Het is nu vr apr 19, 2024 12:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
10 mei 2009: Dordt Open Stad 
Auteur Bericht
Grebbeberg.nl
Bericht 10 mei 2009: Dordt Open Stad
Op 10 mei aanstaande is er weer een Dordt Open Stad revival. Zoals inmiddels gebruikelijk zullen veel re-enactment groepen en oude voertuigen te zien zijn en enkele scenes - historisch verantwoord - naspelen van de strijd in de dagen van 10-14 mei 1940 in en om deze stad. Het programma start met de eerste scene om 1100 uur te Amstelwijk en eindigt rond 1600 uur in het hartje van de stad bij de Grote Kerk.

Het voorlopige programma - met wederom nieuwe scenes - staat op het forum van www.grebbeberg.nl. Het definitieve programma zal binnenkort ook op de site van www.grebbeberg.nl en www.dordtopenstad.nl verschijnen.

Er staan vier hoofdscenes op het program:

1) de traditionele inname van het Nederlandse hoofdkwartier op het Eiland van Dordt bij villa Amstelwijk, waarbij dit jaar getracht wordt de bosjes zodanig te snoeien dat de gebeurtenissen in het park zelf zichtbaar zijn voor de toeschouwers.

2) De overval door een peloton parachutisten vanuit Zwijndrecht op de Dordtse verkeersbrug.

3) De gevechten rond Villa Weizigt vlakbij de Krispijnse weg, waarbij de Spoorwegtroepen de manschappen van 3./FJR1 de weg richting bruggen ontzegden.

4) De capitulatie van Dordrecht, middels het hangen van een witte vlag in de top van de toren van de Grote Kerk in de stad.

Scenes zijn onder voorbehoud.

Dit jaar zal tevens meer zorg worden besteed aan de informatie van de bezoekers. Middels informatieborden of A4 flyers zal de context rond de gespeelde scenes worden uitgelegd.

Toegang is zoals gebruikelijk open voor een ieder en gratis. Aanmelding voor bezoekers is dus niet nodig. De scenes worden allen in de buitenlucht in de stad Dordrecht gespeeld. Met de autoriteiten zijn afspraken gemaakt.

De organisatie is in handen van het Comité Dordt-Open-Stad, en wordt ondersteund door diverse locale organisaties en uiteraard Stichting de Greb / Stichting Kennispunt Mei 1940.


di apr 07, 2009 4:53 pm
-Spitfire-
Bericht 
Lijkt me interessant om te bezoeken. Zijn de scenes te voet te bezoeken of liggen ze daarvoor te ver uit elkaar? Hoewel ik regelmatig in Dordt kom kan ik het me niet helemaal inbeelden wat waar is.


di apr 07, 2009 7:26 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Nee, te voet zou het teveel tijd kosten. Per fiets is goed te doen, per auto uiteraard ook, maar dat is voor de scene bij de brug en de kerk erg lastig. Meestal selecteren bezoekers een aantal scenes, wat ikzelf trouwens ook doe.

Amstelwijk ligt in het zuidwesten van Dordrecht. De brug in het noordwesten, de Grote Kerk in het noordelijk stadsdeel en villa Weizigt in het zuidelijk centrumdeel, vlakbij het spoor.


di apr 07, 2009 11:58 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Redactie, hebt u dit onderwerp verplaatst of heb ik het verkeerd gepost? Volgens mij hoort het namelijk onder evenementen en Living History thuis ...


wo apr 08, 2009 11:31 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Bij mijn weten hebben wij er niet aangezeten, maar bij deze. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo apr 08, 2009 12:48 pm
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Kan goed zijn dat ik het verkeerd gepost heb Frank. Dank voor het verplaatsen in elk geval ;)


wo apr 08, 2009 1:04 pm
Kriegsberichter
Bericht 
11.00-11.30 Park Amstelwijk (uitbeelding aanval op het park e.o.)

daarna wordt gereden via Rijksstraatweg -Mijlweg - Laan van VN - Dokweg

12.00 - 12.45 Zwijndrechtsebrug (uitbeelding verovering van brug)

daarna via Weeskinderndijk - Hugo de Grootlaan - van Baerleplatsoen naar Park Weizigt

