Het is nu vr maart 29, 2024 8:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
[Adoptiegraf] Sims A. Rowland: 119th Inf/30th Div 
Auteur Bericht
Maurice1976
Bericht [Adoptiegraf] Sims A. Rowland: 119th Inf/30th Div
Sims A. Rowland
Private, U.S. Army
Service # 34987321
119th Infantry Regiment, 30th Infantry Division
Entered the Service from: Tennessee
Died: 24-Feb-45
Buried at: Plot C Row 9 Grave 11
Netherlands American Cemetery
Margraten, Netherlands
Awards: Purple Heart


ma apr 16, 2007 10:20 am
Maurice1976
Bericht 
Afgelopen week de IDPF ontvangen via mijn contact in de US.

Info samenvatting uit de IDPF:

Sims A. Rowland, Shelby County
Last hometown: Memphis, Tennessee
08-12-1908: Sims is born
10-04-1944: enlistment day, CP Shelby Mississippi
24-02-1945: KIA, Hambach Forest, Germany

Religion: P
First burial: 27-02-1945, 10h05, Margraten plot S row 7 grave 160, Wooden Cross
Final Burial: 03-01-1949, Margraten plot C row 9 grave 11, Cross

Flag sent: 6 jan 1949
Married: Mrs. Iva M. Rowland
Kids: Miss Joyce A., Miss Mary F., Mr. David S. Rowland
Brother: Mr. Ernest L. Rowland
Mother: Mrs. Cassie M. Rowland

Inventory of effects:
1 souvenir banknote, 2 bibles, 1 billfold (no money), 18 souvenir coins, 1 knife, 1 lighter, 1 pencil, 3 photographs, 2 religious emblems, 2 german souvenirs, 1 pair of scissors, 2 necklaces, 1 sewing kit.

Uit de briefwissel tussen The Army Effects Bureau en Mrs. Iva M. Rowland blijkt dat bij de persoonlijke bezittingen die aan Mrs. Iva M. Rowland gezonden worden een testament aanwezig is dat beschadigd en bebloed (bloodstained) is. The Army Effects Bureau vraagt in een van de brieven of zij dit testament wil ontvangen samen met de rest van zijn persoonlijke bezittingen, haar bevestiging geeft aan dat ze het item will ontvangen.
Wat mij opviel was dat ze toen al met een soort van antwoordnummer werkten, er was (zo blijkt uit de brief) een gefrankeerde envelop bijgevoegd.

De IDPF is vrij summier, er zitten voornamelijk brieven bij over het herbegraven van pvt. Sims A. Rowland, het bevat geen informatie hoe of wat er gebeurt is op 24 februari 1945, of hoe hij gestorven is.
Wel staat op een van de formulieren een kruisje bij battle.
Wat ik wel weet is dat men op 24 februari 1945 de Roer is overgestoken en dat er in the Hambach Forest een gevecht heeft plaatsgevonden.

Uit de IDPF blijkt ook niet bij welke compagnie Sims A. Rowland zat. Ik ga nu aan de slag met het standardform 180 en hoop zo meer te ervaren. Daarnaast ga ik de Public Library van Memphis benaderen of zij enige informatie voor mij hebben.
De adresgegevens die ik heb uit '45 in Memphis heb ik nog niet kunnen terugvinden in Memphis, het kan best goed zijn dat de straat niet meer bestaat of hernoemd is.


ma apr 16, 2007 10:24 am
Maurice1976
Bericht 
Vandaag nog een mail gestuurd aan de historical department van de public library in Memphis.
Hopelijk kunnen zij mij ook nog wat informatie verstrekken.


ma apr 16, 2007 5:19 pm
-Spitfire-
Bericht 
Er staat toch nog aardig wat interessante informatie in een IPDF.
Succes verder met het onderzoek!

