Het is nu do maart 28, 2024 8:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Reizende Holocaust Expositie 
Auteur Bericht
John S.
Bericht Reizende Holocaust Expositie
A unique traveling Holocaust exhibition sets off on a six-month journey Friday. The 'Train of Commemoration,' which is dedicated to the Nazi deportation of children and young people, will visit 30 cities between Frankfurt and its final destination of Auschwitz.

A rose lies on the "Platform 17" monument outside Berlin to the Jews taken to the concentration camps by rail.
A unique traveling train-mounted Holocaust exhibition will leave Frankfurt railway station Friday and begin its six-month-long journey through Germany to Auschwitz in Poland. The exhibit commemorates the fate of the estimated 1.5 million children and youth who were rounded up between 1940 and 1944 and transported by the former Reichsbahn to the concentration camps.

The so-called "Train of Commemoration" is made up of a vintage 1921 locomotive and four train cars holding commemorative items, such as maps, chronologies, letters, laws and regulations, and other official documents related to the railway's role in transporting children from across Europe to their deaths. It will stop in over 30 cities as it winds along its 3,000-kilometer (1,864-mile) route through mostly southern German towns.

The exhibition aims to commemorate the young Jewish, Sinti and Roma victims of the Nazis from Germany, Norway, Belgium, the Netherlands, France, Italy, Greece, Poland and the former Soviet Union. It also aims to honor the aid organizations that helped save children from falling victim to the Nazis.

"Trains were the decisive means of transportation for carrying people to the concentration camps and the ghettos," Hans-Rüdiger Minow, head of the private initiative that organized the exhibition, told reporters at a press conference Thursday. "And it was only in the train stations that other people witnessed the fate of the deported at that time at all."

Margot Kleinberger, was deported by rail to a concentration camp when she was 11. "Almost no one survived the camps where they took us."
According to the exhibition's organizers, 12,089 German Jewish children were rounded up and carried by rail to the extermination camps. "After we were persecuted everywhere on the streets for being Jews, we thought that the trains would take us to a better place," 76-year-old Margot Kleinberger, who was 11 years old when she was deported from Hanover, told reporters Thursday. "But almost no one survived the camps where they took us."

The train's stops will be used both to display the exhibition materials and to collect more photos, archival material and oral testimony. The organizers said in a press release they would also encourage people to "search for traces of the deported children in their towns." The children's ordeal "has remained nearly unnoticed by the German public," the organizers write, adding that the exhibition "is also a warning against the return of racist hatred, right-wing extremism and national megalomania."

The train is scheduled to end its journey at the Auschwitz Memorial, near the present day town of Oswiecim in Poland, on May 8, the anniversary of the end of World War II in Europe.

The question of how to commemorate the role of the German railway system in the Holocaust sparked controversy (more...) in October 2006. At the time, Germany's Transport Minister Wolfgang Tiefensee wanted to show an exhibition organized by well-known anti-Nazi campaigner Beate Klarsfeld in the country's railway stations. The exhibition, entitled "11,000 Jewish Children: With the Reichsbahn to Death," had already been successfully shown in a number of French railway stations.

But the head of Deutsche Bahn, Germany's state-owned national railway, Hartmut Mehdorn, refused to allow the exhibit in train stations, citing financial, organizational and technical reasons. "The subject is far too serious for people to engage with it while chewing on a sandwich and rushing to catch a train," Mehdorn told reporters at the time.

The dispute ended last December when an agreement was reached to have an exhibition in German train stations and the Deutsche Bahn's museum in Nuremberg. That exhibition, which is not related to the 'Train of Commemoration,' is set to open on Jan. 27, 2008, to mark the anniversary of the liberation of Auschwitz in 1945.

Bron: Der Spiegel


ma nov 19, 2007 2:28 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
In het NOS journaal van vandaag werd er ook aandacht besteed aan deze tentoonstelling.

Nos.nl schreef:
Tentoonstelling over Reichsbahn in WOII

24-01-08

Door correspondent Wouter Meijer

Je kunt niet naar een tentoonstelling over de holocaust kijken terwijl je haastig een broodje eet. Dat was het belangrijkste bezwaar van Hartmut Mehdorn, de baas van de Duitse spoorwegen, tegen de tentoonstelling over het transport naar de concentratiekampen.

Want het feit dat de toenmalige Reichsbahn die deportaties mogelijk heeft gemaakt, zonder morren, keurig geadministreerd - dat is allemaal bekend. Maar een tentoonstelling op treinstations wilde Mehdorn er niet aan wijden, ook al hadden joodse organisaties daar juist om gevraagd.

Het is vooral te danken aan het doorzettingsvermogen van Beate Klarsfeld dat de tentoonstelling er nu toch is gekomen. Klarsfeld heeft met haar organisatie van kinderen van gedeporteerde Franse joden het lot van duizenden kinderen gedocumenteerd. Foto’s, het laatste woonadres, de datum van het transport naar Auschwitz.

En ze wil het op stations laten zien, want zegt ze: mensen verwachten het niet, ze lopen naar de trein, en dan zien ze opeens foto’s van lachende kinderen, en daarbij staat dan het verhaal van de deportatie. En dat zet ze aan het denken.

Vakantie
Het begint altijd met een zorgeloze foto, van een vakantie of verjaardag, en het eindigt steeds met hetzelfde eindstation: Margit Freudenheim, geboren in Berlijn, met haar moeder gevlucht naar Frankrijk, daar toch opgepakt en op 6 november 1942 gedeporteerd naar Auschwitz.

