Het is nu vr apr 19, 2024 6:27 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Bevrijding van Auschwitz-Birkenau 
Auteur Bericht
Royke
Bericht Re: Bevrijding van Auschwitz-Birkenau
Hans22 schreef:
Gisteravond op de Franse télevisie-zender Antenne 2 een speciale uitzending met het motto "Pour ne jamais oublier". ("Om nooit te vergeten") over de "Bevrijding van de concentratiekampen in 1945" met de uitzending om 23:45 van de documentaire-film van de Franse réalisateur Alain Resnais "Nacht und Nebel" (35 min. 1935) .



In mijn bezit, De Criterion Collection DVD,als er nog interesse in is wil ik hem wel rond laten gaan als een soort " pakketservice" zoals dat op Moviemeter.nl wort gedaan.
Stuur maar PB

Gr.


wo sep 02, 2009 10:29 pm
muncio
Bericht 
Harro schreef:
Dat directie cq. personeel van IG Farben wist dat er mensen omgebracht werden met hun produkten is dus niet bewezen. I rest my case.


Ik kwam nog een interessant stukje tegen over IG-Farbenindustrie:

IG- Farbenindustrie had built a factory producing synthetic petrol and synthetic rubber at Monowice. As a result of Göring's backing of this concern, the inhabitants of that place were deporterd and there homesteads were pulled down. A member of the boards of that concern, Dr. Otto Ambros, declared in his letter of april 12, 1941, that their cooperation with the SS had been " a blessing".
When IG-Farben had bought the mines Fürstengrube and Janinagrube, sub-camps were built there and the prisoners were mining the coal which was forwarded to Monowice to be processed into petrol an rubber.

Commandant Höss admitted that he had often heard how the foremen of various factories had maltreated the prisoners working there, " and particulary how they beat the prisoners".

In this weekly reports for the period from February 8 to 21, 1943, INg. Faust of IG-Farbenindustrie noted that the SS had pledged themselves " to remove all weak prisoners" " Removing" was, with the SS, synonymous with sending them to gas chambers as the firm paid the daily wages for those prisoners only who did their work regulary.
During a period of three years only, about 30.000 prisoners had perished in the IG-Farbenindustrie factories at Auschwitz.

THE SS AND THE INDUSTRIAL CONCERNS GOT RICH THANKS TO THE WORK OF THE PRISONERS.

IG-Farbenindustrie netted considerable profits thanks to the word of prisoners. The concern used to pay the camp administration 4 mark for 1 day of skilled labour and 3 mark for unskilled labour. Thus the administration of the camp received more than 12 million mark during a period of 7 months for the work of men prisoners and during the period of 9 months for the work of women prisoners. The profits of other establishments employing prisoner manpower must have been considerable, too.
The firm " Degesch" which was producing Cyclon B, used for gassing people in gaschambers, formed part of the IG-Farbenindustrie. They got nearly 300,000 mark for the sale of gas in the years 1941-1944. Only at Auschwitz about 20.000 kilogrammes of Cyclon B were needed to kill approximately 1.500 prisons.
The Nazi industry grew owing to the extermination of the prisoners, whose work it exploited. Industrial concerns, such as Krupp, IG Farbenindustrie, Hermann Göring Werke, Siemens and others got rich thanks to that criminal proceeding.
The slogan " Work brings freedom" , placed above the main gate of the Auschwitz Camp was full of irony, as stated by Höss himself.


zo jun 27, 2010 3:15 pm
Harro
Bericht 
Bron/url?


zo jun 27, 2010 3:19 pm
muncio
Bericht 
Wat kan jij snel lezen, bron idd vergeten zie onder:

Bron: Boekje Auschwitz 1940-1945 guide-book through the museum .
Council for the preservation of Monuments to resistance and martyrdom.
Krajowa agenccia wydawnicza, Katowice 1981.


zo jun 27, 2010 3:23 pm
Harro
Bericht 
Maar dat is allemaal dan blijkbaar niet bewezen tijdens het proces tegen IG Farben en ook in de bovenstaande tekst vind ik de bewijzen onduidelijk en soms suggestief.


zo jun 27, 2010 4:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Tijdens de processen van Nuremberg is Carl Wurster idd. vrijgesproken op alle vlakken. Maar er blijft een reukje hangen, tijdens de bijeenkomsten van de "vorstand" van Ig. Farben moeten deze zaken zeker ter sprake zijn gekomen. Maar het is niet bewezen.Das ist klar.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jun 27, 2010 5:10 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Harro schreef:
Maar dat is allemaal dan blijkbaar niet bewezen tijdens het proces tegen IG Farben en ook in de bovenstaande tekst vind ik de bewijzen onduidelijk en soms suggestief.


