Het is nu do maart 28, 2024 2:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Een tocht naar Dachau & omgeving 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Een tocht naar Dachau & omgeving
Omdat de winterslaap er weer opzit besloot ik afgelopen week München en Dachau te bezoeken.
Met behulp van de gidsen van Munich walk tours en wat zelf meegenomen informatie ging ik op pad.

De gids

Afbeelding

De eigen informatie

AfbeeldingAfbeelding

De tocht begint op station Dachau van 1933 tot april 1945 kwamen hier gevangenen aan die te voet, per bus en later met de trein naar het eerste grote kamp van het Derde Rijk werden vervoerd concentratiekamp Dachau dat opgezet werd om vijanden van het NS regiem op te sluiten, later kwamen hier Joden en andere groepen bij.

Afbeelding

Vanaf het station werd een spoorlijn aangelegd naar het kamp, de gevangenen die moesten lopen deden dat op de naastgelegen weg, in 1985 werd de spoorlijn vervangen door een fietspad aan de verhoging kan je nog steeds zien dat er eens een spoor liep, een klein stukje is bewaard als herinnering.

Afbeelding
Afbeelding

Het was op deze spoorlijn dat de Amerikanen op 29 april 1945 een dodentrein aantroffen die vanuit Buchenwald naar Dachau was gestuurd

AfbeeldingAfbeelding

Volgens Tony Le Tissier in "The Third Reich then and now" werden bovenstaande foto's in deze straat gemaakt.

Afbeelding

Op zich zou dit goed kunnen omdat nog geen 500 meter verderop de executie van de SS bewakers plaatsvond, helaas is deze locatie niet te fotograferen omdat de Duitse politie het terrein in gebruik heeft.

Afbeelding
Waffen-SS soldiers were executed by American liberators of Dachau

De eerste gevangen werden per bus vervoerd later lopend en per trein deze foto stamt uit 1933

Afbeelding

Anno 2012

Afbeelding

Binnen de poort werden de treinen / bussen uitgeladen en liepen de gevangenen naar het strenger bewaakte kampterrein.
Hierbij liepen ze langs het kantoor van de kampcommandant en achter de huizen van de officieren die allemaal in de nabije omgevingen woonden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gevangenen liepen hierna de poort (rechts op de foto) door, het gevangenen gedeelte in en kwamen uit op de appèlplaats hier werden de gevangenen 2x per dag geteld.
De gids vertelde dat het langste appel in de geschiedenis van het kamp 22 uur duurde omdat er een gevangene vermist werd, het was in januari met sneeuw en vorst en werd uiteindelijk gestopt omdat de SS bewaking uitgeput raakte.

Afbeelding

Omdat het kamp na de oorlog bijna compleet is afgebroken zijn er weinig originele bezienswaardigheden over en dit maakt het kamp erg steriel, ik maakte toch wat foto's

Afbeelding

Een paar originele muurtekeningen en opschriften in de voormalig keuken.

Dachau was een mannenkamp en veel veel deze mannen werden door de SS "verhuurd" aan fabrieken in de omgeving oa BMW omdat deze fabrieken weigerden te betalen voor uitgehongerde en mishandelde arbeiders (niet productief) werd in de loop van de oorlog het zonder gegronde aanleiding mishandelen van gevangenen door Himmler verboden verder werd een beloningssysteem ingevoerd waardoor de gevangenen extra eten konden kopen in de kampwinkel en er werd een heus bordeel geopend met vrouwelijke gevangenen uit Ravensbrück Joodse gevangenen mochten van dit alles geen gebruik maken.

Afbeelding
Afbeelding

De bekendste gevangene was Georg Elser, hier op een herdenkingspostzegel, na de mislukte aanslag op Hitler in de Bürgerbräukeller (1939) werd hij eerst gevangen gezet in Sachsenhausen en uiteindelijk naar Dachau vervoerd waar hij vlak voor het einde van de oorlog werd vermoord.
Omdat de nazi's Elser na de oorlog een showproces wilden geven werd hij, naar omstandigheden, goed behandeld hij kreeg in Dachau de beschikking over 3 cellen.



Afbeelding

De cellen van Elser zijn aan de linkerkant.