Woensdag is de tentoonstelling geopend, zonder Bahn-voorzitter Mehdorn maar met minister Wolfgang Tiefensee van verkeer. Die had de spoorwegen tot de orde geroepen en gezorgd dat de tentoonstelling er toch kwam. Die is nu te zien in de hal van het ondergrondse station Potsdamer Platz in Berlijn, en gaat daarna naar stations in andere steden.

Het is een compromis geworden tussen de persoonlijke lotgevallen van de kinderen en een degelijk onderzoek van de spoorwegen zelf. Daaruit wordt duidelijk hoe grondig de Reichsbahn meewerkte aan de jodenvernietiging. En hoe tevreden de SS daarmee was.

Zoals in een brief van de adjudant van Heinrich Himmler aan de Reichsbahn staat: “Met bijzondere vreugde heb ik kennis genomen van uw mededeling, dat nu al twee weken dagelijks een trein met elk 5000 leden van het uitverkoren volk naar Treblinka rijdt. Op deze manier zijn we in staat deze bevolkingsverplaatsing in versneld tempo uit te voeren.” Als je dat in de hal naast de croissanterie gelezen hebt, loop je toch heel anders naar het volgende perron.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do jan 24, 2008 9:35 pm
Profiel WWW
Rednas
Bericht 
Wordt zoiets je dan niet heel erg opgedrongen, als ik half slaperig in de trein zit richting school hoef ik niet daarmee geconfronteerd te worden. Ik zou er tenminste totaal geen behoefde aan hebben. Als men er iets over wil zien gaat men wel naar een museum of een tentoonstelling, de tentoonstelling moet niet naar je toekomen.


vr jan 25, 2008 12:01 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ze zullen juist ook de grote aantallen mensen die niet nooit of zelden naar een museum of tentoonstelling gaan, willen bereiken. Ik vind het een goed streven dat men op deze manier een groot publiek bereikt met een belangrijk historisch onderwerp. Het is goed om stil te staan bij het feit hoe makkelijk de Duitse spoorwegen zich schikten naar de wensen van de SS. Als je echt geen behoefte hebt hieraan, loop je er gewoon voorbij.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jan 25, 2008 12:38 am
Profiel WWW
Rednas
Bericht 
Ik denk dat het juist averechts werkt. Zie het als die mensen die op het station kranten staan weg te geven aan iedereen die langs loopt. Ik loop daar juist altijd met een grote boog omheen, en pak de krant die ik wil (en dat is meestal juist niet die ene die er weggegeven wordt).


vr jan 25, 2008 12:51 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Toch staan die mensen er elke keer weer met hun kranten. Ze staan er dus vast niet helemaal voor niks. Ik verwacht ook niet dat zo'n tentoonstelling iedereen bereikt, maar mensen met wat historische of maatschappelijke belangstelling zullen denk ik zeker even de expositie bekijken.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jan 25, 2008 1:00 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Kevin schreef:
Toch staan die mensen er elke keer weer met hun kranten. Ze staan er dus vast niet helemaal voor niks. Ik verwacht ook niet dat zo'n tentoonstelling iedereen bereikt, maar mensen met wat historische of maatschappelijke belangstelling zullen denk ik zeker even de expositie bekijken.


Sluit ik me bij aan.


vr jan 25, 2008 5:30 pm
John S.
Bericht 
Ik denk ook dat Kevin hier een punt heeft.


vr jan 25, 2008 7:39 pm
Rednas
Bericht 
Ik denk het ook ;)


vr jan 25, 2008 8:38 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Nu maar hopen dat we het niet altijd zo eens zijn. Wordt het een saai forum. :wink:

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jan 25, 2008 8:44 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Op pagina 3 van het "wir haben ess nicht gewüsst' topic heb ik al aangegeven dat de machinisten niet geheel achterlijk waren....Alles was tot in de puntjes geregeld.

Kevin,
Ondanks dat het dreigt een saai forum te worden :wink: . Ik ben het geheel met je eens!


za jan 26, 2008 1:33 am
John S.
Bericht 
Citaat:
Nu maar hopen dat we het niet altijd zo eens zijn. Wordt het een saai forum


Bij nader inzien heb je toch niet helemaal gelijk :lol:


za jan 26, 2008 2:44 pm
John S.
Bericht 
Ik kan diegenen die geinteresseerd zijn in deze materie het boek van Saul Padover aanbevelen: Lügendetector, vernehmungen im besiegten Deutschland 1944/45.


za jan 26, 2008 2:47 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Zie ook: NRC.nl: Transporteurs naar de dood.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo feb 06, 2008 5:57 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Onderstaande bericht + link kreeg ik onlangs toegestuurd.

Citaat:
datum: 12 april 2008

De geschiedenis van het spoor is in Duitsland altijd een gevoelig onderwerp vanwege de prominente rol van treinen tijdens de Jodenvervolging.

Hoe gevoelig blijkt weer eens: vannacht vertrekken twee wagonnetjes en een stoomtrein naar Berlijn. In de trein is een tentoonstelling te zien over de deportaties van Joodse kinderen naar Auschwitz.

De trein rijdt al zes maanden door Duitsland en is een initiatief van doodgewone Duitse burgers. Maar de Duitse spoorwegen willen het treintje niet op het Berlijnse centraal station ontvangen. De dienstregeling zou het niet toestaan.

Bekijk Item: www.novatv.nl

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di apr 15, 2008 6:46 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group