Het is nu do feb 22, 2018 6:59 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Het meisje met het rode haar. (Theun de Vries) 
Auteur Bericht
ErnstJan

Bericht Het meisje met het rode haar. (Theun de Vries)
Ik ben nu bezig in het boek 'Het meisje met het rode haar' van Theun de Vries. Een interessant boek, maar ik heb een beetje moeite met hoe ik het boek moet zien. Is het een fictief verhaal over hoe het gegaan kan zijn(bij dialogen lijkt me dit sowieso het geval?) of is het het gene wat beschreven word echt gebeurd?

-Ik weet dat bijvoorbeeld Judith en Tanja in werkelijkheid Philine Polak en Sonja Frenk heetten. Nu zijn namen sowieso aangepast in het boek in verhouding te de werkelijkheid.
-Op een duur gaan ze op zoek naar een verrader en dan komen ze in Utrecht op de Burg. de Weertsstraat. En die bestaat(nu niet) meer? Maar wel in Arnhem.

Ik vind het een goed boek om te lezen, maar vraag me dit dus af, hoe moet ik het zien?

ma sep 30, 2013 8:15 am
Profiel
Eisbein

Bericht Re: Het meisje met het rode haar. (Theun de Vries)
ErnstJan.

Dat boek moet je met de grootst mogelijke bedenkingen kritisch lezen.

Theun de Vries was een communist die van de CPN OPDRACHT kreeg om een boek te schrijven met de nadruk over het heldhaftige communistische verzet.

Een leugen meer of minder deed er niet toe.
Om het boek voor het gewone niet wetende publiek goed consumeerbaar te maken viel de hoofdrol toe aan de kort daarvoor begraven verzetsvrouw Hannie Schaft.

Een logische keuze want op 27 november1945 waren massaal de in de Bloemendaalse duinen gefusilleerde symbolisch begraven en werd de Eerbegraafplaats officieel ingewijd.

Natuurlijk moest een keus worden gemaakt wie alle slachtoffers symbolisch tijdens het begrafenisceremonieel in de kerk en op de begraafplaats zou vertegenwoordigen.

Dat werd dus niet de jongste of het oudste slachtoffer, maar de toevallig enige vrouw die daar gefusilleerd en begraven was.

De plechtigheid werd bijgewoond door leden van de Koninklijke familie waaronder H.M. Koningin Wilhelmina, de moeder van het verzet genoemd.

Waarom zij. De Eerebegraafplaats te Bloemendaal zou worden een Nationaal mausoleum van de in het verzet gevallenen en daarom was H.M. Wilhelmina in persoon aanwezig.

Alle sprekers spraken in algemene termen over de gevallenen, niemand was meer of beter dan de ander.

Volgens het regeringsprotocol mag de Koningin in zo’n situatie geen woord voeren, evenmin de toen ook aanwezige Prins Bernhard en zijn vrouw Prinses Juliana.

Zij kwamen, gaven handjes, zij luisterden, gaven weer handjes en verdwenen na de plechtigheid.

Onbeschoft en leugenachtig was dan ook de communistische propaganda campagne over deze massale begrafenis die uitsluitend ter ere van Hannie Schaft zou zijn en waarbij H.M. Wilhelmina gezegd zou hebben dat: “Hannie Schaft de heldhaftigste verzetsvrouw van Nederland was”.

Let wel, 27 november 1945, niemand had ooit de naam Schaft gehoord, laat staan haar daden.

Na de eerste officiële 4 mei herdenking in 1946 kwam de CPN op het idee ieder jaar voor Schaft ook een aparte massale Hannie Schaft herdenking te organiseren.

Die is een keer verboden vanwege het vooraf afgesproken CPN propagandistische karakter die de herdenking zou krijgen.

Na het boek kwam de film met opnieuw onwaarheden en zielige beelden.
Zoals die haarlok die boven het zand uitkwam. Grote onzin. In het schouwingrapport van mevrouw Dr. M.B.E. Nilant (ook oud-verzetsvrouw) staat dat het haar maximaal 27 cm. lang was en het lijk op 75 cm. diepte lag. Even rekenen, dus…. .
Maar ja in de bioscoop was menige snik te horen.

ErnstJan besef wel dat de CPN een dictatoriaal systeem was die de omverwerping van de Nederlandse regering ten doel had en het stichten van een republiek gelijk die in de Sovjet-Unie als voorbeeld.

De tegenstander van deze politiek waren de Nazi’s en hun vrienden.
Vanuit Moskou volgde de oproep om chaos te stichten want dat bond militaire troepen die dus niet elders konden worden ingezet. Alles was nu geoorloofd.

En zo begon het liquideren (moorden) van tegenstanders zonder zich te bekommeren om represaille slachtoffers.
De CPN streed ook niet voor de integriteit, de vrijheid en vrede van Nederland, maar voor politieke winst na de oorlog.

ErnstJan, ik stop met dit kort overzicht. Bij Stiwot is een verhaal gepubliceerd door Hans Molier over Hannie Schaft. Dat staat meer dan bol van de herkenbare leugens maar wat erger is de voor niet ingewijden, de halve waarheden en vergoelijkingen.

Hannie Schaft heeft haar leven gegeven en ik zal haar altijd in gedachte houden, maar zoals zij, zonder dat zij zich kan verweren, voor politieke doeleinden gebruikt wordt is schandalig.

Ook is deze ophef een postume vernedering voor de vele ander vrouwen die ook hun leven gaven voor onze democratische vrijheid.

Een vrijheid zonder de verschrikkingen van bijv. een Koelag archipel.

di okt 01, 2013 12:17 pm
Profiel
ErnstJan

Bedankt voor je antwoord. Dat het vol staat met communistische propaganda, had ik al gemerkt. ALs je daar doorheen prikt is het een vermakelijk boek. Wat ik niet snap, is dat de namen van de betrokkenen zo zijn veranderd. Ook al is propaganda dan hadden ze toch de namen kunnen gebruiken van de sd'ers/NSB'ers die ze omgebracht heeft. Faber is bijvoorbeeld een bekend persoon.

di okt 01, 2013 12:32 pm
Profiel
Eisbein

ErnstJan.

Dat zal een juridische achtergrond hebben.

Het doden van tegenstanders was gewoon moord.

Het was niet in wetgeving gevangen en het Oorlogs-volkenrecht was daarin ook duidelijk.

Zou men expliciet namen noemen dan schiep men een precedent voor de naoorlogse vervolging van oorlogsmisdaden.

Nu het boek als roman gepresenteerd is, werd de propaganda gediend en een verantwoordelijkheid ontgaan.

Theun de Vries heeft zich naderhand gedistantieerd van het communisme.

di okt 01, 2013 1:10 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]