Het is nu vr apr 19, 2024 8:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Utilisme 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Utilisme
Zijn er mensen die op grond van utilisme de Holocaust proberen te "vergoeilijken"? Bij utilisme staat bijvoorbeeld de uitspraak "Het doel heiligt de middelen" hoog in het vaandel. Utilisten kunnen dus over dit soort zaken een heel andere mening zijn toegedaan.

Dat utilisme dus gevaarlijk kan zijn is een andere discussie die we hier niet gaan voeren.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 16, 2006 9:11 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
CITAAT: "Utilisme streeft naar het grootste geluk voor het grootste aantal mensen. Hierbij bedoelen ze iedereen die met die keuze te maken heeft en niet de handelende persoon zelf. Het hangt ervan af of het morele een doel op zich zelf is of alleen een manier is om een betere wereld te creëren. Utilisten geloven in het laatste.

Alle dilemma’s waar een utilist voor kan komen te staan vallen makkelijk op te lossen door een berekening. Aangezien utilisme voor het grootste aantal geluk na streeft heb je een simpel reken sommetje nodig. De ‘hedonistische rekenmethode’ (hedone = genot). Het geluk of ongeluk dat het iemand oplevert word gekwantificeerd en vervolgens vermenigvuldigd met het aantal personen dat ervan profiteert of eronder lijdt. Als het eindresultaat eerder goed is dan slecht, dan is de wet of daad goed en juist."

Hierop door redenerend kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die via Utilisme de Holocaust vergoeilijken. Immers als er meer mensen de holocaust als positief ervaren dan negatief, is de daad (holocaust) positief uit te leggen.
Tot op heden ben ik echter nog geen Utilisten tegen gekomen die deze rekensom aangedurfd hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 16, 2006 9:53 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Bedankt voor je reactie Wilco. Ik wist wat utilisme inhield, maar ik vind het erg interessant dat ook jij bevestigd dat mensen via utilisme de Holocaust kunnen vergoeilijken. Mocht iemand voorbeelden kennen waarmee dat gebeurd, dan houd ik me aanbevolen.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 16, 2006 11:04 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Ik hoor dit woord voor het eerst eerlijk gezegd.
Meen ik dan goed te zeggen dat een voorbeeld bijvoorbeeld als volgt is;

er zijn meer dan 6 miljoen joden vermoord , maar er zijn mensen die zeggen dat het lang niet zoveel zijn???
Daarmee geven ze een idee dat het allemaal niet zoveel was en dus lijkt het meer dat minder erg doet voorkomen dan het is..?

Of zullen ulitisten zeggen dat ze er toch geen last van hadden en dat hun geluk en genot niet aangetast werd door het uitmoorden van Joden???...

Lees het wel zoals ik bedoel want ik keur het ten alle tijd af wat er is gebeurd door NAZI DUITSLAND Betreft de Holocaust.


vr nov 17, 2006 12:19 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee, een Utilist zou moeten aantonen dat meer mensen de holocaust als positief zouden ervaren dan dat er slachtoffers uit zouden zijn ontstaan.
Dus als er hard gezegd 7 miljoen mensen "gelukkiger" zouden zijn geworden na de dood van 6 miljoen mensen, dan is de daad op zichzelf gelukmakend.
In feite heb je hier de ultieme vorm van democratie in extrema. Je gaat er hierbij vanuit dat altijd de meerderheid doorslaggevend is. In de moderne democratie zijn er daarom "vangnetten" gemaakt om te voorkomen dat minderheden het "slachtoffer" worden van meerderheidsbesluiten. Dat zijn grondwetten en grondrechten en het feit dat bij bepaalde ingrijpende besluiten een grotere meerderheid dan de normale 51% nodig is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 21, 2006 9:34 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
zozo duidelijke hele mond vol maar duidelijk...


wo nov 29, 2006 9:16 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group