Overigens, op de informatie die krijgt na het insturen van een Form 180 staat wel in welk regiment en divisie hij heeft gezeten maar niet in welke compagnie.


ma apr 16, 2007 6:09 pm
Maurice1976
Bericht 
Er staat zeker interessante info in de IDPF, denk ook omdat het m'n eerste IDPF is dat ik er meer van verwacht had.
Het regiment en de divisie is bekend, maar ik wil graag achter de compagnie komen, maar weet niet hoe als dit inderdaad niet te verkrijgen is via form 180. Als je de compagnie weet is het toch weer iets gemakkelijker zoeken naar meer info.


di apr 17, 2007 9:17 am
Maurice1976
Bericht 
Vandaag van de Shelby County Archives een mail ontvangen;

"First, about the birth record for Mr. Rowland. We do have some birth records prior to 1914, however they are not a complete record as the state of Tennessee did not require the recording of births until 1914. We checked the birth records we do have and there is no record of birth for Mr. Rowland in Shelby County, Tennessee."

"We have been unable to locate a marriage license for him and Iva M. Rowland."

Er zijn overlijdensaktes gevonden van zijn 'moeder' en 'vader', maar men kan niet met zekerheid zeggen of dit ook daadwerkelijk zijn ouders zijn omdat de naam van de 'moeder' enigsinds afwijkt. Qua data zou het kunnen kloppen, Sims moeder was weduwe toen Sims stierf, dit concludeer ik uit een van de stukken uit de IDPF waar de nabestaanden worden genoemd.

"There is an Ada Cassie Rowland who died 8/1/1946 here in Shelby County , though we cannot tell if this is Mr. Rowland’s mother or not. A death certificate for Ada ’s husband, dated 12/15/1942, may be the name of Sims A. Rowland’s father."

Over zijn broer schrijven ze hetvolgende:
"Ernest L. Rowland died in Johnson City , Washington County, Tennessee . We are not sure of the date but he was 87 years old at the time."

Over zijn kinderen heb ik geen info ontvangen, zij schrijven wel dat dit te maken kan hebben omdat naar alle waarschijnlijkheid Iva hertrouwd is.

Er zijn veel onzekerheden in de ontvangen mail maar we zijn weer een stukje verder... ik overweeg om de krant(en) in Memphis aan te schrijven met de vraag of ze mij kunnen helpen in mijn zoektocht.


do apr 19, 2007 9:53 am
Garand
Bericht 
Effe tussendoor...
Is elk graf in Margraten geadopteerd?
Ik lees op hun website rond dit thema dat dit al decennia terug zo was, maar door vergrijzing etc. zijn er adoptanten weggevallen, meldt men.
Maar hoe zit het dan op dit moment?

Alvast bedankt,

R.


do apr 19, 2007 1:10 pm
Maurice1976
Bericht 
Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met de stichting hierover.
[Edit]Volgens mij is niet ieder graf geadopteerd, ze zijn namelijk hun bestand aan het opschonen, maar voor alle zekerheid even contact opnemen met de stichting.[/edit]
Niet helemaal uitgeschreven in de snelheid!


do apr 19, 2007 1:37 pm
John S.
Bericht 
Garand, er zijn nog genoeg graven voor adoptie beschikbaar.
Neem contact op met de stichting.


do apr 19, 2007 1:51 pm
patton
Bericht 
voor Rockabilly1976 en anderen die een graf hebben geadopteerd van een militair, die meevocht met the 30th infantry division ( in ww II ) en with the 102th infantry division through germany, die boeken heb ik uit amerika over die 2 divisies dus kun je exact zien waar een onderdeel lag op een bepaalde datum, toen je held was KIA ok je mag mij gerust bellen wie wat wilt weten.
043-6010706 ikzelf heb al jaren 2 graven, en weet nog andere manieren om verder te zoeken, want er is ook een grote brand geweest, en er zijn heel veel dossiers verbrand.
ik hoop dat ik je kan helpen dan.


za apr 21, 2007 11:35 am
patton
Bericht 
Oja Rockabilly1976, jou geadopteerde militair is gesneuveld in het Hambach forest vlakbij het plaatsje Julich in Duitsland toen ze net de Roer rivier over waren.
Groetjes uit Valkenburg, Limburg.


za apr 21, 2007 11:51 am
Maurice1976
Bericht 
Jaja het is weer zo ver, ook over Sims heb ik van de NPRC gisteren een brief met formulieren ontvangen, het wel bekende brandverhaal uit 1973. Er zitten weer andere formulieren bij: NA From 13075 en een formulieren waarop ik medische gegevens kan aangeven.

Ik vul, zo goed is mogelijk, de formulieren gewoon in met een begeleidend schrijven en hoop maar op het beste.


vr jun 08, 2007 9:50 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group