Het is nu do maart 28, 2024 9:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
[Adoptiegraf] Arthur N. Mac Lellan, en Edward W. Schreier 
Auteur Bericht
Let's Go
Bericht [Adoptiegraf] Arthur N. Mac Lellan, en Edward W. Schreier
Na enige tijd te hebben getijfeld, heb ik in september vorig jaar besloten om ook een graf te adopteren. De twijfel lag bij mij aan het feit dat het gezien de reisafstand niet makkelijk is om vaak te komen. Uiteindelijk heb ik besloten het toch de doen, iedereen herdenkt op zijn eigen manier, en of dat nou twee keer per week is of twee keer per jaar maakt voor mij geen verschil. Ik heb me aangemeld voor de adoptie van een graf, en enkele weken daarna het certificaat ontvangen.

Naam: Arthur N. Mac Lellan
Reg. Nr.: 32834124
Rang: Private
Eenheid: 110 Field Artillery Battalion, 29Th Infantry Division "Blue and Gray"
Staat: New York
Datum van Sneuvelen: 29 November 1944
Awards: Silver Star, Purple Heart
Amerikaanse begraafplaats Margraten,
Vak C, Rij 4, Graf 19

Ik heb gelijk zijn IDPF aangevraagd, en deze na bijna een jaar eindelijk ontvangen. Middels de IDPF ben ik er achter dat hij geboren is op 29 september 1910, en op de leeftijd van 34 jaar is gesneuveld in het Duitse Elsdorf. In de IDPF staat ook het adres van zijn weduwe, maar daar ben ik nog niet verder mee gegaan. Het is mij ook niet bekend of hij kinderen had. Ik ben ook nog aan het kijken hoe ik uit kan vinden waarvoor hij een Silver Star heeft gekregen, die krijg je niet zomaar dacht ik zo...

Vorige maand moest ik in Zuid-Limburg zijn, en ben ik voor de eerste keer bij het graf geweest. Ondanks dat ik wel vaker in Margraten ben geweest, gaf het wel een speciaal gevoel om bij het graf te staan. Ik kreeg een beetje de indruk dat het een bekende was, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is.

Toevallig vond op de avond dat ik in Margraten was ook het Concert of the Missing plaats. Uiteraard heb ik dit concert ook bezocht. Het was mogelijk om ter plekke een formulier in te vullen om een vermiste soldaat te adopteren. Dit heb ik ook gedaan, en na enkele weken ontving ik het certificaat.

Naam: Edward W. Schreier
Reg. Nr.: 36829264
Rang: Private First Class
Eenheid: 424 Infantry Regiment, 106th Division "The Golden Lions"
Staat: Wisconsin
Datum van Sneuvelen: 13 April 1945
Awards: Purple Heart
Amerikaanse begraafplaats Margraten, Walls of the Missing.

Ik heb er nog geen tijd voor gehad om hier mee verder te gaan, dus heb ik nog geen verdere informatie over de vermiste soldaat.

Voor beiden zal ik binnenkort het Form. 180 opsturen, en voor de vermiste soldaat zal ik nog proberen om het IDPF op te vragen, al vraag ik me af of dit wat zal opleveren. Verder zal ik proberen om van beiden zo veel mogelijk informatie te kunnen vinden.

Nog een plaatje van het graf van Arthur N. Mec Lellan, op een in wolken en noodweer gehuld Margraten, afgelopen september.

