Het is nu di apr 16, 2024 7:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow) 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow)
"Hoera boomschors is weer terug!" juigen jullie dan.. :roll: :D :lol:
Want deze jongen heeft voor jullie flink uit zijn naad gewerkt. (al zeg ik het zelf) :twisted: Ik zou zeggen, hou je veters goed vast en begin maar te smullen..

Ja sorrie jongens, ben gewoon een beetje enthoushast na zo'n prachtige vakantie in Polen en Slowakije.

Alvast een voorproefje:

Het mooie Slowakije.
Afbeelding

De onverslaanbare Rus.
Afbeelding

Russische T-34 tank midden in een park.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beetje posseren, kan toch niet kwaad? 8)

Afbeelding


zo jul 29, 2007 11:33 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
DUKLA PAS - VALLEI VAN DE DOOD

Korte overzicht:

Herfst, 1944
De Russen zijn in Zuid-Polen gedrongen en zoeken een weg om Tjechie-Slowakije binnen te vallen. De Dukla pas wordt gezien als de beste kandidaat hiervoor. In september begint deze grootscheepse operatie, waar wel 1,517 artillerie stukken en 1,724 mortieren bij betrokken zijn. Gelijk al stuiten de Russen op zware tegenstand en de droom om de Dukla Pas binnen een paar dagen te veroveren lijkt hierbij in duigen te vallen. Twee grote reden dat veel Russen (en Tjechen) bij deze operatie zijn afgeslacht komt waarschijnlijk omdat ze na hun bliksem verovering vanaf de grenzen van Rusland tot en met Polen, bijna tot geen tegenstand hebben gehad vanuit de Duitse kant. Hierdoor hebben de Russen gedacht dat de Duitsers zo'n grote draai om hun oren hebben gekregen in Rusland dat ze niet eens meer fatsoenlijk een goede tegenaanval kunnen organiseren. Maar dat viel vies tegen toen de Russen de Tjechische-Slowaakse grens overstaken. Een andere reden voor de bovengenoemde probleem was waarschijnlijk omdat de Russen vanaf Rusland constant zich vechtend richting het westen hebben begeven, zonder al te veel rust. Dus Toen ze eenmaal in Tjechie-Slowakije kwamen waren ze alles behalve fit. In iedergeval om het verhaal kort te houden hebben bijde zijdes ontzettend veel geknokt in de bergen daar (in totaal 2 maanden) waarbij veel soldaten bij omkwamen.

Duitsland: 20,000 doden
Rode leger: 113,000 slachtoffers, waarvan 20,000 doden en 93,000 gewonden.

Tevens staat de Dukla operatie 5e van de veldslagen met de meeste slachtoffers met haar 138,000 slachtoffers

Zelf ben ik niet op de bergen geweest waar 2 maanden werd geknokt, ik ben in de 'Vallei van de dood' geweest. Dit was het staartje van de Dukla operatie, waar bijde zijdes nog 2 a 3 dagen verschrikkelijk hebben geknokt.

Vallei van de dood:

Overzicht slag:
Afbeelding
Rood=Rus en Blauw=Duitser (duh) :mrgreen:

Entree Vallei van de dood

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De T-34 van binnen:

Afbeelding

Afbeelding

300 meter verder zie ik dit prachtige gezicht:

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze tanks staat een gedenkteken/graf van de omgekomen Russische tankcommandant die de Russen leidde in deze 2-daagse tanks slag.

Afbeelding

Afbeelding

Ze blijven maar komen die T-34's, ik begin te snappen hoe de Duitsers zich hebben gevoeld na een zo'n tank uitgeschakeld te hebben en dan achter te komen dat er nog tientallen daar achter rollen.

