Het is nu do maart 28, 2024 5:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Polen 2011: Krakau (deel 1) 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Polen 2011: Krakau (deel 1)
Beste mensen van het goede leven,

Het is weer zo ver. Mijn jaarlijkse zomertrip door Polen is weer tot zijn einde gekomen. Onderweg ontzettend veel bezienswaardigheden tegengekomen (en gefotografeerd) en daar mogen jullie natuurlijk van mee smullen.

Om het overzicht te behouden moet ik het fotoverslag wel in delen opsplitsen.

Krakau.

De laatste 9 dagen van mijn vakantie in Polen heb ik in het wonderschone Krakau (Kraków) doorgebracht. Ooit werd deze stad niet zo fijn beschouwd door haar inwoners. Ik heb het natuurlijk over de Duitse bezetting die tussen 1939 en 1945 een zwarte sluier rond de stad getrokken had. Met dit fotoverslag wil ik jullie kennis laten maken met het donkere verleden van deze stad.

En waar kun je beter beginnen dan het hart van het kwaad in deze stad: het voormalige Gestapo hoofdkwartier op de Pomorska 2.

Dit gebouw wordt in de volksmond het "Silesische Huis" genoemd en belichaamd het lijden van de Poolse natie onder het juk van de Gestapo. Tijdens de bezetting (1939-1945) werden hier Polen opgesloten en gemarteld.

Afbeelding

We naderen wederom de poorten van de hel..

Afbeelding

Dit monument is aangebracht op de muur van het voormalige hoofdkwartier van de Gestapo in Krakau en is ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Gestapo.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal op de binnenplaats komen we langs een indrukwekkend monument. Het is een weergave van een tekst gekerfd op de muur van een cel door een onbekende gevangene. Deze cellen zullen we later gaan bezichtigen. De tekst luidt in het Engels:

"The only witnesses to the tears shed and the goings on in here are these four walls and good Jesus."

Afbeelding

Een gedeelte van het gebouw is sinds dit jaar veranderd in een museum. Dit museum staat in het teken van de lijdensweg van de Poolse natie vanaf 1939 t/m 1956. Je kunt het museum omschrijven als bondig, ultramodern en pakkend. In dit museum krijgen dader en slachtoffer een menselijk gezicht wat de lading nog krachtiger maakt. De vreselijke daden van de Gestapo en later het Stalinistische terreur worden uitvoerig beschreven. De cellen van het Gestapo hoofdkwartier kunnen bezocht worden met het kaartje dat voor dit museum gekocht wordt. (Flitsen is verboden dus dat verklaard waarom de foto's na de eerste wat slechter in kwaliteit worden.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan is het tijd om de cellen te betreden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al deze teksten zijn hartverscheurend en druipen van de angst, pijn en bezorgdheid om hun eigen leven...

Afbeelding

Afbeelding

Ik was opgelucht toen ik het pand kon verlaten. De sfeer was daar zo beladen en toch ben ik blij dat ik het gezien en gevoeld heb. Dit moet gewoon aan de wereld getoond worden.

Op de weg terug kwamen we langs het beruchte Montelupich Gevangenis. Deze gevangenis stond tussen 1940 en 1944 onder supervisie van de Gestapo. In deze periode werden hier 50,000 gevangen gehouden (voornamelijk Polen en Joden). In de gevangenis vonden executies plaats en ook werd er op grote schaal gemarteld. Velen werden vanuit hier naar de concentratiekampen Auschwitz-Birkenau en Plaszow gedeporteerd. Na de oorlog kwam de gevangenis onder het bevel te staan van de NKVD, die hier 40 doodvonissen uitvoerden in het kader van processen rond Auschwitz-Birkenau. Tegenwoordig is de gevangenis nog steeds in gebruik.

Afbeelding

Wie nu denkt dat het over is met alle ellende heeft het goed mis. We gaan verder..

In het noordoosten van de stad staat het fort Krzesławice. Dit fort werd tijdens de bezetting gebruikt als Gestapo gevangenis en de Polen die hier tussen 1939 en 1941 zijn geëxecuteerd liggen in een massagraf naast het fort.

Afbeelding

Hier liggen de stoffelijke overschotten van 440 vermoorde Polen.

Afbeelding

Afbeelding

Sporen van de Duitse bezetting zijn lang niet zo goed te zien dan in de voormalige pakhuizen van het station Kraków-Plaszow. Hier werden tijdens de bezetting een groot aantal wapens en munitie opgeslagen voor het oostfront. De teksten "Rauchen Verboten" en "Gleis"(spoor) zijn op een aantal plekken op de muur terug te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd..

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo aug 28, 2011 3:57 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 1)
Knap Kaj , blijven beklijvende plaatsen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo aug 28, 2011 5:19 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 1)
Mooie reportage maar eigenlijk vreemd dat ik in de buurt ben geweest van het voormalige Gestapo hoofdkwartier op de Pomorska 2. en hiervan niet op de hoogte was. Reed voorbij AL. A. Mickiewicza, J. Slowackiego.
Volgende keer moet je maar mee als gids.


zo aug 28, 2011 5:58 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 1)
Bedankt heren.

@Dennis. Had je ook niet kunnen weten. De Polen hebben dit jaar pas een museum in geplaatst en sindsdien staat het op de kaarten. Daarvoor was het meer een plek waar men liever niet aan dacht.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo aug 28, 2011 9:07 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 1)
Kaj schreef:
Bedankt heren.

@Dennis. Had je ook niet kunnen weten. De Polen hebben dit jaar pas een museum in geplaatst en sindsdien staat het op de kaarten. Daarvoor was het meer een plek waar men liever niet aan dacht.


Ohw ok dan!.


ma aug 29, 2011 9:38 pm
Vin1
Bericht Re: Polen 2011: Krakau (deel 1)
Ook hier weer een erg mooie reportage te zien :wink:


ma aug 29, 2011 9:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group