 2005 10:41 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Japanse eenheid was het 442nd Infantry Regimental Combat Team. Deze eenheid is uiteindelijk in Europa terechtgekomen en vocht onder andere in Italie. De vechtlust van deze Japanse-Amerikanen zorgde er voor dat de eenheid er 1 werd met de meeste onderscheidningen wegens moedig gedrag.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 20, 2005 11:52 am
Profiel WWW
Onyx
Bericht 
Geronseld uit de Jappen-kampen in de USA...


do jan 20, 2005 12:30 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee, niet direct geronseld. De roep hierom is voor zover ik heb begrepen uit de Japanse gemeenschap in de Vs zelf gekomen. Het liefst wilden de Japanse-Amerikanen tegen Japan vechten, maar dat durfde de overheid niet aan. Men moest zich vrijwillig aanmelden. Uiteraard is er door de Amerikaanse defensie op in gesprongen met propaganda en kan je dat een vorm van ronseling noemen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 20, 2005 12:39 pm
Profiel WWW
Onyx
Bericht 
Dat ze wouden vechten is idd wel gebleken. Maar alternatief was toch opsluiting in een kamp?


do jan 20, 2005 1:10 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee, was geen alternatief. Alle Japanners waren al opgesloten in een kamp. Het was dus de keuze in het kamp blijven leven en werken of het leger in en niet Het kamp in of het leger in. Klein verschil maar historisch opvolgend wel van belang.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 20, 2005 2:22 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group