Het is nu di apr 16, 2024 1:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Treinen naar Auschwitz 
Auteur Bericht
Erik_C
Bericht Treinen naar Auschwitz
De NS(Nederlandse Spoorwegen) en een Joodse organisatie zijn nu een posteractie begonnen; op vele stations is te lezen 'vanaf hier vertrok vroeger de trein naar Auschwitz'. Nou is dat natuurlijk helemaal niet waar(maar het idee achter de actie is goed). De meeste joden werden vanaf Westerbork op dinsdag doorgevoerd naar Auschwitz. Maar, vanaf welke Nederlandse stations werden er rechtstreeks joden vervoerd naar Auschwitz(en naar andere vernietigingskampen)?


zo okt 02, 2005 9:03 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Station Vught misschien?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo okt 02, 2005 9:18 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor zover ik weet vertrokken treinen naar de kampen in Duitsland en Polen rechtstreeks vanuit de doorgangskampen Westerbork en Vught en dus niet vanaf de stations aldaar.

De posters van hieruit vertrokken de trienen naar Auschwitz zijn natuurlijk symbolisch bedoeld. Vanuit het gehele land werden namelijk de mensen die naar concentratie- en werkkampen werden gestuurd, vanaf de plaatstelijke stations met de trein op transport gezet naat de verzamelpunten, doorgangskampen en/of rechtstreeks naar werkkampen en opvangskampen in Duitsland. Hierbij ging he tniet alleen om de Joden, maar ook zigeuners, politieke gevangenen en later in de oorlog alle mannen die te werk werden gesteld in Duitsland of te werk werden gesteld in het DUitse leger.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 03, 2005 12:51 pm
Profiel WWW
Einstein
Bericht 
Volgens mij vertrokken de transporten inderdaad niet vanaf de verschillende stations, maar van de Nederlandse kampen zelf. Onderstaande lijkt dit te bevestigen.

“III. Transport. Het is aan te bevelen om de joden die moeten worden geëvacueerd voor het wegvoeren te concentreren. Het transport van joden wordt telkens in groepen van 1.000 (een grotere bezetting is niet toegestaan) uitgevoerd volgens de uitgewerkte dienstregeling die in akkord met het Rijksministerie van Verkeer werd opgesteld. Deze dienstregeling zal aan de betrokken diensten worden toegestuurd.

Elke persoon moet het volgende meenemen:

50 rijksmark in biljetten van de rijkskredietkas of 100 zloty. Een koffer of rugzak met kleine benodigdheden (geen goederen die veel plaats innemen). Volledige kledij (stevige schoenen), beddengoed met dekens. Voeding voor twee weken (brood, meel, gort, bonen). Eetservies (bord of pot) met lepel.”

Richtlijnen voor de technische uitvoering van de evacuatie van de joden naar het oosten (concentratiekamp Auschwitz). Een rondschrijven van het Hoofdbureau van Rijksveiligheid van Berlijn van 20 februari 1943 (uittreksel).


bron: Haus der Wannsee-Konferenz

Voorbeeld: van station Muiderpoort in Amsterdam (waar NS topman Veenman zijn toespraak hield) zijn 11000 Joden naar Westerbork afgevoerd. Van Westerbork gingen de treinen naar het oosten.


di okt 04, 2005 11:44 am
Erik_C
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Voor zover ik weet vertrokken treinen naar de kampen in Duitsland en Polen rechtstreeks vanuit de doorgangskampen Westerbork en Vught en dus niet vanaf de stations aldaar.

De posters van hieruit vertrokken de trienen naar Auschwitz zijn natuurlijk symbolisch bedoeld. Vanuit het gehele land werden namelijk de mensen die naar concentratie- en werkkampen werden gestuurd, vanaf de plaatstelijke stations met de trein op transport gezet naat de verzamelpunten, doorgangskampen en/of rechtstreeks naar werkkampen en opvangskampen in Duitsland. Hierbij ging he tniet alleen om de Joden, maar ook zigeuners, politieke gevangenen en later in de oorlog alle mannen die te werk werden gesteld in Duitsland of te werk werden gesteld in het DUitse leger.


