Het is nu di apr 23, 2024 8:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Fotoreportage herdenking in Doel (België) 4 juli 2010 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht Fotoreportage herdenking in Doel (België) 4 juli 2010
STIWOT-medewerkster Mia van den Berg was vandaag, zondag 4 juli 2010, uitgenodigd om namens STIWOT aanwezig te zijn bij de huldiging bij het Brits Oorlogsmonument in Doel (België). Het monument eert alle Britse troepen die zich van september 1944 tot mei 1945 langs de Schelde bevonden en betrokken waren bij de bevrijding. Hieronder de foto's die Mia nam tijdens de herdenking.

Afbeelding
Voor de aanvang van de herdenking.

Afbeelding
Even zitten, het was warm.

Afbeelding
Muziekkorpsen komen aangemarcheerd.

Afbeelding
De Herdenking.

Afbeelding
Oudstrijders met hun vaandels.

Afbeelding
Groet met gestreken vaandel.

Afbeelding
Kranslegging door dhr. Francois van Houtven (voorzitter van The Spirits of Scotland).

Afbeelding
Pipes & Drums Murphy's Law. Zie: http://www.murphyslawpipesanddrums.nl

Afbeelding
Doedelzakspelers van Murphy's Law.

Afbeelding
Einde Herdenking en afmarcheren van de korpsen.

Afbeelding
De Britse Poppy's.

Afbeelding
De bloemenkransen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 04, 2010 11:09 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Mooie reportage.
Zijn deze Britten ook Nederland binnen getrokken?
En waar kwamen ze Nederland binnen in dat geval?


zo aug 29, 2010 2:00 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Leuke reportage Mia. Bedankt voor het delen. :)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo aug 29, 2010 3:18 am
Profiel
muncio
Bericht 
Mia ik ben weer trots op je geweldige reportage!.


zo aug 29, 2010 1:20 pm
Mia
Bericht 
Vin1, volgens mij een gedeelte via Zws-Vlaanderen naar Walcheren en een gedeelte via de Brabantse grensovergang richting Woensdrecht enz. Dit monument in Doel is bedoeld voor alle Britse strijdkrachten die zich daar verzamelden en hergroepeerden voor de oversteek naar Nederland, daarom is er ook zoveel over dit monument te doen i.v.m. de uitbreidingen van de haven van Antwerpen.
Kaj, dank je wel. Het is altijd leuk om zoiets te doen voor Stiwot maar Kevin heeft er het werk aan om het op het forum te zetten. Door zijn werk ziet het er zo uit voor de forumkijkers.
Dank je wel Muncio, wanneer krijgen we een Friese reportage??? :lol:


zo aug 29, 2010 8:30 pm
MichelG
Bericht 
Foto's geven een goed beeld van hoe de herdenking was.
Goed gedaan, Mia !!


zo aug 29, 2010 8:48 pm
Mia
Bericht 
Elke herdenking is indrukwekkend en laat je weer voelen wat voor strijd er is geleverd zodat je nu in vrijheid mag leven.


zo aug 29, 2010 8:58 pm
Mario
Bericht 
Benieuwd wat er met dat monument gaat gebeuren, want als het van de Vlaamse regering afhangt (en de Antwerpse haven), was Doel intussen al lang van de kaart verdwenen. :evil:
Ik vermoed dat ze het zullen verplaatsen.


zo aug 29, 2010 9:23 pm
muncio
Bericht 
Ha die Mia haha, je weet dat als ik weer foto's heb dan stuur ik je ze. Ik probeer de Joodse begraafplaats met een gids op te komen dan krijg ik er nog een goed verhaal bij.


zo aug 29, 2010 9:26 pm
Mia
Bericht 
Ik heb een gesprek gehad met Francois van Houtven, de voorzitter van The Spirits of Scotland met dezelfde vraag Mario. Deze vereniging wil dit gaan aankaarten bij de Engelse regering omdat er ook veel Schotse gesneuvelde militairen zijn die in Doel herdacht worden. Zo is deze vereniging ook betrokken bij de dagelijkse Last Post in Ieper. Kijk eens op hun website www.thespiritsofscotland.be misschien kun je daar meer info hierover vinden.


zo aug 29, 2010 9:44 pm
Mia
Bericht 
Weet ik Muncio, dat gaat goed komen :)


zo aug 29, 2010 9:47 pm
Mia
Bericht 
Naar aanleiding van een bericht over het oorlogsmonument in Doel vandaag op teletekst van Canvas weer even naar boven gehaald.
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/5169 ... t-Doel.htm

Oost-Vlaanderen:
Britse oorlogsmonument Doel afgebroken.
In Doel is het Britse monument aan de jachthaven afgebroken. Dat gebeurde in opdracht van de gemeente. Het monument werd in 1948 gebouwd ter herinnering aan de Britten die Antwerpen en Oost-Vlaanderen op het einde van WOll beschermden tegen Duitse V1- en V2 aanvallen. De gemeente Beveren wil het verplaatsen naar de Prosperpolder, omdat de toekomst van Doel onzeker is.
Actiegroep Doel 2020 is boos. "De afspraak gebeurt vooraleer een openbaar onderzoek is gestart over de toekomst van Doel", klinkt het. "Het laat weer eens zien hoe mensen denken over wettelijke procedures, bestemmingsplannen en openbare onderzoeken".


ma maart 28, 2011 8:49 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
En zie ook een artikel van Het Nieuwsblad: Brits monument in Doel afgebroken.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma maart 28, 2011 8:55 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht 
Er zal dit jaar toch een plechtigheid plaatsvinden op de Scheldedijk bij de jachthaven, de oorspronkelijke plaats van het monument.
Datum en tijd: zondag 3 juli 2011 te 15:00 Scheldedijk Doel
(jachthaven). Meer info volgt.
Deze plechtigheid zal zeker plaats vinden.
Inlichtingen alleen via haloman@skynet.be


di maart 29, 2011 8:30 am
ErnstJan
Bericht 
Ik hoop dat het bomvol zal zijn.


di maart 29, 2011 8:41 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group