Het is nu do maart 28, 2024 5:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Oorlogsmuseum Hooglede 
Auteur Bericht
Jente
Bericht Oorlogsmuseum Hooglede
Beste Forumleden,
Op woensdag 29 juni heb ik het oorlogsmuseum te Hooglede bezocht.
Eerst bezocht ik het 'Soldatenfriedhof' (WOI) te Hooglede, waar momenteel werken aan de gang zijn.
Daarna bezocht ik het museum, op het eerste zicht een kleinschalig, amateuristisch museum.
Wat dus niet zo bleek te zijn, erboven op was het nog eens gratis.
Het museum is zeer interessant; de meidagen, de bezetting en de bevrijding der Polen konden mij het meest boeien.
Een unieke collectie die ook niet alleen het Hoogleedse verleden verteld, maar ook die van het Oostfront, D-Day, Normandiƫ en Market Garden.
Zo'n museum moeten meer gemeentes realiseren over de geschiedenis van hun eigen gemeente!


Belgische militaria uit de jaren '39-'45.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mei 1940
Afbeelding

Afbeelding

De B-17 die een noodlanding moest maken te Hooglede op 28 september 1944 kreeg ook een plaats in het museum.
Afbeelding

Er was alsook plaats voor Poolse militaria. De Polen hadden Hooglede bevrijd op 7 september '44, maar 3 Poolse soldaten moesten hier het lieven bij lieten. Zij werden eerst begraven op de gemeentelijke begraafplaats maar later overgebracht naar de Poolse begraafplaats te Lommel.
Afbeelding

Market Garden en Normandiƫ
Afbeelding

Komt de koning terug? Was een veel gestelde vraag na de bevrijding.
Afbeelding


di jul 05, 2011 12:19 pm
muncio
Bericht 
Prachtige reportage!.


di jul 05, 2011 4:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group