Het is nu vr maart 29, 2024 2:34 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Jabbeke verwelkomt zijn bevrijders 25/26 april 
Auteur Bericht
Johan WILLAERT
Bericht 
10Km van mijn deur; ik kom zeker eens kijken...


zo maart 29, 2009 8:32 pm
Regulus
Bericht 
We hebben zopas het bericht gekregen dat Bruce Sundlun, de voormalige piloot van de B17-F Damn Yankee die te Jabbeke crashte op 1 december 1943 overvliegt uit de USA om het ganse weekend aanwezig te zijn als speciale eregast.
Sundlun vloog ook in de Pacific en werd later gouverneur van de Amerikaanse staat Rhode Island.


za apr 04, 2009 1:47 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
Net terug thuis...

De ceremonie aan het monument van de gecrashte B17 was zeker de moeite waard en de speech van piloot Sundlun was zeer emotioneel.

Het kamp en de re-enactors was zoals gewoonlijk....

Johan


za apr 25, 2009 4:45 pm
Regulus
Bericht 
We hadden een schitterend weekend. Het tentenkamp was pas tegen zaterdagavond volledig afgebouwd.

De re-enactment op zondag vond ik persoonlijk bijzonder geslaagd omdat er telkens bij alles wat er gebeurde een volledige uitleg gegeven werd aan het publiek over het hoe, wat en waarom en zelfs of sommige technieken hedentendage nog gebruikt werden.

De eerste foto's staan nu on line en we gaan de ganse week de site verder aanvullen met allerlei materiaal, waaronder het ere burgerschap van Bruce Sundlun te Jabbeke.

http://jabbeke-remembers.skynetblogs.be/

Bedankt aan iedereen die er bij was en ons steunde !


ma apr 27, 2009 4:00 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
Piloot Bruce Sundlun hield een zeer interessante en aangrijpende speech tijdens de herdenking aan het mounument voor de gecrashte B17-F Damn Yankee te Snellegem op zaterdagnamiddag...

Sundlun was de enige overlevende die kon ontsnappen, terwijl 5 bemanningsleden sneuvelden. De anderen werden gevangen genomen.

Afbeelding


ma apr 27, 2009 6:14 pm
Rednas
Bericht 
Bijzonder mooi weekend gehad. De foto's van ons (http://www.3kompanie.org/):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


di apr 28, 2009 12:10 am
Dennis N
Bericht 
Hele mooie foto's Rednas, de reenactment ziet er ook keurig verzorgd uit!


di apr 28, 2009 8:28 am
-Spitfire-
Bericht 
Schitterende foto's Rednas!


di apr 28, 2009 2:27 pm
RainbowRob
Bericht 
Prachtige foto's. Goed dat jullie dit doen.


wo apr 29, 2009 11:01 pm
lars40/45
Bericht 
Prachtige en unieke fotoreportage.
Het gevoel voor historische details (platenspeler, fiets, etc) is zeer groot.
Het zal wel een aardig zakcentje kosten om dit allemaal bij elkaar te krijgen.

Mijn complimenten en veel succes verder.


do apr 30, 2009 9:28 am
Yorick
Bericht 
lars40/45 schreef:
Het programma zoals hierboven weergegeven ziet er indrukwekkend uit en ik heb veel respect voor iedereen die daar zijn vrije uurtjes in wil steken om alles goed te laten verlopen.
De samenstelling is zeer divers en bevat voor elk iets van zijn gading.
En wat voor de een een hoogtepunt is zal voor de ander juist weer afkeer oproepen, maar je kunt nooit iedereen tevreden stellen.
Vooral bepaalde vormen van reenacment kunnen daarbij voor discussie zorgen.
Ik heb heel slechte voorbeelden gezien van historisch onjuist samengestelde uitrustingstukken maar ook juweeltjes van mooie statische historisch verantwoorde weergave.
Als het zorgvuldig gebeurd en het v.w.b. de Duitse kant geen politieke lading meekrijgt dan heeft het een meerwaarde en brengt het vooral voor de sterk visueel ingestelde jeugd de historie tot leven.
Reenacment in actie begeeft zich op een moeilijk terrein dat meer vragen oproept dan een statische reenacment. Verplaatsingen kunnen een goed beeld geven van een stukje logistiek in actie en zal weinig negatieve reacties oproepen.
Het naspelen van een gevechtsactie is al weer heel anders.
Je gaat hierbij de diepe elende van een gevechtsactie bijna romantiseren en hoe goed je ook met de beste bedoelingen gaat proberen de werkelijkheid te imiteren, het resultaat blijft een slap aftreksel van de gruwelijke werkelijkheid.
Ik zie dan ook in dergelijke acties veel onrealistische zaken als een verkeerd tactisch optreden, onjuiste volgorde van uitvoeren van handelingen, onrealistische afstanden etc.
Kortom, er zit in de basisopzet vaak al te veel mis, zodat de bedoeling het risico loopt een aanfluiting te worden.

