Het is nu di apr 23, 2024 5:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Adoptie van Robert K Ramsdell 
Auteur Bericht
97Th Division
Bericht 
Vandaag kreeg ik oppeens een telefoontje van iemand van de site van Fallen but not Forgotten. De broer van Robert was via een site waar ik een oproep had gedaan te weten gekomen dat ik het graf van zijn broer had geadopteerd en was op zoek naar mij.

Hij had daarom contact opgenomen met de site Fallen but not Forgotten en die hebben dus toenstraks contact met mij opgenomen. Ik heb zojuist een mail naar de broer van Robert, Donald gestuurd en het is dus even afwachten op zijn reactie maar ik zal jullie op de hoogte houden :)

Mvg Robin


zo jun 10, 2007 10:51 pm
97Th Division
Bericht 
Ik heb gisteren een mail ontvangen van Donald Ramsdell ( broer van Robert K Ramsdell ) en vandaag ook al 1 van de dochter van Donald.

Donald is erg blij dat hij me heeft gevonden en het schijnt dat andere familieleden al op de hoogte zijn gebracht en dat die ook erg blij zijn om te horen dat het graf in goede handen is.Ik ben blij dat de familie toch contact met me wil want ik zag dat het bij andere adoptanten daarbij al helaas tegenzat.

Ik heb al een beetje informatie erbij gekregen maar ik zal ongetwijfeld meer ontvangen nog. Donald zou zowiezo nog foto's van Robert via de post sturen naar mij en ook kopieën van vanalles zoals zijn diploma en ook zou hij een foto sturen van een legerbasis in Japan die blijkbaar naar Robert vernoemd is. Ik post hieronder de info die ik erbij heb gekregen en zal verdere vorderingen ook posten om jullie op de hoogte houden.


Robert was in 1923 geboren als 1e kind van Herbert en Flossie Ramsdell die erna nog 3 zoons hebben gekregen. Robert was de oudste en zorgde veel voor zijn broertjes en was ook de drijfkracht achter hun. Hij schijnt erg intelligent persoon te zijn geweest en was een ''salutatorian'' ( weet iemand de Nederlandse vertaling hiervan? ) van de Hoge School waar hij op heeft gezeten. Hij heeft een tijdje bij de lokale drogist gewerkt en is erna volgens Donald het leger ingegaan in 1943 als vrijwilliger( ik heb bij informatie staan dat hij vanwege dienstplicht dienst moest nemen maar dit zijn dingen die ik nog allemaal ga uitzoeken met hulp van de familie).

Dit was dus al wat korte informatie van de 1e mail van Donald. Er zijn natuurlijk veel dingen die we van elkaar willen weten maar dat zal de tijd wel oplossen.

Mvg 97Th Division


di jun 12, 2007 3:13 pm
Missing in Action
Bericht 
Een "Salutatorian" is de op één na hoogste student aan een Amerikaanse High School tijdens het eindexamenjaar. Hij zorgt voor de opening of het welkomstwoord (Salute) bij de Amerikaanse diploma-uitreiking (Graduation Day). Hij heeft alleen de "Valedictoriaan" voor zich, die uiteindelijk ook de afscheidsrede bij het verlaten van de High School voor zijn rekening neemt ...


di jun 12, 2007 4:29 pm
97Th Division
Bericht 
Bedankt voor de uitleg ''Missing in Action'' :)


wo jun 13, 2007 10:16 pm
97Th Division
Bericht 
Weer een mail ontvangen van Donald gisteren en wat nieuwe informatie.

Robert is op 16 oktober 1923 geboren in Waddington , een klein stadje dat ligt aan de St. Lawrence River in de staat New York. De eigenaar van de drogisterij waar hij een tijdje had gewerkt wou hem naar een opleiding sturen dat te maken had met geneesmiddelen als hij terug kwam van dienst. Robert slaagde aan de Newfane Central School in 1940. Vanwege dienstplicht ging hij in 1943 in dienst, hij wou piloot worden maar dat kon niet vanwege zijn slechte zicht aan de ogen.