Afbeelding
Afbeelding

KZ-Friedhof auf dem Leitenberg

Een paar kilometer van Dachau liggen de massagraven van Leitenberg, hier werden voor, tijdens en na de bevrijding van het kamp overleden gevangenen begraven verder
liggen er nog Wehrmacht soldaten die in de gevechten rond Dachau sneuvelden in het totaal liggen er 7439 personen in massagraven.

Foto's van begrafenissen na de bevrijding, de Amerikanen maakten sleuven met een bulldozer, de locale bevolking werd gedwongen de lijken op te halen en te begraven.

Afbeelding
Afbeelding

De situatie februari 2012

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ieder land heeft een bescheiden monument opgericht, de Fransen hebben in de jaren '50 hun slachtoffers naar Frankrijk gehaald het enige, overdreven grote, monument dat er staat is de Italiaanse kapel, net buiten de begraafplaats. Overigens zijn de massagraven nog steeds intact.

Afbeelding

SS-Schießplatz Hebertshausen

Op deze voormalig SS schietbaan werden ongeveer 4000 Sovjet krijgsgevangen geëxecuteerd.

De poort toen en nu

Afbeelding
Afbeelding

Het SS wachtlokaal is niet veel veranderd sinds de jaren 30/ 40

Afbeelding

Een monument

Afbeelding

De schietplaats

Afbeelding

De executieplaats met nog duidelijk zichtbaar kogelinslagen

Afbeelding
Afbeelding

De Dachau processen

Tijdens de Dachau processen werd niet alleen de voormalige kampleiding/bewaking aangeklaagd maar in afzonderlijke processen ook personeel uit oa Flossenbürg en Buchenwald. Omdat het niet om een internationaal straf ging maar om een Amerikaans strafhof werden hier ook de processen gevoerd tegen Otto Skorzeny en Joachim Peiper voor hun betrokkenheid bij misdaden tegen Amerikaanse militairen tijdens het Ardennenoffensief.

Een van de beklaagden, zover ik heb kunnen achterhalen zijn in ieder geval 28 bewakers van kamp Dachau ter dood veroordeeld en opgehangen in 1946

Afbeelding


za feb 25, 2012 5:04 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Ik dacht al waar zit die Koos :wink: , zoals altijd een uitmuntende fotoreeks.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za feb 25, 2012 5:19 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Jean schreef:
Ik dacht al waar zit die Koos :wink:



Winterslaap :mrgreen:

Afbeelding


za feb 25, 2012 5:52 pm
Jente
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
De holocaust interesseert mij niet echt maar dit verslag kon me zeker boeien!


za feb 25, 2012 6:41 pm
koos24
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Jente schreef:
De holocaust interesseert mij niet echt maar dit verslag kon me zeker boeien!


Bedankt, leuk te horen :)

Overigens is Dachau meer verbonden met het ontstaan van het Derde Rijk toen, na de Rijksdagbrand werden veel communisten opgepakt verder vulden ze Dachau met criminelen, alcohollisten enz. zeg maar alles en iedereen die niet in het ideaalplaatje past van het NS regiem.

Pas na de kristallnacht van november 1938 arriveren de eerste Joden in het kamp.


zo feb 26, 2012 10:16 am
Pieter F
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Jean schreef:
zoals altijd een uitmuntende fotoreeks.

Daar sluit ik mij volledig bij aan!


zo feb 26, 2012 11:16 am
ErnstJan
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Mooi hoor, ik wou dat ik de tijd had om dit soort dingen te doen.


zo feb 26, 2012 4:23 pm
Leo
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Een geluk dat we je hebben Koos 24, je maakt het ons makkelijk vanuit onze zetel.

Weerom bedankt !.


zo feb 26, 2012 9:23 pm
koos24
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
Dank allen, ben blij dat jullie het waarderen en ik doe het graag.
Weet je, ik neem me zo vaak voor om in ieder geval een vakantie per jaar pacifistisch door te brengen maar het lukt gewoon niet, dan blader ik weer door een boek of tijdschrift en dan gaan de goede bedoelingen het raam uit :lol:

Mijn hooft zit nu weer vol met T4


zo feb 26, 2012 11:34 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Een tocht naar Dachau & omgeving
koos24 schreef:
Mijn hooft zit nu weer vol met T4

Vooral mee doorgaan want bovenstaande is weer een mooie rapportage.

T4 is idd erg indrukwekkend. De vernietigingsinstallaties zijn op een aantal locaties (vrijwel) bewaard gebleven.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo feb 26, 2012 11:51 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group