Ik probeerde ook niet aan te geven dat in de tekst het zou staan!.
Kwam dit tegen in de bron.
In Auschwitz de final Solution reppen ze er ook niet duidelijk over.


zo jun 27, 2010 7:19 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De economie tijdens en na wo2 is een van de meest onfrisse zaken die er bestaan. Ik heb me er ooit wat in verdiept en redelijk gedegouteerde gebeurtenissen tegengekomen.
Deze bondige samenvatting vond ik hier terug.

http://www.niod.nl/onderzoek/onderzoek_ ... KEN&rub=85

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jun 27, 2010 8:25 pm
Profiel
55Osq
Bericht 
Om wat wat meer opheldering in verband met IG Farben etc.en het word al heel duidelijk wat er zich heeft afgespeeld destijds.

Het kartel van de hel: IG Farben, de nazi's en de Holocaust.
Diarmuid Jeffreys - 2009 - 591 pagina’s.


ma jun 28, 2010 10:41 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Goede tip van "55Osq". Jeffreys gaat uitgebreid in op wat de leiding van IG Farben geweten kan of moet hebben. Weliswaar erkent ook hij dat er geen schriftelijk bewijs van kennis van genocide is in de vorm van bedrijfscorrespondentie of -rapporten, maar hij toont o.a. wel aan dat er binnen de IG geruchten waren over vergassingen en dat dit in combinatie met bijvoorbeeld het feit dat in Auschwitz 10x zoveel gas werd gebruikt als in Mauthausen mensen aan het denken gezet moet hebben. In elk geval komt hij tot de volgende conclusie:

Diarmuid Jeffreys schreef:
Alles bij elkaar genomen is het moeilijk te zien hoe iemand die een leidende positie bij de IG bekleedde onwetend had kunnen zijn van wat er in Auschwitz bebeurde, of het nu ging om de medische experimenten, de vernederingen, de mishandeling van dwangarbeiders en Joden of de grootschalige industriële genocide.


Zie ook: recensie "Het kartel van de hel".

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jun 28, 2010 11:07 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja idd. zeer goed boek, nog enkele; Big business met nazi-Duitsland (Jacques R. Pauwels) en IBM en de Holocaust (Edwin Black).

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jun 28, 2010 11:12 am
Profiel
muncio
Bericht 
http://www.wollheim-memorial.de/files/9 ... rie_AG.pdf

Is dit wat! Ik heb zelf niet doorgelezen maar dacht dat het sowieso interessante leesstof is.


di jul 06, 2010 5:15 pm
muncio
Bericht 
Ik ben net terug uit Auschwitz-Birkenau.
Indrukwekkend!!!.
Het was topdrukte op de dagen bijna zo'n 5000 bezoekers met heel veel scholieren uit Israël.
Ik had gekozen voor een general tour en daarna nog 2 dagen zelf door de kampen I en II heen. De general tour is kort ongeveer 3 uren waarin je lang niet alles ziet en het verhaal wordt algemeen verteld. Voor degenen die meer weten van Auschwitz kan je beter een individuele tour nemen van meer uren. Auschwitz I is in de blokken verdeeld en opgemaakt in een museum, algemene tentoonstelling, nationale tentoonstellingen waarin indrukwekkende dingen zijn te zien zoals hoe de vernietiging heeft plaats kunnen vinden, bewijzen van de misdaden, het alledaagse leven, de woon - en sanitaire omstandigheden, het dodenblok, Canada I en II, crematoria I, dodenmuur, magazijn van de opgeslagen blikken Zyklon B, kampkeuken, de bekende poort met Arbeit macht frei en ga maar door. De gidsen zijn betaalbaar tegenwoordig 243 PLN omgerekend denk 70 euro voor een gids op basis van een individuele tour met een groep mensen. Omgerekend kan het een koopje zijn en daarbij heb je oorphones op, zodat je de gids goed kan blijven volgen, dat kost uiteindelijk ook maar 4 Zloty omgerekend 1,25 euro. De winkeltjes met info materiaal is er volop en het is goed betaalbaar een ware hemel betreft al de boeken, DVD's, kaarten etc...
Echter vind ik wel dat de general tour er een beetje snel doorheen gaat!. Daarom adviseer ik dus een individuele tour die je wel 2 weken vantevoren moet reserveren en dat je daarna nog zelf het kamp ingaat om het rustig aan te zien en te verwerken.
Auschwitz I is in 2 uren rondgeleid door de gids en daarna nog een uurtje naar Auschwitz-Birkenau waar je voordat je rechtdoor gaat nog even naar links moet gaan naar de eerste aankomstplaats van Auschwitz-Birkenau waar je de Judenrampe kan zien toen ze nog niet direct met de trein het kamp in kwamen.
Neem de route die ze op de kaart adviseren en koop een Nederlands informatiegids waarin plattegronden staan.
Later zal ik proberen foto's erop te krijgen!.


vr jul 30, 2010 11:49 am
John S.
Bericht 
Bedankt voor de info Muncio.
Ikzelf ga in oktober naar Auschwitz. Ik heb een persoonlijke gids voor 2 dagen geregeld.
Heb je nog tips en trics voor me, waar ik rekening mee kan houden?
Stuur je me die via PM?
Alvast bedankt.


vr jul 30, 2010 4:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group