Het is nu wo apr 24, 2024 7:11 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Informatie over kamp Erica te Ommen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht Informatie over kamp Erica te Ommen
Ik zal me even voorstellen: Ik ben Frank, studeer aan de Kunstacademie en ben hevig geinteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Ik ben al van jongs af aan boeken aan het lezen, documentaires aan het kijken en probeer zo veel mogelijk plaatsen te bezoeken die met dit onderwerp te maken hebben. Op dit moment ben ik bezig een project op poten te zetten met als doel een WAARDIG monument ter nagedachtenis van de slachtoffers en overlevenden van kamp Erica en haar beulen. Hiervoor ben ik op zoek naar zo veel mogelijk informatie over dit kamp; overlevenden, nabestaanden, boeken, websites, documentatie, kortom alles! Belangrijk: alle invalshoeken en informatie is welkom.. Ik zou het erg waarderen als iemand iets over dit kamp, haar gevangenen en/of haar bewaarders weet, dit aan mij zou melden.


vr dec 23, 2005 10:11 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Hallo Frank, welkom op dit forum. Het NIOD heeft 2,1 meter archiefstukken in 17 dozen over kamp Erika. Het toegangsnummer is 250 en de archieftitel is: Kamp Ommen (Arbeitseinsatzlager Erika). Dit archief is beperkt openbaar. (Bron) Ik zou als ik jou was zeker eens informeren bij het NIOD.

Verder is er op internet ook wel het één en ander te vinden, maar ik neem aan dat je de meeste websites al wel gevonden hebt?

Hou ons in elk geval als je wilt op de hoogte van dit onderzoek/project en mocht je het leuk vinden om over dit onderwerp een artikel te schrijven voor http://www.go2war2.nl dan ben je natuurlijk welkom.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 23, 2005 10:58 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ken je het volgende boek?

G. Veldman, Knackers achter prikkeldraad: kamp Erika bij Ommen, 1941-1945 (Utrecht 1993).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 23, 2005 11:13 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Allereerst bedankt! het boek is mij bekend en ben aan het uitzoeken hoe ik contact kan krijgen met de schrijfster. Het NIOD is zeker de moeite waard om het te proberen. Ga ik doen. ik heb via het gemeente-archief correspondentie en een namenlijst van het rode kruis met gevangenen verkregen van de na-oorlogse dagen van het kamp. Volgens de archivaris moet er ook een bundeling van verhalen van 'ex-knackers' zijn. Zonder ISBN nummer, bij elkaar gebracht door een stichting/vereniging die zich bezig houdt/hield met het verzamelen en bundelen van ex-kamp gevangenen, dus niet alleen van kamp Erica. Ben benieuwd hoe ik hier aan zou kunnen komen.

Wat voor mij op dit moment belangrijk is dat de slachtoffers, overlevenden en nabestaanden een monument krijgen dat waardig is aan de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking dreigt een drama als deze te zijn vergeten. De lokale bevolking weet amper wat zich heeft afgespeelt op de plek waar nu een camping/bungalowpark is. Geen zichtbare herinneringen of een waardig monument; alleen een houten kruis en een zwerfkei op een plek waar geen mens komt, al helemaal niet omdat de plek niet aangegeven is of bekend is. Zelfs de vvv en de gemeente kunnen je niet precies vertellen waar het 'monument' te vinden is.. Het maakt me ontzettend kwaad dat er zo lichtzinnig mee om wordt gesprogen en de desinteresse steeds groter word. Ik weet dat je mensen niet kunt dwingen om zich in zaken als deze te verdiepen of op z'n minst in acht te nemen, maar ik laat het er niet bij zitten. Forgetfullness is something to be feared.. Mateloos frustrerend hoe mensen hier hun ogen voor sluiten, maar goed: Kamp Erica. INFO PLEASE!


za dec 24, 2005 12:17 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Beste mensen!

