Het is nu do apr 18, 2024 5:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Presentatie over bezoek concentratiekamp 
Auteur Bericht
blokstok

Geregistreerd:
zo mei 28, 2006 4:59 pm
Berichten: 59
Woonplaats: Leersum
Bericht Presentatie over bezoek concentratiekamp
Comu wees me op dit bericht.


HENDRIK-IDO-AMBACHT - De eerste raadsvergadering in Hendrik-Ido-Ambacht werd voorafgegeaan door een presentatie van vijf Ambachtse leerlingen van het Walburg College en het Develstein College uit Zwijndrecht over hun bezoek aan de Anne Frank Friedenstage in het Duitse Bergen (zie foto). Zij vonden het een ‘heftige ervaring’.

Dat bezoek is een jaarlijks initiatief van de gemeente Bergen om zo middelbare scholieren uit diverse partnersteden van Bergen te herinneren aan de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Bergen is de gemeente in Duitsland waartoe ook het dorp Bergen-Belsen behoort, dat in de Tweede Wereldoorlog een concentratiekamp herbergde waar vele duizenden mensen zijn omgekomen, onder wie Anne Frank en haar zusje Margot. Hednrik-Ido-Ambacht heeft sinds 2003 een stedenband (jumelage) met Bergen.

Confrontatie
De jonge mensen noemden de confrontatie met het verleden ‘een heftige ervaring’. Zoals een van hen zei: “Snappen zal ik het waarschijnlijk nooit wat daar is gebeurd en ik denk er ook niet zo vaak aan, maar na het bezoek aan dat voormalige concentratiekamp heb ik wel een betere indruk van wat er gebeurd is. Als je zo’n dodenakker ziet en beseft dat daar duizenden mensen begraven liggen en je ziet ook verderop een klein grafzerkje van Anne Frank en haar zus, dan komt dat toch wel heel hard aan.” De jongelui vertelden ook dat van hun bezoek een film is gemaakt, die ze aan medescholieren zullen laten zien om zo het onderwerp meer gezicht te kunnen geven.


Overgenomen van onderstaande site:
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?pag ... EU.twitter

_________________
The eagle will always scream for our fallen brothers


di aug 30, 2011 11:37 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group