Afbeelding

Einde Deel 1


ma jul 30, 2007 11:33 am
Profiel
John S.
Bericht 
Dat ziet er heel goed uit Boomschors!
Ik verheug me nu al op deel 2.
Laat maar komen :wink:


ma jul 30, 2007 11:53 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Is in de maak 8) Moet nu even weg, kan deel 2 pas rond zeven uur posten. Misschien iets eerder, we zullen zien. Tot dan kameraden! :mrgreen:


ma jul 30, 2007 11:56 am
Profiel
muncio
Bericht 
Top Boomschors.


ma jul 30, 2007 12:00 pm
RainbowRob
Bericht 
Netjes


ma jul 30, 2007 1:27 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mislukte inzoem poging.. :(
Afbeelding

Afbeelding

De sleutel achter het succes van de T-34.. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijft interessant het interieur van een tank.
Afbeelding

Afbeelding

Beginpunt van de strijd om de Vallei van de dood.
Afbeelding

Iwan's grote kameraad, waar hij in elke sitautie op kon vetrouwen.
Afbeelding

Duitse drakentanden.
Afbeelding

Afbeelding

Einde deel 2

En moet ik verder gaan? Of hebben jullie al genoeg gezien? :lol:


ma jul 30, 2007 5:08 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Even een tussendoortje. (anders post ik te veel foto's in een keer)

Deutsche Kriegsfriedhöfe Hunkovce

Hier rusten 2,800 Duitsers. Met onder elk kruis 8 personen.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 30, 2007 5:23 pm
Profiel
M@RIO
Bericht 
Citaat:
En moet ik verder gaan? Of hebben jullie al genoeg gezien?


Citaat:
Want deze jongen heeft voor jullie flink uit zijn naad gewerkt. (al zeg ik het zelf) Ik zou zeggen, hou je veters goed vast en begin maar te smullen..


Aangezien jij je flink uit de naad hebt gewerkt, neem ik aan dat je nog meer foto's voor ons hebt! :D Persoonlijk vind ik het erg interessant!


ma jul 30, 2007 7:19 pm
John S.
Bericht 
Don't stop !

Opvallend zijn de metalen 'punten' of 'beugels' op de drakentanden. Zie je niet aan de Westwall.


ma jul 30, 2007 8:13 pm
Richard1976
Bericht 
Laat maar fijn komen die foto's. Is zeer interessant.


ma jul 30, 2007 8:16 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
Opvallend zijn de metalen 'punten' of 'beugels' op de drakentanden. Zie je niet aan de Westwall.


Waarschijnlijk misschien omdat ze in alle nood (de Duitsers) deze drakentanden hebben neergezet. Hoewel ik ergens gelezen heb, dat deze verdedigingsobjecten al begin 44 werden neergezet. Deze drakentanden hoorden bij de derde en laatste verdedigingslijn, de andere 2 werken lopen op de voormalige grenzen en in zuid Polen.

Geweldig die enthoushasme, ik zal zeker nu doorgaan.. :wink: :D


ma jul 30, 2007 8:32 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De vallei van de dood

Afbeelding

Oorlogs museum (buiten terein, binnen mocht je niet fotograferen) in Svidnik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Russische SU-85 tank-vreter

Afbeelding

Afbeelding

De legendarische BM-13 Katyusha "Stalin orgel", waarvan dit de eerste exemplaar is die ik in het echt heb gezien. :shock:

Afbeelding

Russische zware houwitzer aan de riem (klaar om uitgelaten te worden).

Afbeelding

Russische monument en oorlogskerkhof in Svidnik. Als ik me niet vergis liggen hier 7000 Russen in 4 massagraven te rusten. (inclusief scheve beelden, dus nekpjn gegarandeerd..)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Einde deel 3

Laat me raden, jullie willen meer? :wink:


ma jul 30, 2007 9:07 pm
Profiel
Meveda
Bericht 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :D :D :D :D


ma jul 30, 2007 9:18 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Nouja zal ik dan maar deel 4 er achter smijten? Hebben we dat achter de rug.

Hoofdkwartier 3e Chechoslowaakse brigade in perfecte staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan niet lezen wat er staat, maar het zal wel in de trant zijn van: "Dit huis is op die dag bevrijd door de Russen, hoera!"

Afbeelding

Tjechoslowaakse oorlogsbegraafplaats bij de grens tussen Polen en Slowakij. Hier liggen duizenden Tjechoslowaken, die gesneuveld zijn tijdens de Dukla operatie. Waaronder generaal Jaroslav.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slowaakse-Poolse grens
Afbeelding

Nouja dit was het dan. Althans Slowakije, ik moet ff nadenken of ik Polen in een nieuwe topic zal starten of in deze zal proppen.

Gegroet.

Kaj


ma jul 30, 2007 9:48 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group