Nogmaals een oproep! Ik heb jullie kennis en hulp nodig om verder te komen..


wo jan 04, 2006 10:32 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Update:

Heb het hiervoor beschreven 'boek' gevonden in het gemeentearchief, staat veel waardevolle informatie in over het dagelijks leven in het kamp en de belevingen van de gevangenen. Ben vanwege de drukte nu pas toegekomen aan het contact zoeken met het NIOD. De eerste schetsontwerpen voor het monument zijn klaar en ik ga een gesprek met de gemeente aan over vergunningen/subsidies en dergelijke.

Foto's van de schetsmaquettes:
http://img349.imageshack.us/img349/3489/maquette2sx.jpg
http://img19.imageshack.us/my.php?image ... te34bc.jpg

Het schetsontwerp is op dit moment gelokaliseerd op de oude weg naar het kamp toe, alleen dan dichter bij oude poort dan het huidige monument. De weg loopt dus onder de 'maquette' door en maakt het hoogste punt daarmee op ongeveer 7 a 8 meter en zal bestaan uit kale boomstammen. Ik wil de voorbijganger een aantal dingen meegeven die een knacker ook zou voelen bij het doorgaan van de toegangspoort van het kamp. De thema's die er in verwerkt zijn onzekerheid van je toekomst (donker/licht) in de schaduwwerking, beknotting van vrijheid is terug te zien in het 'hekwerk' dat ontstaat in die schaduwwerking en de toelopende vorm van het monument; je gaat een 'fuik' binnen waar je in 'gedwongen' wordt. Met het ritme van de boomstammen die langzaam onder de grond verdwijnen wil ik de geschiedenis weergeven die in de vergetelheid raakt.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo feb 12, 2006 1:38 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Later meer (inclusief duidelijkere foto's) en nog steeds is alle informatie welkom..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo feb 12, 2006 1:52 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Backfire schreef:
Later meer (inclusief duidelijkere foto's)

Ik ben erg benieuwd!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo feb 12, 2006 11:59 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
De foto's laten nog even op zich wachten; m'n camera is stuk en no money to fix it..
Het goede nieuws is dat ik, via email-contact met Rene Kruis, bij het NIOD terecht kan om de stukken in te zien. Wel gaf hij aan dat het moeilijk wordt om de namen te achterhalen van alle gevangenen; in de dosiers 'missen' een aantal stukken en dat lag niet aan de 'Deutsche Grundlichheit'.. :wink:
Eens even tijd gaan maken om daar wat uurtjes door te brengen.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 21, 2006 11:47 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Heb de draad hiermee weer opgepakt, maar de gemeente staat nog niet echt te trappelen voor een gesprek (allemaal lastig enzo, gemeenteraadsverkiezingen, wisseling van de wacht, niet zo veel geld..), maar ik blijf stug volhouden en die afspraak komt er echt wel!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 21, 2006 11:50 am
Profiel WWW
Flippo
Bericht 
Backfire,
Heb je al contact gehad met het Streekmuseum Ommen?
Enige jaren geleden schijnen een vertegenwoordiger van het Streekmuseum Ommen en duitse instanties concrete plannen te hebben gehad om een documentaire over Lager Erika te maken.

Wellicht dat zij jou ook iets verder kunnen helpen.


di maart 21, 2006 12:31 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Thanks Flippo!

Heb al contact gehad, maar over dit project is mij (nog) niets verteld; denk eerlijk gezegd niet dat ik destijds de juiste persoon over dit onderwerp heb gesproken. Als ik de verantwoordelijke te pakken zou kunnen krijgen, kan ik waarschijnlijk ook wel met de Duitse instantie contact krijgen.

Inmiddels zijn er wel maquettes van het kamp te vinden in het museum.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 21, 2006 1:15 pm
Profiel WWW
Flippo
Bericht 
Hallo Backfire,

Ik heb een beetje gegoogled.
De in 2002 bij het project betrokken persoon was ene heer Girke Buist, coordinator van het Streekmuseum.


di maart 21, 2006 1:24 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ga eens kijken of ik een afspraak kan maken met de beste man, alhoewel zijn naam me niet bekend voor komt.. Zal wel goed komen. :)

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 21, 2006 3:56 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group