Het is nu do maart 28, 2024 7:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Leonard Hoffman 
Auteur Bericht
Masterchief
Bericht Leonard Hoffman
Geachte forumleden,
Sinds een jaar of 3 mail ik regelmatig met een (ex)militair uit de VS. Zijn oud oom, Leonard Hoffman, ligt begraven op het war memorial Henri Chapelle. Nu zou ik dit graf graag "adopteren" maar kreeg te horen dat dit graf reeds geadopteerd was. Maar volgens mij wordt dit graf niet vaak bezocht. Hoe kom ik erachter wie dit graf heeft geadopteerd ??


di feb 02, 2010 9:08 pm
Dennis
Bericht 
Denk dat je daar helaas niet achter gaat komen, wegens privacy geeft de stichting die daar over gaat geen naam of adres door.

Dennis


di feb 02, 2010 9:38 pm
Dennis N
Bericht 
Je kunt de stichting contact op laten nemen met de adoptant en vragen of die contact met jou wil opnemen.


di feb 02, 2010 11:52 pm
muncio
Bericht 
Nu pas heb ik door dat PFC Leonard Hoffman 117 Infantry regiment 30th Division een beschreven persoon in de geschiedenis is geweest.
Zie hieronder:

Dit verhaal heb ik opgemaakt in een document en uit de bron gehaald van de bevrijding van Zuid Limburg en van de medewerkers van Henri-Chapelle.

Graf H 11-51 ligt Leonard Hoffman. Een verhaal apart, omdat hij de eerste Amerikaanse soldaat was die in Nederland om het leven kwam op dinsdag 12 september 1944 tijdens de bevrijding van de provincie Limburg.

D-day begon Zuid-Limburg op dinsdag 12 september 1944, een stralende nazomerse dag. Het 'uur U' viel om 10 uur 's morgens. Op dat tijdstip werd Mesch (gemeente Eijsden) in het uiterste zuidwestelijke puntje van Limburg de eerste op Nederlandse bodem gezet door een afdeling van A-compagnie onder commando van kapitein Kent. Deze compagnie behoorde tot het 117e regiment van de 30e infanterie-divisie (Old Hickory).
In de vroege morgen was het 117e regiment via Berneau opgetrokken naar de Nederlandse grens. Het doel van deze dag was een gunstige uitvalpositie te veroveren, zodat men de volgende dag de rijksweg Maastricht-Aken kon afsluiten.


Fel gevecht
Toen de A-compagnie de grens naderde werd hevig geschoten vanuit de Duitse linie bij het kruispunt, 800 meter ten Zuiden van de Nederlandse douanepost. Kapitein Kent werkte een aanvalsplan uit, waarbij de Duitse linie van drie kanten tegelijk zou worden bestormd. Bij die actie bereikte luitenant Maloney met zijn lichte mitrailleurssectie, die de rechtervleugel vormde, de Nederlandse grens bij grenspaal 35. Daarmee stonden de eerste bevrijders op Nederlands grondgebied.
Tijdens het korte, maar felle gevecht sneuvelden een achtal Duitsers en de Amerikaanse soldaat Leonard Hoffman uit Pennsylvania. Deze laatste werd dodelijk getroffen toen hij enkele meters over de grens was. Leonard Hoffman was de eerste Amerikaanse infanterist die op Limburgse bodem sneuvelde.

Enkele uren na deze actie rukte de A-compagnie verder op en bevrijdde rond half drie in de middag het kerkdorp Mesch. Een uur later had zij het terrein van de zinkwitfabriek in handen en de Eijsdense woonwijk Mariadorp, de voormalige zinkwit-kolonie.


ma jun 20, 2011 8:15 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group