Afbeelding

En nu ook op WW2 awards: http://www.ww2awards.com/person/40395

Helaas heb ik nog geen foto van de naam van Edward. W. Schreier op de Walls of the Missing, maar dat komt vast wel een keer goed.


di okt 21, 2008 6:30 pm
Pieter F
Bericht 
Let's go, ik zou morgen een foto maken van de Wall of Missing, maar zoals je hier misschien al gelezen hebt laat mijn agenda dat deze week niet toe. Ik hoop er over een week of 3-4 weer naartoe te gaan, mocht je dan nog geen foto hebben dan zal ik hem dan alsnog voor je maken.


di okt 21, 2008 8:23 pm
Let's Go
Bericht 
Maakt niet uit hoor, er is geen haast bij :wink:


di okt 21, 2008 8:24 pm
Pieter F
Bericht 
Gelukkig. Ik geef wel een seintje wanneer ik dan wel ga.


di okt 21, 2008 9:38 pm
Let's Go
Bericht 
Heb contact gehad met de bibliotheek in Buffalo NY, de plaats waar Arthur MacLellan gewoont zou moeten hebben. Helaas kunnen ze niks vinden, behalve dat hij daar inderdaad woonde, met zijn adres erbij, maar dat had ik al. Voorlopig nog niet verder dus.


do okt 23, 2008 10:44 am
Let's Go
Bericht 
Ben vandaag weer iets verder gekomen. Van de bibliotheek heb ik de links van een aantal sites over geschiedenis in Buffalo NY gekregen. Ik heb meerdere mensen gemailt, maar van een gelijk al reactie gekregen.

Ik heb zijn gegevens gekregen waarmee hij zich heeft inschreven in het leger. Het blijkt dat hij op het moment van inschrijven niet de Amerikaanse nationaliteit had. Hij woonde in Buffalo NY. Voor de beeldvorming, dit is een grensstad in de staat New York, tegen Canada aan vlak bij de Niagra Falls. Het vermoeden is dus dat hij een Canadees was, die dienst in het Amerikaanse leger heeft genomen. Vanwege zijn leeftijd, 33 op het moment van inschrijven, heeft hij zich waarschijnlijk ingeschreven om iets goeds te doen voor zijn land. Volgens degene waarmee ik mailcontact heb (is daar zelf ook woonachtig) was het in die grensstreek in die tijd heel normaal dat Canadezen in het Amerikaanse deel woonden en werkten en omgekeerd. Er is in het archief van Buffalo niks over hem te vinden voor 1941, dus pas sinds die tijd woonde hij daar. Van zijn vrouw is niets meer bekend na 1945. De mogelijkheid is dat ze ook Canadees was, en na het overlijden van haar man terug naar Canada is gegaan, of dat ze opnieuw is getrouwd en een andere naam heeft aangenomen.

Voor hij zich kon aanmelden moest hij wel in de procedure zitten om Amerikaan te worden. Na zijn aanmelding voor het leger in 1943, of postuum, is hij Amerikaan geworden.

Zo ben ik toch weer iets verder. Op het moment van aanmelding voor het leger had hij geen kinderen, en van zijn vrouw is niks te vinden. Hier zal ik dus niet erg makkelijk verder mee komen.


do okt 23, 2008 9:23 pm
-Spitfire-
Bericht 
Als je zijn IDPF binnen hebt zul je daar de naam van zijn vrouw aantreffen (en adres). Als ze inderdaad getrouwd waren zal zij de Next of kin zijn. Als er een obituary (overlijdensbericht) van hem bestaat dan zal waarschijnlijk zijn vrouw daarin ook wel vermeld zijn denk ik.


do okt 23, 2008 9:35 pm
Let's Go
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Als je zijn IDPF binnen hebt zul je daar de naam van zijn vrouw aantreffen (en adres). Als ze inderdaad getrouwd waren zal zij de Next of kin zijn. Als er een obituary (overlijdensbericht) van hem bestaat dan zal waarschijnlijk zijn vrouw daarin ook wel vermeld zijn denk ik.