13.00 - 1500 diverse uitbeeldingen in het park.
o.a. uitbeeling landingen Fallschirmjäger in park, gevangen name Fallschirmjäger door pontonniers, gewonden verzorging, springoefeningen Fallschirmjäger, etc,


daarna via de Krispijntunnel- Spuiweg- de Hoogt

15.30 aankomst Den Hoogt tot 16.00 uitbeelding overgave stad aan Duitsers

(Einde)

Deelnemers rijden terug via Parallelweg - Dokweg - Mijlweg - Rijksstraatweg


zo apr 26, 2009 7:43 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Kriegsberichter, wellicht verstandig dit soort aankondigingen af te stemmen met mij voordat je dit plaatst. Dit geeft verwarring.

De scene op de Zwijndrechtse brug is inmiddels namelijk vervallen (wegens werkzaamheden aan de brug) en daarvoor in de plaats komt een scene op de Weeskinderendijk, waar de aankomst van Duitse troepen vanuit Waalhaven wordt nagespeeld.


ma apr 27, 2009 12:57 am
Kriegsberichter
Bericht 
Citaat:
wellicht verstandig dit soort aankondigingen af te stemmen met mij


Hoezo ??? Wist niet dat jij in de organisatie zat.... :oops... Als dat zo is ben je bij mij thuis geweest :!: Pittige Erwtensoep :mrgreen:

Wilde alleen maar aangeven wat tijden betreft op aanvulling op jouw bericht zodat mensen weten hoe laat men waar (ongeveer) is... :|

Jammer dat de brugis komen ter vervallen....


ma apr 27, 2009 8:22 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Als jij ook in de organisatie zat verbaast het me zeer dat je niet wist dat de scene op de brug verplaatst is naar de dichtbijzijnde Weeskinderendijk.

Waarom ik verwijs naar een stukje afstemmen (kan makkelijk via een PM lijkt me) is a) om geen verwarring te zaaien en b) omdat ik denk ik duidelijk als eerste dit evenement heb aangekondigd.

Het is al drie jaar zo dat Stichting de Greb betrokken is. In de adviezen rond de scenes, de aankondigingen op internet, de foto galleries op de website van onze site Dordt Open Stad en in afstemming met Jens. Dat wij onszelf niet verkleden doet daar voor de meeste mensen niet zoveel aan af. Maargoed, met zoveel mensen op allerlei manieren betrokken is het niet vreemd dat niet iedereen, iedereen kent. Dat blijkt maar weer. In elk geval - dan weet je nu dat de scene op de brug niet doorgaat. En de bezoekers alhier weten het ook.


di apr 28, 2009 1:06 am
Kriegsberichter
Bericht 
Nee niet in de organisatie zelf... Ik maak deel uit van één van de deelnemende groepen (Fallschirmjäger).
Laatste bericht van onze coordinator eind maart was dat alles nog zo zou gaan als geplanned. Van de brug was mij nog niets bekend. Nevertheless bedankt voor de update.
Mocht je ook aanwezig zijn misschien een idee om even kennis te maken...
Ik ben te herkennen als sani !


di apr 28, 2009 6:01 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Kriegsberichter, op http://www.dordtopenstad.nl (onderaan) staat inmiddels de officiële uitnodiging met programma.

Vanmorgen en heden middag nog contact met Jens gehad en dit is het definitieve programma voor zondag 10 mei.

Ik ben mogelijk ook aanwezig idd. Maar heb verjaardag van mijn dierbare oude vader, dus zeker niet de eerste dagdelen. Ik zal zeker op zoek gaan naar de Sani's als ik er ben ;)


di apr 28, 2009 6:12 pm
Kriegsberichter
Bericht 
We zien elkaar die dag vast wel !


di apr 28, 2009 8:18 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Was toppie !


ma mei 11, 2009 8:18 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Eerste foto's (vn Amstelwijk) op: http://3inchforum.nl/viewtopic.php?t=5559 http://mboxcommunity.com/forums/showthread.php?t=72665


ma mei 11, 2009 8:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group