Het leger stuurde hem daarom naar de universiteit van Minnesota voor metereologist maar dat progamma werd afgezegd en werd hij naar het Grina College in Iowa gestuurd als een student van de ASTP ( Officieren school ). Omdat het leger mensen nodig had werd hij van zijn opleiding gehaald en in het 9e Infanterieleger , 97e Divisie , 303e Regiment gestopt en naar Europa gestuurd.

Toen de oorlog in Europa voorbij was werd de 97e Divisie na Japan gestuurd zoals oorspronkelijk de bedoeling was maar voor ze daar aankwamen was de oorlog ook daar voorbij en hebben ze gediend als bezettingstroepen. De soldaten van het 303e Regiment noemde hun kamp Robert. K Ramsdell aangezien hij een zeer geliefd persoon van hun was. Dit was een zeer hoge eer voor een soldaat als hem maar het was ook tegen de regels in van de Oorlogsafdeling. De mensen van de afdeling hebben nog geprobeerd de naam van het kamp te veranderen maar de soldaten van het 303e Regiment die er verbleven hebben de mensen tegen gehouden omdat ze niet wouden dat het kamp anders genoemd zou worden en het is dus het Robert K. Ramsdell kamp gebleven.

Foto's zullen nog wel komen dus maar alles op zijn tijd. Ik zal ook over een tijdje een samenvatting al maken zodat het wat overzichtelijker wordt.


97Th Division


vr jun 15, 2007 4:09 pm
-Spitfire-
Bericht 
Interessante informatie! Het schiet nu aardig op me je onderzoek, niet? :D


vr jun 15, 2007 4:19 pm
97Th Division
Bericht 
Bedankt Sebastiaan , jah het schiet nu op en mijn doel was ook om te gaan voor persoonlijke informatie. Daarbij heb ik erg geluk gehad dat Donald ook naar mij op zoek was en van mijn bestaan afwist via een oproep die ik al in oktober 2005 had gedaan.


zo jun 17, 2007 1:47 pm
97Th Division
Bericht 
Gisteren heb ik een pakket uit Amerika ontvangen van Don ( broer van Robert ) met foto's en kopieën van krantenknipsels. En daaruit ook weer kleine informatie erbij.

Robert diende in het 3e bataljon van het 303e Regiment. Hij werd eerst vermist sinds 18 april ( ? ) maar is later gevonden. De K in zijn naam staat voor Kaye dus zijn volledige naam is Robert Kaye Ramsdell.

Ook heb ik krantenstukje over een kapelaan, B. A. Maclean die tijdens pasen '45 in Nederland een dienst heeft gehouden voor het 3e bataljon van het 303e regiment. een stuk daarvan die Maclean over Robert zei:
'' He was the most respected and beloved soldier in the battalion and his death was a real loss to all the men'' ,

en in de krant nog stond nog : '' Chaplain Maclean recalled that the Newfane soldier was killed April 13, and on that same day they heard that President Roosevelt had died in Warm Springs, Ga''.


Verder heb ik nog een foto ontvangen van het kamp in Japan dat naar Robert vernoemd was :

Afbeelding

En een foto toen hij slaagde in juni 1940 (edit: foto werkt niet zo goed zie ik dus heb het even opnieuw geprobeerd) :

Afbeelding

Dit was het wat ik ontvangen had in het pakket.

Mvg 97Th Division


wo jun 27, 2007 6:43 pm
97Th Division
Bericht 
Ik heb wat nieuwe informatie weer over Robert en ook over hoe hij omgekomen is.

Robert werd ook wel Bob genoemd en hij heeft een paar vriendinnen gehad in de tijd dat hij op school zat. Hij speelde trombone in een schoolband en hij had een hele grote verzameling van 78 toeren platen van Big Band muziek wat toen erg populair was.