Waar ik wel het nut van in zie is een demonstratie van een gevechtsgroep waarbij deze groep o.l.v. een deskundige presentator met microfoon een aantal demonstraties geeft van de werking van tactische verbanden en verplaatsingen en de rol van b.v. de lichte mitrailleur in de gevechtsgroep.
De diverse verplaatsingen in ruitvorm in open terrein, collone met 1 of 2 en natuurlijk de linie voor maximale vuuruitwerking met de lichte mitr. op links of rechts. In combinatie met het nut en de uitleg van een rookgordijn komt er nog enige actie in ook.

Zoals een goede acteur in een film zich moet verdiepen in de tijd en het karakter van de personage van zijn rol, zo heeft een goede reenactor de plicht zich te verdiepen in de basis militaire vaardigheden.

Het gaat dan meer om een demonstratie van het optreden dan het willen uitbeelden van een gevecht. Als de organisatie van een reenacment een goede adviseur voor dit soort militair optreden en een prettige presentator weet te vinden dan valt er op dit gebied nog veel te winnen en blijven de negatieve commentaren in de toekomst wat minder scherp.


Ik ruik hier een militair verleden?

Ik heb zojuist de foto's bekeken van het evenement en dan erger ik me toch weer aan bijvoorbeeld een historisch incorrect tenue (een Britse kanonnier met een Amerikaanse broek) of iemand die een historisch tenue gaat combineren met hedendaagse kleding (presentator in een outfit wat door moet gaan voor een Amerikaans para kostuum met daarboven op een veelvuldig gedecoreerd hedendaags petje).
Dit zijn dingen die m.i. erg veel afbreuk doen aan het gehele plaatje. Doe het goed en (ver)kleed je op de juiste manier, of doe het niet.
De bedoeling, lijkt mij, is immers om de geschiedenis correct uit te beelden...

Voor de rest zag de foto impressie er goed uit!


za mei 09, 2009 4:08 pm
lars40/45
Bericht 
De een kan de lucht niet verdragen, de ander haalt zijn neus er voor op.
Ik mis de geur nog steeds.
Maar als ik voor de klas sta als gastdocent dan ruikt het weer als vanouds.


za mei 09, 2009 4:57 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
Yorick schreef:
een Britse kanonnier met een Amerikaanse broek


Als je de kerel in het midden bedoelt, die heeft een WW2 Britse Denim Battle Dress broek aan.... Tenzij je het over een andere foto hebt natuurlijk.

Maar aan de ene kant begrijp ik je wel... Veel 're-enactors' doen geen enkele research... Zo hebben die kerels nog steeds niet door dat Amerikaanse eenheden tijdens WW2 GEEN aanhangwagen-veldkeukens hadden... Er werd gekookt op M1937 Field Ranges in de laadbak van een GMC....


za mei 09, 2009 7:54 pm
Yorick
Bericht 
Dan neem ik bij deze de opmerking betreffende de kanonnier terug :oops: I.i.g. springt de betreffende reenactor er wel uit met z'n afwijkende tenue.

Ik ga vanmiddag kijken bij het evenement 'Operation Pheasant' te Waalwijk waar m'n broertje aan meedoet, ben benieuwd hoe het er daar uitziet.


zo mei 10, 2009 10:46 am
Rednas
Bericht 
"Maar aan de ene kant begrijp ik je wel... Veel 're-enactors' doen geen enkele research... "
Helaas is dat maar al te waar... Veelal worden enkel wat hollywoodfilms gebruikt als basis en is het meer een soort carnaval met wapens...

Blijkbaar is mijn account op photobucket eraf, dus heb ik alles geupload op flickr, is de kwaliteit van de foto's ook wat beter op:

http://www.flickr.com/photos/27535089@N ... 500636757/

Afbeelding

Afbeelding


di mei 12, 2009 9:48 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group