Het is nu vr apr 19, 2024 10:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Zeldzaam Joods envelop 
Auteur Bericht
wrekaneU111
Bericht Zeldzaam Joods envelop
Heb sinds gisteren een mooie item in mijn bezit weten te krijgen.

Een envelop met de stempel J erop. 100% Orgineel. dit is de info die ik er van weet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze persoon had een aanvraag ingedient om Duitsland te verlaten vanwege de oorlog etc etc. Die is later goed gekeurd. Is daarna terecht gekomen in een Kamp (welke ??) wat ik wel weet is dat deze man de oorlog heeft overleeft.

Het Joods nationaal museum had hier wel oren naar omdat men deze nog niet in bezit heeft. Men had de Postzegel/munthandel gevraagd aan hun te denken mocht men hem weg doen. Maar ja voor ondernemers gaat geld voor en zodoende heb ik hem gekocht. Weet dat het niet netjes is maar als ie weg gaat, gaat ie daar ook heen.
Was eerst niet mijn bedoeling om hem te gaan kopen maar er waren kapers op de kust en nam ik het zekere voor het onzekere en wilde hem uit handen van de handelaren houden :D


zo sep 24, 2006 3:25 pm
wrekaneU111
Bericht 
sommige van jullie zullen hem al op een ander forum hebben zien staan omdat ik hem daar ook gepost heb. Vondt dat ik hem hier ook moest laten zien. lol


zo sep 24, 2006 3:29 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Interessant item. Hoe ben je erachter gekomen dat deze persoon Duitsland heeft kunnen verlaten en wat voor brief zat er in deze envelop? Ik lees bijvoorbeeld dat het gaat om een Schutzhäftling in KZ Oranienburg en zie een stempel van Sachsenhausen, maar daaruit kan ik niet zoveel opmaken.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo sep 24, 2006 5:09 pm
Profiel WWW
wrekaneU111
Bericht 
Dat is de info die ik van de vakantie hulp heb gekregen. Die persoon heeft het lopen uitzoeken. En heeft deze en extra info verkregen via he Joods Nationaal Museum.


zo sep 24, 2006 5:48 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Maar meer dan dat weet je nog niet?

Waar ik aan zit te denken is dat deze persoon als Schutzhäftling in KZ Oranienburg terecht is gekomen en vervolgens is uitgewezen naar Nederland. Dat moet dan gebeurd zijn voor het aanbreken van de oorlog (kort na de Kristallnacht misschien), want toen werden Joden nog onder druk Duitsland uit gezet. In Nederland zou hij dan terecht gekomen kunnen zijn in het Centraal Vluchtelingenkamp Westerbork. Een deel van de Duitse vluchtelingen vormden het kampbestuur in het latere doorgangskamp Westerbork en hun overlevingskansen waren relatief gezien groot.

Allemaal specualties natuurlijk, dus ik ben benieuwd of jij beschikt over meer gegevens.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo sep 24, 2006 8:08 pm
Profiel WWW
wrekaneU111
Bericht 
Je zit er echt niet naast geloof me :D Dit is wat mij ook in grote lijnen is verteld maar niet in detail als wat jij hier neer zet. Dit is ook wat er mij bekend was.

Kan een poging wagen om meer info los te krijgen maar daar gaat van deze kant.

Zoals ik al zei er waren kapers op de kust die hem voor de handel wilden hebben, dan heb ik hem liever voor mijn eigen verzameling. Zodat ik hem straks kan gaan gebruiken voor mijn tentoonstelling ( als ik het rond heb ). En als ik hem weg doe gaat ie niet de verkoop in maar naar het Joods museum omdat ie daar thuis hoort. :D


ma sep 25, 2006 4:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group