Don had tijdens een reunie van de 97e Divisie in 1998 informatie gekregen over hoe Robert is omgekomen. Robert was op een verkenningsmissie met 3 kameraden tussen Amerikaanse en Duitse linies in Belgie ( ? ). Robert bestuurde de Jeep en oppeens werden ze beschoten door mortieren. Robert heeft toen de Jeep in een greppel gereden zodat ze hem konden omkantelen en als dekking konden gebruiken. Het was hun gelukt en toen Robert ook onder de Jeep wou gaan voor dekking is hij geraakt door mortiervuur. Hij is de enige die het niet gehaald heeft. Dit verklaart waarom hij eerst vermist was geraakt aangezien hij geraakt is geworden door een mortiergranaat.

Dit is dus de informatie hierover, binnekort zal ik een samenvatting maken zodat het wat overzichtelijker is.

Mvg 97Th Division


do jun 28, 2007 2:22 pm
muncio
Bericht 
97th Division
Leesgrage informatie interessant om te lezen.


do jun 28, 2007 3:25 pm
97Th Division
Bericht 
Bedankt Muncio,

Ik vind hetzelf ook zeer interesant. Ieder bezoek aan Margraten is nu erdoor wel anders geworden nu ik weet wie hij was en hoe hij aan zijn tragisch einde is gekomen en nu zit er ook een verhaal achter en dan te bedenken dat al die soldaten die er liggen allemaal een eigen verhaal hebben.

Ik ben in ieder geval erg blij dat de familie contact met me wil houden en de 2 andere broers zullen ook wel contact met me opnemen zodra ze dat kunnen. Don had het ook al tegen vrienden van hem verteld en die waren ook al erg blij om te horen dat wij hier nog zoveel aandacht eraan besteden en herdenken.

Voor hun is het natuurlijk erg fijn om te weten dat er aan hun familielid hier gedacht wordt en ik ben ook blij dat de familie dat weet. En na al die bedankmails weet je toch waarvoor je het doet, ik kreeg zelfs van Don , zomaar een T-shirt van Led Zeppelin meegestuurd als dank dat ik voor het graf van Robert zorgde , de gelukkigheid van deze mensen is gewoon weg niet uit te drukken zo dankbaar zijn ze. Ik hoop ook dat ik zo'n geluk met de familie van mijn andere adoptiesoldaat George Zouvelos zal hebben zodat ook zij weten dat eraan gedacht wordt.

97Th Division


do jun 28, 2007 4:11 pm
97Th Division
Bericht 
Ik dacht al dat het met Belgie niet zou kloppen. Na januari 1945 zaten er geen Duitse troepen meer in Belgie en de 97e Divisie is in maart pas aangekomen en vanaf 1 april begonnen met de gevechten. In feite zou hij tussen Siegburg en Rosrath ergens gesneuveld moeten zijn omdat ze zich daar in de buurt bevonden. Ik zal nog even verder zoeken maar dat zal wel moeten lukken.

Mvg 97Th Division


zo jul 01, 2007 12:30 pm
Cathaleine
Bericht 
97th Division,

Echt super dat je al zover bent gekomen! Het is inderdaad zoals je zegt, je gaat nu met andere gedachten het graf bezoeken, het graf heeft een echt gezicht en verhaal gekregen... Het verhaal van mijn adoptiegraf is nu ook gepubliceerd in Amerika, heb vele mooie reacties gekregen. Het word je dan nogmaals duidelijk waarom je dit alles doet. Heel veel succes met het zoeken naar meer informatie!

Groetjes,
Cathaleine


zo jul 01, 2007 1:50 pm
97Th Division
Bericht 
Bedankt Cathaleine :wink:

Aangezien de vakantie is begonnen heb ik nu meer tijd om alles uit te zoeken dus het moet lukken. Leuk om te horen dat het verhaal van jouw graf gepubliceerd is zodat ook andere mensen weten dat we hier altijd aan onze bevrijders zullen denken :)

Mvg 97Th Division


zo jul 01, 2007 4:07 pm
N-verdonck
Bericht 
http://www.abmc.gov/search/detailwwnew.php

Op deze site kan je als je de achternaam van de pesroon in kwestie weet zijn gegevns opsoren.
Ik heb dit al even voor jou gedaan en hoop je wat verder geholpen te hebben. :mrgreen:


zo jul 01, 2007 6:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group