Het is nu do apr 18, 2024 3:51 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Verschil tussen Concentratie- en vernietigingskampen 
Auteur Bericht
-Spitfire-
Bericht 
Westerbork was een doorgangskamp. Moet je hem dan zo benamen. Ik begrijp uit de tekst hierboven dat het eigenlijk meer een soort gevangenis was.


di jul 11, 2006 9:21 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Waarop baseer je dan je idee dat Westerbork meer een soort gevangenis was? Westerbork werd door de Nederlandse regering in 1939 opgericht als centraal opvangkamp voor Duits-Joodse vluchtelingen, maar werd in 1942 door de nazi's overgenomen en in gebruik genomen als doorgangskamp voor Joden naar de vernietigingskampen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 11, 2006 9:24 pm
Profiel WWW
-Spitfire-
Bericht 
Wat ik eigenlijk weet van Westerbork weet dat het alleen een doorvoerkamp was. Was erin dat kamp dan ook slavenarbeid? Anders zitten de mensen er alleen tijdelijk in vast daarom het soort van gevangenis idee.


di jul 11, 2006 9:30 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Het was een doorgangskamp, maar ook hier werd in lichte mate dwangarbeid verricht en zaten mensen voor korte of lange tijd (soms zelfs enkele jaren) gevangen. De voornaamste taak was echter het doorvoeren van Joden vanuit Nederland naar de vernietigingskampen en daarom werd dit kamp ook officieel aangeduid als doorgangskamp (Polizeiliches Durchgangslager).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 11, 2006 9:52 pm
Profiel WWW
Motorway
Bericht 
Even nog als aanvulling op het werk van Kevin: Kamp Amersfoort was officieel een PDL (Polizeiliches Durchgangslager) maar in feite een concentratie-kamp (deze wijsheid heb ik van http://www.kampamersfoort.nl/ ). Wat ik van de website begrijp is dat het een SD-kamp was maar als je de geschiedenis bekijkt van het kamp is er een grote overlap met de HSSPF Rauter en werd personeel ook gehaald uit Dachau.


wo jul 12, 2006 9:36 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Dat klopt Motorway, maar dit geldt denk ik vooral voor de eerste periode van kamp Amersfoort (van 1941 - 1943). Voordat concentratiekamp Vught in 1943 geopend werd, was kamp Amersfoort voor een belangrijk deel in gebruik als Schutzhaftlager. Joden, politieke gevangenen, 'asocialen' e.d. werden hier tijdelijk gevangen gezet. In die tijd had het kamp absoluut veel meer weg van een concentratiekamp dan een doorgangskamp. Vanaf 1943 belandden Schutzhäftlinge in Vught en werd kamp Amersfoort hoofdzakelijk nog gebruikt als doorgangskamp voor "arbeidweigeraars" die op transport werden gezet naar werkkampen in Duitsland.

Klik hier voor een goede uitleg over de diverse functies van kamp Amersfoort (in het Duits).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 12, 2006 1:31 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Motorway schreef:
Op de engelse Wiki staat overigens Westerbork als concentratiekamp vermeld en Vught heet daar 's-Hertogenbosch. Amersfoort staat dan weer niet vermeld. Erg slordig.


Dat van Vught is volgens mij geen fout, (volgens mij noemden de Duitsers het ook zo)(Kamp Vught (officieel van Duitse zijde: Konzentrationslager Herzogenbusch)) Vught licht praktisch tegen Den-Bosch aan en is denk ik een stukje bekender.


wo jul 12, 2006 2:55 pm
-Spitfire-
Bericht 
Ik vond op Wikipedia de volgende lijst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... atiekampen

Hier wordt Westerbork een verzamelkamp genoemd.


wo jul 12, 2006 9:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group