Dat vermoeden had ik al, dat alles via doorgangskampen ging. De posters brachten mij enigszins in verwarring, ik begrijp natuurlijk dat het symbolisch bedoeld is, maar begon te twijfelen of er misschien toch daadwerkelijk treinen rechtstreeks van gewone stations vertrokken.


di okt 04, 2005 5:08 pm
symen
Bericht 
Zou kamp Amersfoort daar dan ook bij gehoord hebben?


wo jan 11, 2006 3:21 pm
Einstein
Bericht 
Daar kan ik wel simpel antwoord op geven, maar wellicht is het interessanter om het anwoord hier zelf op te zoeken.

:)


wo jan 11, 2006 3:26 pm
arjan van pelt
Bericht 
volgens mij alleen treinen van uit westerbork. ik dacht rond de 93 totaal. in het begin alleen op dinsdag. eind 44 onregelmatiger.

hoorde laatst nog een verhaal over een joodse vrouw die was bevallen in westerbork. het kindje was te vroeg gekomen en was dus in levensgevaar. de kampcomandant liet een coufuse komen uit groningen. en medicijnen uit amsterdam. het kindje redde het toen het uit het kampziekhuis kwam ( volgens iemand 1 van de beste ziekenhuizen in de oorlog in nederland) werd het op de eerst volgende trein naar auswitch gezet naar zijn moeder die er inmiddels al was. dit alles om de joden in het kamp het idee te geven dat het in het oosten nog niet zo slecht was


vr okt 13, 2006 6:01 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Inderdaad vertrokken 93 treinen vanuit kamp Westerbork. Daarnaast vertrokken ook nog enkele transporten vanuit kamp Vught. Mogelijk vertrokken er ook nog enkele direct vanuit Den Haag. Het transport vanuit het Apeldoornsche Bosch is rechtstreeks naar Auschwitz vertrokken.

[edit] Overigens vertrokken niet alle treinen naar Auschwitz. 68 treinen vertrokken naar Auschwitz en 19 naar Sobibor. De rest naar Bergen-Belsen, Theresiënstadt, Buchenwald en Ravensbrück. [/edit]

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 13, 2006 6:51 pm
Profiel WWW
Rik3445
Bericht 
En Rotterdam dan? Ik had namelijk in een boek gelezen dat er vanaf Rotterdam ook joden werden gedeporteerd?
( ik weet alleen niet meer welk boek )


do okt 19, 2006 1:20 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik denk dat ook de transporten vanuit Rotterdam eerst richting Westerbork vertrokken vanwaar de Joden vervolgens na bepaalde tijd gedeporteerd werden richting de concentratie- of vernietigingskampen.

Twee interessante links met informatie hierover:

- Wat is Loods 24? (Loods 24 in Rotterdam was vergelijkbaar met de Hollandse Schouwburg in Amsterdam. Hier werden de Joden verzameld voordat ze gedeporteerd werden naar Westerbork.)

- Rotterdam herdenkt razzia Joods ziekenhuis

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 19, 2006 2:00 pm
Profiel WWW
Rik3445
Bericht 
Maar dan kwamen er toch vanuit allerlei plaatsen in Nederland transporten naar Westerbork?


do okt 19, 2006 3:54 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ja, dat klopt Rik.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do okt 19, 2006 3:58 pm
Profiel WWW
Rik3445
Bericht 
arjan van pelt schreef:
volgens mij alleen treinen van uit westerbork. ik dacht rond de 93 totaal. in het begin alleen op dinsdag. eind 44 onregelmatiger.

hoorde laatst nog een verhaal over een joodse vrouw die was bevallen in westerbork. het kindje was te vroeg gekomen en was dus in levensgevaar. de kampcomandant liet een coufuse komen uit groningen. en medicijnen uit amsterdam. het kindje redde het toen het uit het kampziekhuis kwam ( volgens iemand 1 van de beste ziekenhuizen in de oorlog in nederland) werd het op de eerst volgende trein naar auswitch gezet naar zijn moeder die er inmiddels al was. dit alles om de joden in het kamp het idee te geven dat het in het oosten nog niet zo slecht was


Ik heb nog een krantenartikel bewaard van ongeveer 1/2 jaar oud, en daarin staat: 67 treinen van hier naar Auschwitz.


za okt 21, 2006 10:56 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group