Ik weet de naam en adres van zijn vrouw uit de IDPF. Een overlijdensbericht was door de locale bibliotheek onvindbaar. Zijn vrouw heeft tot 1945 ingeschreven gestaan in het gemeente archief van Buffalo NY, en daarna niet meer. Ze is dus verhuisd of heeft een andere naam aangenomen doordat ze hertrouwt is. Van haar kan ik verder niks vinden.


do okt 23, 2008 9:43 pm
-Spitfire-
Bericht 
Mhh, dan maakt het wel moeilijk. Bij mij stond de naam van zijn vrouw met haar nieuwe achternaam. Daar ben ik nu bezig, maar tot nu toe geen succes. Worden er geen andere namen vermeld of zijn er ook geen namen van zussen/broers te vinden in de 1930 census?


do okt 23, 2008 9:59 pm
Let's Go
Bericht 
Voor alsnog helemaal niks. Ik heb nog wel een paar mailtjes uitstaan bij verschillende instanties. hoop dat ik nog ergens antwoord op krijg.


vr okt 24, 2008 12:07 pm
Let's Go
Bericht 
Sinds een aantal dagen heb ik mailcontact met Joe Balkoski, van de site http://www.29div.com, en werkzaam voor de Maryland Military Historical Society. Hij heeft in de After Action reports informatie over het overlijden van Arthur N. Mac Lellan gevonden, en ook informatie over het verkrijgen van zijn Silver Star.


Arthur N. Mac Lellan was werkzaam in de Battalion's Headquarters Company. Tijdens gevechten in en om Kirchberg is hij gewond geraakt en overleden. Volgens zijn IDPF zou hij zijn overleden in Elsdorf, maar volgens de After Action Report is dat Kirchberg. Beide plaatsen liggen overigens niet heel ver van elkaar af, vlak bij de Roer in Duitsland. De 115th Infantry, samen met de 110th Field Artillery waren in gevecht om Kirchberg.

Citaat uit geschiedschrijving van de 110 Field Artillery:
"Pvt. MacLellan, working in the open under heavy fire, successfully repaired a telephone line before being mortally wounded, thus enabling his liaison officer, who was doubling as a forward observer, to secure sorley needed fire concentrations. The postuhumous award of a Silver Star can little express what the nation owes to men like Pvt. MacLellan, men who simply did their best when their best was needed."


Citaat uit de 29th Division General Orders 192:
"On Nov. 26, 1944, during the attack on the town of Kirchberg, Pvt. MacLellan accompanied the 2nd Battalion, 115th Infantry, as a wireman for the forward observer artillery party. During the initial phase of the attack, communication lines were severed on numerous occasions by enemy fire; nevertheless, Pvt. MacLellan succeeded in repairing the lines without delay. On nearing the objective, the battalion came under an intense artillery barrage, pinning elements of the infantry to the ground and disrupting communications again. Amid this enemy fire, Pvt. MacLellan, alone and with complete disregard for his own safety, retraced 200 yards of telephone wire, checking and repairing the lines. Just as Pvt. MacLellan had reesatblished communication, he was mortally wounded by enemy fire, but his heroic actionshad enabled the forward observer to direct deadly artillery fire upon theenemy positions."

Zo ben ik toch weer een beetje verder gekomen. Joe Balkoski wil een bestand over Arthur MacLellan in de 29Th Division Library aanmaken, en wil zo veel mogelijk informatie over hem hebben. Inmiddels heb ik hem terug gemailt met alle informatie die ik heb, en wat foto's van zijn graf toegevoegd.


di dec 30, 2008 3:55 pm
Let's Go
Bericht 
Kan iemand mij vertellen of het aanvragen van informatie via een SF-180 nog andere infomatie opleverd dan de IPDF?


za feb 07, 2009 6:29 pm
-Spitfire-
Bericht 
Onderscheidingen. :wink:


za feb 07, 2009 6:39 pm
Let's Go
Bericht 
Heel mooi, dan gaan ze morgen op de post.


za feb 07, 2009 6:47 pm
Let's Go
Bericht 
Met dank aan Wilco Vermeer staat Arthur N. Mac Lellan nu ook op WW2 Awards: http://www.ww2awards.com/person/40395


ma feb 16, 2009 6:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group